VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní

Volkswagen vyrukoval s ostrým Polem R. V silniční verzi má výkon až 220 koní, manuál a kupodivu i tak přídomek WRC.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní

9.12.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volkswagen vyrukoval s ostrým Polem R. V silniční verzi má výkon až 220 koní, manuál a kupodivu i tak přídomek WRC.

Je to už celkem vousatý příběh. Dlouho se hovořilo o tom, že Volkswagen přijde s ostrým provedením malého Pola, zájemci o podobné auto se museli spokojit s verzí GTI. To jistě není slabý čajíček, nakonec se ale nejedná o nic více než překarosovanou Fabii RS a to je spíše rychlé cestovní než skutečně ostré malé auto. Verze R na rozdíl třeba od Golfu nebo Scirocca v nabídce absentovala, a to navzdory faktu, že provedení Polo R-Line k mání bylo a je.

Už to vypadalo, že se nad nejmenším R stahují mračna, pak ale někoho ve Wolfsburgu napadlo pustit se do soutěžení v seriálu WRC a rázem bylo vše jinak. Takové auto totiž potřebuje nějakou homologační sérii silničních verzí, a tak se Polo R začalo rýsovat. Letos u Wörthersee jsme mohli vidět něco jako jeho koncept a sám Volkswagen nedávno potvrdil, že sériovou verzi přiveze do Ženevy. To se jistě stane, virtuálně vám ji ale můžeme představit už dnes, neboť to podstatné už VW zveřejnil. A udělat to vlastně musel, protože s odvozeným závodním speciálem chce bojovat o vavříny už na začátku roku v Monte Carlu.

I o závoďáku se krátce zmíníme, jakožto magazín orientovaný na silniční auta ale budeme většinu pozornosti věnovat produkčnímu Polu R. I to si říká celým jménem WRC, což mu má zřejmě Přidat na dramatičnosti, podle nás to ale spíśe mate - řada z vás tento článek jistě ani neotevře, protože další koncernový soutěžák jim bude ukradený. Ale tohle je opravdu silniční auto, se kterým budete moci klidně okouzlovat své sousedy, manželky, přátele, milenky...

Čistě vizuálně ale auto asi velký dojem neudělá, což mu tedy nebudeme vyčítat. Od běžných provedení Pola jej nejvíce odlišují dramatičtěji tvarované nárazníky a 18" kola Caligari, jinak jde spíše o drobnosti. Nakonec i modro-šedé polepy, černé kryty vnějších zpětných zrcátek nebo podobně laděné křidélko na víku zavazadelníku nejsou z prvků, které by bily do očí - tohle auto bude prostě nenápadným katem jinak sebevědomých aut vyšších tříd.

Podobně je tomu uvnitř, kde opět vládne spíše funkce - výrazně tvarovaná sportovní sedadla čalouněná kombinací kůže a alcantary doplňují už jen hliníkové nášlapy pedálů a semišové čalounění volantu. O zbytek výjimečnosti už se stará hlavně bohatší výbava stavící mimo jiné na navigačním systému, automatické klimatizaci nebo specifických podlahových koberečcích.

Co dělá Polo R tím, čím je, je technika, kterou v žádné jiné verzi nedostanete ani náznakem. O pohon se stará dvoulitrové čtyřválcové turbo, které je v tomto případě naladěno na relativně skromných 220 koní. že je ale výkonová špička spíše uměle utlumená a potenciál motoru (který se jistě řada úpravců pokusí hledat...) je citelně vyšší, nasvědčuje i maximum točivého momentu 350 Nm. To je dost vysoká a mimochodem totožná hodnota jako u dříve testovaného Golfu R. Ten má ale výkon až 270 koní a je docela pravděpodobné, že právě k této a možná i vyšší hodnotě se úpravci dopracují i u Pola.

Říkáte si, že na přední kola je to moc velké sousto? Je to možné. Od dob testu nové Astry OPC sice víme, že ani skoro 300 koní na přední ose nemusí znamenat problém, VW se ale v případě Pola žádným chytrým mechanickým diferenciálem nechlubí. Mohlo by tedy využít avizovaný VAQ, pravděpodobnější je ale přibrzďování kol XDS. Tohle se ještě uvidí, co je každopádně pozoruhodné a příjemně překvapivé - tohle auto má manuální šestistupňovou převodovku, žádné protivné DSG, a tak si budete moci sami zkusit, co to znamená správně odřadit zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a dosažení maximální rychlosti 243 km/h. To jsou vcelku pochopitelně lepší hodnoty než u stále ještě chystaného Golfu VII GTI.

Máte zálusk? Pak si připravte alespoň 33 900 Eur, za která bude vůz brzy k mání v Německu. To je nějakých 850 tisíc Kč, jistě nemalá částka, přesto předpokládáme, že brzy žádný k mání nebude - výroba je omezena pouze na 2 500 kusů.

A co ona závodní verze? Vypadá pochopitelně úplně jinak a její parametry jsou dány předpisy. Z vynuceně menšího (jaký paradox...) motoru 1,6 turbo tak doluje nejvýše 315 koní výkonu, který posílá na kola obou náprav přes sekvenční převodovku. Účastnit se chce celého WRC ročníku 2013 počínaje rallye Monte Carlo se Sebastienem Ogierem a Jarim-Mattim Latvalou u kormidla. Jak se povede této verzi, to teprve uvidíme.


VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 1 - VW Polo R WRC produkcni dalsi 01VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 2 - VW Polo R WRC produkcni dalsi 02VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 3 - VW Polo R WRC produkcni dalsi 03VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 4 - VW Polo R WRC produkcni dalsi 04VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 5 - VW Polo R WRC produkcni dalsi 05VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 6 - VW Polo R WRC produkcni 01VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 7 - VW Polo R WRC produkcni 02VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 8 - VW Polo R WRC produkcni 03VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 9 - VW Polo R WRC produkcni 04VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 10 - VW Polo R WRC produkcni 05VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 11 - VW Polo R WRC produkcni 06VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 12 - VW Polo R WRC produkcni 07VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 13 - VW Polo R WRC produkcni 08VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 14 - VW Polo R WRC produkcni 09VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 15 - VW Polo R WRC produkcni 10
Ostré Polo R ve své silniční...

VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 16 - VW Polo R WRC zavodni 01VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 17 - VW Polo R WRC zavodni 02VW Polo R WRC: ostré silniční Polo je venku, s výkonem 220 koní - 18 - VW Polo R WRC zavodni 03
...a také závodní verzi. Obě auta moc společného nemají, přesto se jmenují stejně.

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.