Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Připravte se na další filtry pevných částic v autě. Tohle je přesně to, co si myslíte

12.9.2017 | Petr Prokopec | 62 příspěvků

Obtěžují vás už dopady používání filtrů pevných částic na výstupu z motorů? Bude hůř, podobné flitry lze použít i a dalších místech, třeba na brzdách.

V poslední době jsme zleva i zprava bombardováni zprávami o emisích. Je již jedno, zda jde o CO2 či NOx, prakticky pokaždé jde ruku v ruce s daným sdělením také informace o zákazu prodeje benzinových a dieselových aut či alespoň o zákazu jejich vjezdu do center velkých měst. Dočkáme se ale poté naprosto azurového nebe a jasně zelené trávy? Nepřekvapivě nikoliv, jsou tu totiž ještě pevné částice.

Už v minulosti jsme upozorňovali, že i elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta, a to proto, že nevznikají jen činností motoru. Toho se chytla firma Mann+Hummel, expert na poli různorodých filtrů, která nyní tvrdí, že více než 90 procent železa, se kterým jsme ve městech konfrontováni ať již v ovzduší či na zemi, pochází z brzd. A také mají na naše dýchací ústrojí či trávicí trakt negativní účinek.

Podle odhadů Světové zdravotnické organizace WHO přitom aktuálně ve městech žije 92 procent veškeré populace, opotřebení brzd a s ním spojený rozptyl drobných pevných částic železa či jiných prvků je tedy problémem, kterému se dosud nikdo pořádně nevěnoval. A právě tady vidí prostor k seberealizaci zmiňovaná firma z německého Ludwigsburgu.

Mann+Hummel tedy přichází s novým filtrem, jenž je součástí brzdového třmenu. Pod ním se skrývají brzdové destičky, jde tedy přesně o tu část kotouče, kde dochází ke tření a tedy k „produkci“ oněch pevných částic. Ty ovšem onen filtr nyní zachytí, přičemž využít jej mohou veškeré automobily, tedy i elektromobily či plug-in hybridní a hybridní vozy.

Firma Mann+Hummel dále uvádí, že filtr je odolný vůči korozi a zároveň jeho činnost nikterak neovlivní výkyvy počasí. V zimě by tedy měl fungovat stejně dobře jako v létě a naopak. Kromě toho samozřejmě není problémem volba jakékoliv barvy, vše se jen následně odrazí na ceně. Ta ale zatím nebyla upřesněna, stejně jako není jisté, kdy filtr pevných částic pro brzdy dorazí do prodeje a zda se standardně objeví na některém z vozů.

Novinka je součástí speciálního vývojového prototypu v podobě Volkswagenu Passat Variant, jenž je dále osazen také unikátním střešním a kabinovým filtrem. První odstraňuje škodliviny ze vzduchu, tedy nejen ty vyprodukované vozem samotným, druhý zásadně snižuje znečištění vzduchu vstupujícího do kabiny. Mann+Hummel má přitom za sebou již počítačové simulace, nyní pak přistoupila k testům přímo v terénu.

Zní to ztřeštěný nápad, ale to se idea filtrovat výfukové plyny před léty zdála též. Teď už je jen otázkou, kdo se této myšlenky chytne - zákazníci po takových filtrech patrně prahnout nebudou, povinnými se ale během pár let snadno stát mohou...

Připravte se na další filtry pevných částic v autě. Tohle je přesně to, co si myslíte - 1 - Mann Hummel Brake Filter 01Připravte se na další filtry pevných částic v autě. Tohle je přesně to, co si myslíte - 2 - Mann Hummel Brake Filter 02Připravte se na další filtry pevných částic v autě. Tohle je přesně to, co si myslíte - 3 - Mann Hummel Brake Filter 03Připravte se na další filtry pevných částic v autě. Tohle je přesně to, co si myslíte - 4 - Mann Hummel Brake Filter 04
Firma Mann+Hummel vyrukovala s novým typem brzdových třmenů, jejichž součástí je i filtr zachycující částečky železa

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 62 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše