Se Škodou v Rusku je definitivně amen, říkají zdroje z firmy, její plány se hroutí jako domeček z karet

Ruku na srdce, tahle možnost byla od začátku ve hře, každý rozumný člověk ale musel doufat, že se věci začnou vyvíjet správným směrem a Škoda o svůj další obrovský trh nepřijde. Teď už tomu zřejmě může zabránit jen zázrak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Se Škodou v Rusku je definitivně amen, říkají zdroje z firmy, její plány se hroutí jako domeček z karet

27.7.2022 | Petr Miler

Se Škodou v Rusku je definitivně amen, říkají zdroje z firmy, její plány se hroutí jako domeček z karet

/

Foto: Volkswagen

Ruku na srdce, tahle možnost byla od začátku ve hře, každý rozumný člověk ale musel doufat, že se věci začnou vyvíjet správným směrem a Škoda o svůj další obrovský trh nepřijde. Teď už tomu zřejmě může zabránit jen zázrak.

Psal se rok 2018 a Škoda byla na koni, vedle kterého i Šemík vypadal jako líná herka. Česká značka tehdy prodávala po celém světě 1,2 milionu aut ročně a z jejích plánů šla hlava kolem - nejpozději v roce 2025 už měla prodávat 2 miliony vozů za jediný roky. Jak rychle se situace může změnit...

Jsme o 4 léta dál a z černého oře koncernu VW se stává spíše polomrtvý valach, bohužel. Automobilka za první letošní pololetí prodala pouhých 360 tisíc aut a pokud v tom druhém nezažije vzkříšení, bude za svým plánem pro rok 2025 zaostávat o neskutečných 64 procent. A zázraku zatím nic nenasvědčuje.

Na svém kdysi největším trhu, tedy v Číně, dál padá ke dnu. V posledním precizně zdokumentovaném měsíci (květen 2022), prodala pouhých 3 284 aut, což je její nejhorší výsledek od dob, kdy vstupovala na tamní trh. Na svém loni největším trhu v Německu se jakž takž drží, s 69 212 prodanými auty do června, což představuje více jak 18% meziroční pokles, ale nic nezachrání. A na svém loni druhém největší trhu, tedy v Rusku, jen odepisuje ztráty, které jsou stále větší. A pokud se nemýlí zdroje ruské Gazety uvnitř firmy Volkswagen Group Rus, která Škodu v zemi zaštiťuje, bude jen hůř.

Mateřský koncern VW se totiž měl rozhodnout, že Rusko se všemi svými značkami opustí a svou tamní továrnu v Kaluze prodá. Je to zatím neoficiální informace, upřímně řečeno ale dává smysl. Konflikt na Ukrajině nesměřuje k jakékoli formě svého konce a VW si nemůže dovolit financovat prakticky nečinnou továrnu a její zaměstnance věčně. Pochopitelně by to znamenalo i konec Volkswagenu v zemi, Škodu by ale toto rozhodnutí spláchlo s ním.

Gazeta informuje, že VW Group potichu vyměnil nedávno jmenovaného šéfa firma Jana Witteho za Gerrita Spenglera, který měl donedávna na starosti lidské zdroje. To je jeden ze signálů svědčících o konci aktivit VW v Rusku, neboť HR specialistu do takové pozice nejmenujete, pokud chcete byznys dále rozvíjet.

Rusové dále konstatují, že továrnu již navštívili potenciální zájemci o její koupi z Rakouska a Kazachstánu za přítomnosti zástupců ruského ministerstva obchodu a průmyslu. Není zcela jasné, co chce VW s továrnou dělat, expert Gazety ale tvrdí, že v nejlepším případě se bude snažit o zachování dosavadní výroby pod hlavičkou jiné firmy, která by ve fabrice licenčně vyráběla tatáž auta, která si ovšem nebudou říkat VW, Škoda ani jakkoli podobně. V tom horším se jí ale může chtít zbavit za jakoukoli přijatelnou cenu, ať si s ní nový kupec dělá, co uzná za vhodné.

Bez ohledu na konkrétní výsledek tak má být se Škodou v Rusku definitivní amen. A byť člověk nikdy nemá říkat nikdy, pochybujeme, že se po této anabázi bude chtít komukoli z koncernu VW do země vracet, i kdyby došlo ke státnímu převratu. Pro českou značku je to každopádně další smutná zpráva a potenciálně další tvrdá rána. Neboť po téměř úplném vyklizení pozic v Číně a odchodu z Ruska může i oněch 720 tisíc prodaných aut za rok skládat obtížně, za současné situace v Evropě rozhodně.

O komentář jsme požádali ruské zastoupení VW, které se ve slušnosti odmítlo k citovaným spekulacím vyjádřit a přidalo jen obvyklou reakci v tom smyslu, že její aktivity v Rusku zůstávají pozastavené, zaměstnanci jsou doma „na překážce” s částečným platem a firma zkoumá veškeré možné scénáře, aniž by dosud podnikla jakékoli jednoznačné rozhodnutí. Informace Gazety nepopřelo, a tak předpokládáme, že minimálně jako možnost VW Group prodej svých ruských aktivit zkoumá, finální rozhodnutí o dalším postupu ale zatím padnout nemuselo.


Se Škodou v Rusku je definitivně amen, říkají zdroje z firmy, její plány se hroutí jako domeček z karet - 1 - Skoda vyroba Rusko Nizny Novgorod 02Se Škodou v Rusku je definitivně amen, říkají zdroje z firmy, její plány se hroutí jako domeček z karet - 2 - Skoda vyroba Rusko Nizny Novgorod 03Se Škodou v Rusku je definitivně amen, říkají zdroje z firmy, její plány se hroutí jako domeček z karet - 3 - Skoda vyroba Rusko Nizny Novgorod 04
Fabrika VW provozovaná ve spolupráci s GAZem v Nižném Novgorodu byla ze strany VW Group i se Škodou opuštěna už dříve, teď má dojít i na tu v Kaluze (na hlavní fotce), která patří jen VW. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Gazeta.ru

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše