Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí

Tohle monstrum je skoro perpetuum mobile, i když je obří a ve svém nitru skrývá 4,5 tuny akumulátorů. Jak je něco takového vůbec možné?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí

18.9.2017 | Petr Prokopec | 7 příspěvků

Tohle monstrum je skoro perpetuum mobile, i když je obří a ve svém nitru skrývá 4,5 tuny akumulátorů. Jak je něco takového vůbec možné?

Neuplyne pomalu ani den, abychom nezmínili nějakou další elektrickou novinku. Ostatně třeba včera jsme si mohli představit Aspark Owl, japonský supersport, který by rád 1 000 koňmi a hlavně dechberoucím zrychlením pokořil Bugatti i Teslu. Zda se to povede, to je zatím otázkou, nicméně i kdyby zatím neznámá firma byla úspěšná, je třeba se ptát, kolik takových aut asi nakonec prodá - produkce těžko bude byť jen tak objemná, jako u Bugatti Chiron.

Možná i větších prodejů může dosáhnout stroj, který na vlastní oči spatříte zřejmě ještě méně pravděpodobně než onen Aspark. Říká si Komatsu E-Dumper a je to monstrum mezi nákladními vozy, které na své korbě zvládne uvézt až 65 tun nákladu. Do loňského roku přitom tento 45 tun vážící obří náklaďák mohl spoléhat pouze na dieselový motor, nicméně cementářská společnost Ciments Vigier SA pověřila švýcarské firmy Kuhn AG a Lithium Storage GmbH, aby jej učinily plně elektrický.

Je velmi zajímavé, že projekt financovaný švýcarskou vládou, odstartoval teprve na počátku letošního roku. Nyní je ovšem přepracovaný náklaďák plně funkční, přičemž úpravci museli nejprve vyjmout původní ústrojí, než na jeho místo nainstalovali to elektrické. Zároveň bylo třeba uskladnit baterie o kapacitě 700 kWh, jenž váží neskutečných 4,5 tuny a jsou složeny z 1 440 nikl-mangan-kobaltových článků.

Jde přitom o vůbec největší akumulátorový paket, jaký se kdy v autě objevil. A ono auto je největší ryze elektrický stroj, který kdy svět poznal. Jeho vývoj měl na starosti Marcel Held, který bez okolků uvádí, že při velikosti baterií a nemalém zatížení se víceméně počítá s tím, že některé články začnou doutnat, jiné se rovnou vznítí. Nicméně jejich separace by měla zabránit šíření nejen ohně, ale i tepla, aby nedošlo k řetězové reakci a rozsáhlému požáru či rovnou výbuchu.

Firma Ciments Vigier AG se ovšem takového kroku zjevně neobává, projektu tak již naplánovala desetiletou životnost. Počítá přitom s tím, že ročně uspoří na 130 tun emisí CO2 a 50 000 litrů paliva, což jsou samy o sobě tak vysoké nákladové položky, že přestavba deset let starého vozu vyšla v podstatě zdarma - zvláště poté, co se do projektu vložila i zmiňovaná švýcarská vláda.

Cementářská společnost přitom hodlá během příštích let rozšířit svou elektrickou flotilu na osm aut, pravděpodobně se ovšem dá předpokládat stejný krok také u dalších firem. Zvláště těch ze stejného oboru, neboť základní koncepce e-Dumperu uzpůsobená jeho využití je přímo geniální. Vůz vážící i s nákladem přes 110 tun by totiž jen během jedné cesty z kopce měl vygenerovat rekuperací brzdné energie zhruba 40 kWh.

Každým dnem má přitom přepracované Komatsu zvládnout zhruba 20 cest, celkově tedy vygeneruje 800 kWh. Část z této porce bude samozřejmě motorem o výkonu 800 koní a točivém momentu 9 500 Nm spotřebována během jízd zpátky do kopce, ty ovšem e-Dumper absolvuje bez nákladu a tedy s mnohem nižší hmotností. Proto by na konci každého dne měl končit s přebytkem až 200 kWh elektrické energie. Skoro perpetuum mobile, skoro...

Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí - 1 - Komatsu e-Dumper 2017 dalsi 01Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí - 2 - Komatsu e-Dumper 2017 prvni foto 01Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí - 3 - Komatsu e-Dumper 2017 prvni foto 02Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí - 4 - Komatsu e-Dumper 2017 prvni foto 03
Komatsu e-Dumper je největší elektromobil světa A pyšní se také největšími bateriemi, jaké se kdy v automobilu objevily. Zároveň má generovat více elektrické energie, než kolik jí spotřebuje - díky tomu, že náklad bude vozit z kopce

Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí - 5 - Komatsu e-Dumper 2017 prvni foto 04Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí - 6 - Komatsu e-Dumper 2017 prvni foto 05Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí - 7 - Komatsu e-Dumper 2017 prvni foto 06Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí - 8 - Komatsu e-Dumper 2017 prvni foto 07Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí - 9 - Komatsu e-Dumper 2017 prvni foto 08Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí - 10 - Komatsu e-Dumper 2017 prvni foto 09Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí - 11 - Komatsu e-Dumper 2017 prvni foto 10Toto je největší elektromobil světa. Více energie při jízdě vygeneruje než spálí - 12 - Komatsu e-Dumper 2017 prvni foto 11
Stran pohonného ústrojí se Komatsu e-Dumper nikterak neliší od sériového provedení HD 605 osazeného dieselovým motorem

Zdroj: Phys

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše