Toyota Camry SiC: nová technologie má zvýšit efektivitu hybridů i elektromobilů

(+ video) Nová technologie má s pomocí výkonných polovodičů z karbidu křemíku zvýšit efektivitu hybridních i elektrických soustav o deset procent.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota Camry SiC: nová technologie má zvýšit efektivitu hybridů i elektromobilů

30.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Toyota Camry SiC: nová technologie má zvýšit efektivitu hybridů i elektromobilů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Nová technologie má s pomocí výkonných polovodičů z karbidu křemíku zvýšit efektivitu hybridních i elektrických soustav o deset procent.

Japonská automobilka v posledních letech na poli hybridních a elektrických modelů pořádně šlape do pedálů a třebaže budoucnosti plug-in hybridů nepřikládá tak velkou váhu jako řešení s palivovými články, stále se snaží zvyšovat efektivitu všech typů pohonů, aby měla na ostatní náskok. Ať už budou její příští roky ve znamení čehokoliv, zatím má Toyota na kontě přes sedm milionů hybridů, k nimž nedávno přidala vodíkový Mirai a mnozí se už nemohou dočkat chvíle, kdy konečně uvede na trh novou generaci Priusu.

Zrovna u Priusu by zpoždění s uvedením mohlo být dáno problémem konstruktérů s dalším zvyšováním účinnosti jeho hybridní soustavy, avšak nejhlasitěji se v této souvislosti hovoří o designovém ztvárnění jeho karoserie. Ono zefektivnění však Toyota každopádně neopomíjí. V útrobách modelu Camry totiž souběžně testuje další možnosti, jak snížit spotřebu energie svých elektromobilů, popřípadě paliva u hybridů se spalovacími motory. Testovací mula s přídomkem SiC teď odhaluje, jakým způsobem by zmíněného chtěli konstruktéři dosáhnout.

V názvu SiC nehledejme žádnou vědu, neboť se jedná o zkratku „silicon carbide“ vztahující se k polovodičům. Polovodiče nacházející se v jednotkách řízení výkonu údajně zásadně ovlivňují množství proudu, který je schopen hybridní či plně elektrickou pohonnou soustavou procházet všemi směry, tedy například do akumulátorů k elektromotorů či generátoru a opačně. Při použití SiC dochází k citelnému snížení odporu projevujícího se běžně ztrátami v podobě tepelné energie. Tím roste efektivita celé soustavy.

Řídící jednotka výkonu (PCU - Power Control Unit), přes kterou putují energie všemi směry, se v současné podobě stará údajně až o dvacet procent ztrát energie v každé soustavě a právě tuhle rezervu si Toyota vzala na paškál. V optimalizovaném systému bychom tedy měli najít výkonové polovodiče (tranzistory a diody) ve vnitřním napěťovém měniči, stejně tak i v měniči, který řídí elektromotor. Nová řídicí jednotka by měla navíc shromažďovat údaje týkající se napětí PCU, proudů, rychlosti jízdy a dalších podmínek, pomocí nichž by dále zvyšovala účinnost celé soustavy. Konstruktéři si přitom slibují její nárůst minimálně o deset procent.

Testy prvních dvou exemplářů Camry na japonských silnicích mají začít probíhat od února letošního roku a trvat zhruba následujících dvanáct měsíců. Souběžně s tím se Toyota také nadále hodlá věnovat již probíhajícímu testování palivových článků v autobusech a to při jejich zapojení do provozu po oblasti „Toyota City“.


Toyota Camry SiC: nová technologie má zvýšit efektivitu hybridů i elektromobilů - 1 - Toyota Camry Hybrid SiC 2015 testy 01Toyota Camry SiC: nová technologie má zvýšit efektivitu hybridů i elektromobilů - 2 - Toyota Camry Hybrid SiC 2015 testy 02Toyota Camry SiC: nová technologie má zvýšit efektivitu hybridů i elektromobilů - 3 - Toyota Camry Hybrid SiC 2015 testy 03Toyota Camry SiC: nová technologie má zvýšit efektivitu hybridů i elektromobilů - 4 - Toyota Camry Hybrid SiC 2015 testy 04Toyota Camry SiC: nová technologie má zvýšit efektivitu hybridů i elektromobilů - 5 - Toyota Camry Hybrid SiC 2015 testy 05
Toyota Camry SiC bude testovat možnosti nových polovodičů hybridních a elektrických soustav, slibuje si od nich nárůst efektivity

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.