Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál

Německý koncern VW hodlá nahradit elektronickou náhražku samosvoru aktivním elektronicky řízeným diferenciálem. Poprvé se objeví v novém GTI.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál

14.2.2012 | Miro Mihálik | 10 příspěvků

Německý koncern VW hodlá nahradit elektronickou náhražku samosvoru aktivním elektronicky řízeným diferenciálem. Poprvé se objeví v novém GTI.

Elektronicky řízené přibrzďování kola na vnitřní straně zatáčky zabraňující jeho prokluzu je vcelku fajn nápad, jak ušetřit za samosvorný diferenciál. Má to ale také svá nepříjemná úskalí. Pro běžné řidiče je podobná technologie používaná třeba Alfou Romeo, BMW nebo koncernem Volkswagen naprosto postačující a většinou ani nezaregistrují, že se tam dole odehrává nějaký boj o přilnavost mezi pneumatikami a asfaltem.

Při opravdu rychlé jízdě třeba na okruhu lze ale velmi snadno rozpoznat, kde má taková „elektronická uzávěrka diferenciálu“ svá slabá místa. Třeba výraznější přehřívání brzd urychlující jejich vadnutí, zvýšené opotřebování destiček i kotoučů, nekonzistentní účinek a v neposlední řadě také zvyšování celkových ztrát. Výrobci používající techniku pracující na podobném principu jsou si těchto nevýhod dobře vědomi a někteří z nich se rozhodli s tím něco dělat. Nově třeba Volkswagen.

Koncern VW dodává do svých ostřejších modelů GTI, GTD nebo těch z řady R systém XDS, který odpovídá výše uvedenému. S tím by měl být ale s nástupem Golfu sedmé generace (naplánované na letošní rok) konec. Německá automobilka vyvinula diferenciál nazvaný VAQ.

Není založen na čistě mechanickém principu jako třeba Torsen, ani hydraulickém, jako používá třeba BMW M3, ale je ovládán elektronicky. Za normálních okolností se bude chovat jako běžný otevřený diferenciál a jeho schopnosti se začnou projevovat pouze v extrému při prokluzu. Čím více budou mít jednotlivá poháněná kola tendenci prokluzovat, tím více bude řídicí jednotka využívat svorný účinek lamel integrovaných po obou stranách výstupních hřídelí.

Systém VAQ by měl podle Volkswagenu přinést „více agility v chování řízení a tím i celého vozu“. Podle interních zdrojů se při testech ukázalo, že prototyp Golfu vybavený novým typem diferenciálu byl na jedno kolo na Nürburgringu o osm vteřin rychlejší než stejný stroj se současnou technikou XDS. A to je hodně velký rozdíl.

Podle inženýrů VW dokáže VAQ, které svou konstrukcí není objevné a na podobném principu pracují diferenciály u některých sportovních vozů, pracovat natolik jemně, že se téměř vyrovná tradičnímu mechanickému samosvoru. Pokud se ptáte, jestli není potom jednodušší a levnější osadit ostré Volkswageny klasickým samosvorným diferenciálem, tak tohle lze brát jako indikátor, že asi není. Každopádně příznivci rychlejšího svezení budou doufat, že si Volkswagen nenechá VAQ jen pro sebe a že se podělí se svými koncernovými sourozenci.


Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál - 1 - VW VAQ nakres

Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál - 2 - VW_Scirocco_1Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál - 3 - VW_Scirocco_2Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál - 4 - VW_Scirocco_3Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál - 5 - VW_Scirocco_4Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál - 6 - VW_Scirocco_6Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál - 7 - VW_Scirocco_5Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál - 8 - VW_Scirocco_19Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál - 9 - VW_Scirocco_14Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál - 10 - VW_Scirocco_9
S novým aktivním diferenciálem VAQ je počítáno především u nejvýkonnějších modelů, tedy zejména u typů GTI a R

Miro Mihálik

Diskuze 10 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše