Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia RS 280: čeká nás ostřejší verze nejrychlejší škodovky?
14.5.2014 | Petr Miler | 52 příspěvků
Škoda chystá ke 40. výročí debutu označení RS silnější verzi dnešní Octavie nesoucí tatáž písmena. Provedení RS 280 by dávalo smysl.
Nejen mezi přáteli dobrého pití platí, že důvod něco slavit se vždycky najde. Také výrobci automobilů rádi slaví všemožná výročí, pochopitelně ale s poněkud odlišnými cíli než ponořit se do alkoholového opojení. Ať už jde o výročí založení automobilky, zrodu některého z významných modelů nebo jakékoli jiné zajímavé jubileum, vždy to skýtá příležitost stvořit více či méně specifické limitované edice existujících modelů, které je možné přinejmenším příznivcům značky prodat dráže či lépe než standardní provedení. A takovou šanci si žádný dobrý obchodník nenechá ujít.
Mohlo by se zdát, že českou Škodu v nejbližší době nečekají žádné podstatné kulatiny, o které by něco takového mohla opřít, opak je ale pravdou. V roce 1975 totiž debutovala soutěžní Škoda 130 RS, historicky nejúspěšnější závodní automobil značky. Bez jeho existence a věhlasu by písmena RS zřejmě nebyla nikdy použita na silničním modelu značky, který se poprvé objevil na scéně před 13 léty. Samotná písmena RS začala škodovka používat ještě o rok dříve, v roce 1974 na modelech 180 a 200 RS, a právě na své soutěžním speciály chce škodovka při příležitosti 40. výročí jejich vzniku zavzpomínat zvláštní edicí současné Octavie RS.
Prozradil nám to náš zdroj v automobilce, podle nějž se eReSo dočká edice, jejíž zvláštnost se nebude opírat jen o nicotná vizuální specifika. Detaily zatím nejsou známy, jisté ale je, že se Octavia RS dočká i technických modifikací včetně navýšení výkonu motoru a úpravy způsobuj jeho přenosu na silnici. A dává to smysl - slavit jubileum ve své době špičkového závoďáku pár nálepkami by bylo k původním eReSům poněkud neuctivé.
Co přesně bude výsledkem těchto úprav, neví v tuto chvíli možná ani sama automobilka, náš zdroj nám s určitostí potvrdil jen to, že nepůjde o verzi s pohonem všech kol, o které se dříve též hovořilo. I použití části techniky 300koňového a povedeného Golfu R 2014 by tedy jistě bylo možné, tak velký krok vpřed ale Octavie RS zkrátka neudělá. Jsou tu ovšem jiné regály skladů koncernu Volkswagen, ve kterých by české ruce mohly s úspěchem řádit.
Má-li Octavie RS i ve své nové vrcholné podobě zůstat předokolkou, pak mezi realistickými možnostmi relativně snadných úprav splňujících zmíněná kritéria najdeme jen dvě. Buď se český liftback vzhlédne v Golfu GTI Performance s výkonem posíleným o 10 koní a samosvorným diferenciálem, nebo v novém Leon Cupra, který přidává dalších až 50 koní výkonu a na silnici jej posílá opět skrze elektronicky řízený „samosvor”. O výsledku zatím můžeme jen spekulovat, zejména druhá zmíněná možnost by se nám ale zamlouvala.
Ačkoli je nová Octavie RS opravdu výborné auto, které si v určitých ohledech neutrhne ostudu ani ve srovnání s respektovaným Subaru WRX STi, nový Leon Cupra se v našem testu ukázal z řidičského hlediska v ještě zajímavějším světle. Jistě, pokud chcete Cupru, můžete si koupit Cupru, ale co když by se vám líbila její dynamika, lepší trakce, výraznější charakter a přitom dále zachovaná každodenní použitelnost, s přece jen serioznějším a v neposledním řadě i praktičtějším pojetím Škody Octavia? Pak máte zkrátka smůlu, nic takového na dnešním trhu nenajdete.
Je tedy stejně dobře možné, že Škoda nabídne mírněji upravený vůz, postavit takovou Octavii RS 280 coby oslavu 40. výročí zejména 130 RS by ale zkrátka bylo zajímavější. Při zachování dobré ceny, kterou si nakonec drží i Cupra, by šlo o nepochybně zajímavé auto, které by ještě lépe kombinovalo obyčejnost i neobyčejnost, jež v sobě pojí už standardní RS.
Jak to všechno dopadne, uvidíme zřejmě ještě letos, možná příští rok. Na příchod ještě výkonnějšího eReSa a tedy i historicky nejrychlejší silniční škodovky, se ale můžeme těšit stoprocentně...
Dnešní Škoda Octavia RS je vynikající auto, které se neztratí ani vedle velkých jmen, potenciál jeho techniky je ale ještě větší. Edice k 40. výročí modelu 130 RS jeho část využije - jak velkou, zatím nevíme
Škoda 130 RS je historicky nejúspěšnější dílo Motorsportu Škody, které písmenům R a S vydobylo ve světě nejvíce slávy
Další zajímavé články:
Diskuze 52 příspěvků
Bleskovky
- Až takhle rychlý dnes může být „obyčejný“ kompakt za statisíce
dnes (15) - Ryzí supersport vyzval na sprint „rodinný liftback”. A asi to neměl dělat
včera (1) - Rekordem čerstvě ověnčené Porsche dostal první český majitel. Tohle je moc i na Prahu
21.4.2018 (14) - Registrační značka tohoto Porsche skrývá šifru. Rozklíčují ji jen znalci
20.4.2018 (8) - A pak že jste včera měli špatný den. Podívejte se, co se stalo majiteli tohoto Astonu
20.4.2018 (2)

Nejčtenější články
- Proč aerodynamické kryty kol nejsou na všech autech, když u Tesly tolik pomáhají spotřebě?
23.3.2018 (36) - Podívejte se pořádně na nový korejský luxus, vnitřkem má překonat i Mercedes S
23.3.2018 (15) - Jaká auta už si lidé znovu nekupují? A ke kterým se dokola vrací? Statistika věrnosti prozradí
23.3.2018 (50) - Prodávající tohoto auta je vděčný, že ho zloději kdysi ukradli. Důvod je svérázný
24.3.2018 (1) - Letošní motorová vybíjená pokračuje v brutálním tempu. Toto jsou další oběti EU
24.3.2018 (57) - Tak moc už klesly ceny nejpopulárnějších ojetých dieselů v Německu. A bude hůř
24.3.2018 (79) - Někdo si koupil vrcholný Mercedes S ve žluté ze sporťáku AMG GT. Dal za něj „raketu”
24.3.2018 (10) - V garáži milionáře našli unikátní auto, které předběhlo i Teslu. 50 let ho nikdo neviděl
24.3.2018 (10) - Rusové sní o návratu luxusních sedanů. Takto by mohla vypadat nová Stalinova pýcha
24.3.2018 (7) - Rakousko zvyšuje povolenou rychlost na dálnici nejblíž ČR. Vydrží to tentokrát?
25.3.2018 (31)
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 21:18 - Snowman000
- Auto do 100k - student 21:09 - Hurec
- Za kolik jezdíte s benzínem? 21:07 - řidičBOB
- Na slovenské dálnici bez známky 19:54 - Alitero
- Video a Nordschleife, the best of 19:12 - Sajmik
- Opel obecně 16:47 - HondaMan
- Lyžárna 16:30 - pavproch
- Jaké auto vybrat 15:38 - Shr3k
- Policejní kontroly a měření 14:26 - Stepan
- První auto 14:18 - Arkaan
Autobazar
Škoda Octavia 2.0 TDI
r.v. 2008
216 000,- KčŠkoda Octavia 1.8 TSI
r.v. 2017
620 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2015
290 000,- KčŠkoda Octavia RS 2.0 TDI
r.v. 2016
600 000,- KčŠkoda Octavia 1.4 TSI CNG
r.v. 2015
290 000,- KčŠkoda Octavia 2.0 TDI
r.v. 2012
196 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2010
190 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 i
r.v. 2009
200 000,- Kč