Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění

(+ video) I za drobné nepozornosti za volantem se někdy platí, zvlášť ve městě. Automatické brzdění má podle VW následkům předejít.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění

26.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) I za drobné nepozornosti za volantem se někdy platí, zvlášť ve městě. Automatické brzdění má podle VW následkům předejít.

Elektronické systémy detekující překážky a schopné ve spojení se stabilizačním programem aktivovat brzdy bez zásahu řidiče byly ještě před pár lety výsadou větších a luxusnějších automobilů. Ty byly povětšinou vybavené automatickou převodovkou, kde díky prokluzu v hydrodynamickém měniči příliš nezáleželo na tom, zdali vůz zastavil se zařazenou rychlostí nebo pákou voliče v neutrálu.

Nyní se však vyrojilo také pár malých aut využívajících stejnou technologii ve spojení s manuální převodovkou, kde to tak úplně jedno není. Pokud vás zajímá, jak se se zastavením vypořádá spojka a motor takto vybavených automobilů, čtěte dál.

Jak asi podle úvodní fotografie tušíte, jako příklad můžeme použít trojčata bratislavského Volkswagenu - VW up!, Seat Mii a Škodu Citigo. Na ceníky německé a španělské značky dosud čekáme, Citigo ale můžete mít s dotčeným systémem City Safe Drive za příplatek buď 4 000 Kč (ve výbavě Ambition a Elegance), anebo za 10 tisíc v základním provedení Active, kde šest tisíc z této částky představuje cenu za ESP. K mání je hned od začátku výroby, zatím jsme ale neměli možnost se o něm dozvědět více, ani jej vyzkoušet v praxi, a tak se mu na zoubek podíváme nyní.

Systém je vybavený zařízením známým pod jménem LIDAR, což je akronym od anglického Light Detection And Ranging, tedy v překladu optická detekce a měření vzdálenosti. Jako zářič zde pracuje infračervená dioda a aby mohla být překážka zaregistrovaná snímačem, musí se odrazit od nějaké překážky s nadefinovanou minimální hustotou, takže třeba křoví auto nezachytí.

Senzor skenuje silnici ve vzdálenosti deset metrů před autem a je aktivován v rozmezí od 5 do 30 km/h. Naměří-li elektronika při vyhodnocování situace v provozu krizové hodnoty, aktivuje brzdy bez ohledu na to, jestli řidič má vyšlápnutou spojku či nikoli. Ve druhém případě je ale nutné počítat s tím, že zastavení kol způsobí zhasnutí motoru, protože vůz není vybaven automatizovaným ovládáním spojky, které by odpojilo agregát od převodovky.

Je to sice nedokonalé, ale na druhé straně majitel, jemuž City Safe Drive pomůže vyhnout se srážce, bude za takovou pomoc jistě vděčný. Samozřejmě tedy za předpokladu, že systém funguje. Což vždycky nemusí, jak se při demonstračních testech svého času trapně přesvědčilo Volvo.

Fungování celého systému osvětlí i přiložené video, ve kterém hlavní roli hraje VW up! Ve Škodě Citigo se ale pochopitelně chová úplně stejně.


Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 1 - Skoda Citigo test 03Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 2 - Skoda Citigo test 09Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 3 - Skoda Citigo test 12Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 4 - Skoda Citigo 01Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 5 - Skoda Citigo 05Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 6 - Skoda Citigo 10

Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 7 - VW Up 5D oficialni 02Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 8 - VW Up 5D oficialni 03Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 9 - VW Up 5D oficialni 04Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 10 - VW Up 5D oficialni 08Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 11 - VW Up 5D oficialni 10Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 12 - VW Up 5D oficialni 09Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 13 - VW Up 5D oficialni nove 18Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 14 - VW Up 5D oficialni nove 19Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 15 - VW Up 5D oficialni nove 20

Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 16 - Seat Mii 02aŠkoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 17 - Seat Mii 03Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 18 - Seat Mii 04Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 19 - Seat Mii 11Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 20 - Seat Mii 12Škoda Citigo City Safe Drive: takto funguje systém automatického brzdění - 21 - Skoda Citigo adalsi 20
Bratislavská trojčata se v segmentu městských automobilů stala první, kdo dokáže automaticky brzdit před zaregistrovanou překážkou

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.