Šéf VW se poprvé jasně vyjádřil ke stěhování vlajkové lodi Škody z ČR

Palčivá otázka posledních týdnů stále čeká na rozuzlení, nejvyšší šéf koncernu VW ale aspoň jasně řekl, jak se jím řízená automobilka k věci staví a co od ní tedy lze výhledově očekávat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Šéf VW se poprvé jasně vyjádřil ke stěhování vlajkové lodi Škody z ČR

24.11.2019 | Petr Miler

Palčivá otázka posledních týdnů stále čeká na rozuzlení, nejvyšší šéf koncernu VW ale aspoň jasně řekl, jak se jím řízená automobilka k věci staví a co od ní tedy lze výhledově očekávat.

Už několik měsíců je jasné, že výroba Škody Superb v ČR nezůstane, neboť Češi se stali příliš drahými. V souvislosti s tím ale vyvstala nerudovská otázka: Kam s ní? VW má sice volné kapacity, ale jen v Německu, kde je ještě dráže a snížení výrobních nákladů by tím jistě nepomohl. Volkswagen tedy chce postavit novou továrnu východněji v Evropě, místo jejího vzniku je ale ve hvězdách.

Chvíli to vypadalo, že půjde o Turecko, čemuž se prezident Erdogan už začal přizpůsobovat, právě jeho agrese proti Sýrii ale záhy Němce vyděsila a z téměř hotové dohody začali couvat. V mezičase se hovořilo o dalších alternativách, jejich schůdnost je ale jasná ještě méně. Nyní se ale k věci vyjádřil sám nejvyšší šéf koncernu Herbert Diess a postoj Němců je rázem alespoň o trochu zřejmější.

Diess na LinkedIn uvedl, že rozhodnutí padne až na prosincové schůzce nejvyššího vedení koncernu, pro tuto chvíli ale konstatoval jednoznačně: „Dokud jsou zabíjeni lidé, VW nepoloží základní stavební kámen vedle bitevního pole,” říká Diess a s tím, že ačkoli ekonomické zájmy koncernu velí jinak, rozhodnutí o místě stavby továrny neuspěchá. V tuto chvíli prý koncern sdílí postoj německé vlády, která tureckou agresi odsuzuje.

„Se svým velkým trhem a dobrou průmyslovou základnou je pro nás Turecko velmi příhodné místo po výrobu aut,” uvedl dále Diess, záhy ale dodal: „Jsme nicméně přesvědčeni, pokud si firmy začnou myslet, že mezinárodní právo a lidská práva jsou ryzí záležitostí vlád, tržní ekonomika ztratí své etické zásady.”

Diess tedy v tuto chvíli popírá, že by za současných okolností mohlo dojít ke kladnému rozhodnutí o stavbě nové továrny, současně ale nevylučuje, že se tak může stát v momentě, kdy Turecko změní svůj přístup. Stejný postoj k věci ostatně mají i mocné odbory VW, které jsou odhodlány schválení výstavby blokovat, pakliže se Turecko nestáhne ze Sýrie. Stát se tedy pořád může cokoli - v úvahu připadá Turecko i bezpočet jiných lokací.

Doplňme, že nová továrna za asi 32 miliard Kč měla v Turecku vzniknout do roku 2022 a vedle Superbů chrlit i Passaty - celkem mělo jít asi o 300 tisíc takových vozů ročně. Se současnými odklady se zdá být nepravděpodobné, že by se tento záměr povedlo naplnit, ať už v Turecku nebo kdekoli jinde.


Šéf VW se poprvé jasně vyjádřil ke stěhování vlajkové lodi Škody z ČR - 1 - Skoda Superb facelift 2019 vyroba 01Šéf VW se poprvé jasně vyjádřil ke stěhování vlajkové lodi Škody z ČR - 2 - Skoda Superb facelift 2019 vyroba 02Šéf VW se poprvé jasně vyjádřil ke stěhování vlajkové lodi Škody z ČR - 3 - Skoda Superb facelift 2019 vyroba 03
Faceliftovaný Superb se vyrábí v České republice, další generace už má vznikat jinde. Kde přesně to bude, zůstává ve hvězdách

Zdroj: Herbert Diess@LinkedIn

Petr Miler

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama