Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech

Hybridní ústrojí už Lexusu zřejmě nestačí, a tak začíná s přeplňováním. První přeplňovaný čtyřválec se ukazuje v Tokiu spolu s druhým dějstvím LF-NX.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech

20.11.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Hybridní ústrojí už Lexusu zřejmě nestačí, a tak začíná s přeplňováním. První přeplňovaný čtyřválec se ukazuje v Tokiu spolu s druhým dějstvím LF-NX.

Již nedávno jsme vás informovali o začátku turboéry japonské prémiové odnože Toyoty - automobilky Lexus. LF-NX Turbo, jak se v Tokiu vystavovaný koncept SUV nazývá, používá skutečně namísto atmosférického šestiválce benzinový čtyřválcový dvoulitr o blíže nespecifikovaném výkonu. Pojďme se ale na to nejdůležitější, čímž pro Lexus revoluční motor jistě je, podívat hned.

Víme, že nový motor dostane do vínku variabilní časování ventilů VVT-i a vstřikování D-4S jako například Toyota GT86. O turbodmychadlu výrobce zmínil, že se jedná o řešení s variabilními lopatkami turbíny - tedy twin-scroll, které se používá pro rychlejší reakce na sešlápnutí plynu. Dále bude nová jednotka vybavena výfukovými svody integrovanými do hlavy válců pro co nejmenší prostorové nároky a také nejnižší emise (jak jinak).

Po vstřebání prvních informací vyvstává otázka, kde všude se bude nový motor v budoucnu objevovat. Přímo by se nabízely silnější varianty Lexusu IS a samozřejmě i luxusnějšího modelu GS, který stále rozšiřuje paletu motorizací. Oproti dvou a půl litrovému šestiválci se očekává vyšší výkon v nižších otáčkách a logicky i nižší hodnoty spotřeby a emisí na papíře. Je nám líto, že i Lexus pod tíhou moderních nařízení slevil a upřímně doufáme, že mu to u skalních fandů příliš neuškodí. Rozhodně by mohl minimálně shodit těžiště blíže k silnici, soudit, zda bude mít vůbec nějaký charakter je velmi předčasné. Označení takto motorizovaných modelů bude zřejmě 200t.

Pojďme ale zpět k velké „obálce“ nové pohonné jednotky. Jak část označení písmeny LF (Lexus Future) neznačuje, koncept napovídá o tom, kam se bude ubírat značka designem a novými modely. Karoserie měří na délku 4,64 m a stojí na podvozku s rozvorem 2,7 m, což ho řadí těsně pod aktuální SUV RX. Jedná se tedy o další kus ze salvy moderních kompaktních vozů kategorie SUV, které jsou zatím z prémiových značek zastupovány německou enklávou. Kromě Audi Q5, BMW X3 a Mercedesu GLK, jsme se přeci dočkali už i kompletního odhalení zástupce od Porsche s lehce posměšným názvem Macan.

Již tradiční designový rukopis Lexusu je na LF-NX Turbo patrný hned při pohledu na vřetenovitou masku chladiče, jejíž vysoce lesklé černé orámování je nyní o něco ostřejší než u jiných produkčních modelů. Totéž se dá říci o celé karoserii, která se snaží maximálně zapůsobit prostorovými efekty a výraznými křivkami. Velmi výrazným detailem jsou svislé vstupy v nárazníku pro vzduch proudící na přední část vozu. Najdeme tu ale také typické detaily jako třeba světla pro denní svícení nesoucí se v duchu jazyka L-finesse.

Na zádi vozu ukazuje koncept obrovský difuzor v barvě matného chromu a dvojici rovněž chromovaných vertikálních trojúhelníkových koncovek výfuku. Dvacetipalcová kola na něm pro celkově muskulaturní figuru vypadají jako čtrnáctky na Felicii. Velmi futuristicky jsou pojata zpětná zrcátka i hlavní LED světlomety s třemi zdroji svícení. Že se jedná nadále o koncept, který se v sérii objeví jistě až za dlouho a v značně pozměněné podobě, naznačuje interiér s minimem ovládacích prvků.


Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 1 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 01Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 2 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 02Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 3 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 03Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 4 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 04Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 5 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 05Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 6 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 06Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 7 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 07Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 8 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 08Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 9 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 09Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 10 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 10Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 11 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 11Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 12 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 12Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 13 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 13Lexus LF-NX Turbo: kompaktní SUV s prvním turbem Lexusu v detailech - 14 - Lexus LF-NX Turbo 2013 Tokio 14
Takový odvaz už tu dlouho nebyl. Tvary karoserie se snaží o co nejmenší oblost, což je proti všeobecnému trendu

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.