Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Expert vysvětlil, proč je souboj pick-upu Tesly s Fordem nesmysl jako pick-up sám
29.11.2019 | Petr Prokopec
Tesla se pomocí přetahované Cybertrucku s Fordem F-150 snažila ukázat, jak je její novinka silná, podle Jasona Fenskeho ale místo toho ukázala jedinou věc - jak je těžká. Nesmysl je dle něj i samotný pick-up.
Přesně před týdnem Tesla odhalila pick-up Cybertruck. Zatímco její předchozí novinky byly přijímány s větším nebo menším jásotem, tentokrát automobilka z Kalifornie šlápla poněkud vedle. I její zapřísáhlí fanoušci jsou rozpačití ze vzhledu, který ze všeho nejvíce připomíná malůvky dětí navštěvujících školku. To lze brát jako pozitivum snad jen ve chvíli, kdy nejste příliš zdatní v kreslení, neboť Cybertruck je asi prvním vozem na světě, který zvládnete věrně vystihnout.
Nejde však jen o design či skutečnost, že Tesla si během debutu utrhla nemalou ostudu, neboť její vychvalovaná a nerozbitná okna neodolala ocelové kouli. Palce dolů dostává automobilka také za souboj s Fordem F-150. Cybertruck srovnání vyhrál, férový souboj to ale nebyl, z celé nabídky F-150 byl vybrán úplný základ s pohonem zadních kol.
To už víme, bez ohledu na to ale celé klání považuje za nesmysl i náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který je jako majitel Modelu 3 Performance fanouškem Tesly. A aby svému tvrzení dodal váhu, rozhodl se jej doprovodit jako vždy jasnými fakty.
Tesla vítězství prezentovala jako ukázku síly Cybertrucku, Jason ale uvádí, že za výsledkem nestojí vyšší točivý moment. V tomto ohledu dost možná Tesla tahá i za kratší konec provazu, neboť jakkoliv má na motoru více Newtonmetrů, při přenosu na silnici dochází k jejich znásobení převody a u Tesly se tak díky převodovce děj pouze desetkrát. Ford však užívá konvertoru, automatické převodovky a stálého převodu, což nakonec vede k třiatřicetinásobné porci Nm. Ač tedy v obou případech neznáme úplně přesné oficiální údaje, F-150 je na tom nejspíše lépe.
Podstatné ovšem je, že výše točivého momentu je v souboji alespoň trochu srovnatelných aut zcela nedůležitá. Stěžejní roli hraje hmotnost, která tlačí hnaná kola k zemi, jinak by došlo k jejich prokluzu. Fenske předpokládá, že F-150 s pohonem všech kol by měl vážit 2 268 kilogramů, zatímco Cybertuck se dvěma elektromotory vykáže na ručkách vah 2 722 kg. Již v tuto chvíli je tedy převaha Tesly zcela jasná, náskok Cybertrucku však byl ještě vyšší.
Jak je z videa Tesly patrné, Fordu se protáčí pouze zadní kola. To znamená, že z oné hmotnosti využívá pro trakci jen tu část, která zatěžuje zadní nápravu. U Fordu jde asi o 40 procent hmotnosti vozu, suma sumárum tu tedy máme pouhých 907 kilo Fordu, jež míří do souboje s necelými třemi tunami Tesly. Přirovnání k Davidu a Goliáši tedy rozhodně není od věci.
Obrovitý náskok Tesly pak neovlivňuje ani sklon vozovky, jakkoliv Fenske není přesvědčen, že jej má na svědomí realita a nikoliv trik filmařů. Nicméně i když by stoupání bylo pětiprocentní, Cybertruck by stále měl enormní výhodu, tohle změní situaci jen o pár procent. A to ani nedošlo na zmínku o reakci řidičů, kdy u Tesly došlo na zašlápnutí pedálu dříve než u Fordu. Ve výsledku to tak byl F-150, jenž musel bojovat s větším valivým odporem, ač se měl pohybovat z kopce.
Celé srovnání tedy říká podle Jasona jen jedno - že nový pick-up Tesly je zatraceně těžký. A to není dobrá vlastnost pro cokoli jiného než podobná přetahování - zhoršuje to dynamiku, spotřebu, zatěžuje brzdy, podvozek, zhoršuje ovladatelnost, hmotnost navíc zkrátka není dobrá. Chlubit se tedy skrze podobný souboj zrovna jí?
My dodáme, že je pochopitelné, proč automobilka z Fremontu k tomuto srovnání přistoupila. F-150 je lídrem na americkém trhu, a to nejen ve své kategorii. Pokud tedy utrpí porážku od novinky, navíc s alternativním ústrojím, jsou její šance na úspěch o poznání vyšší. Z marketingového hlediska tedy kousek Tesly svůj smysl má, z technického pohledu je absurdní a zbytečný.
Jason navíc správně podotýká, že nesmyslné je z hlediska proklamovaných cílů Tesly i pojetí samotného auta. Automobilka se podle svých slov snaží urychlit přechod z konvenčních aut na elektrická, toho ale stěží dosáhne autem s tak polarizujícím designem a omezenou praktickou využitelností. Bývalý motorář zmiňuje například vysoké bočnice, které umožňují přístup na korbu pouze zezadu, což je v této kategorii aut zásadní problém.
Cybertruck zkrátka nemá šanci oslovit větší množství typických zákazníků tohoto typu aut, a tak jejich přesun k elektrickému pohonu stěží uspíší. Tím Tesla skutečně jde proti svým vlastním záměrům. Své tradiční marketingové genialitě se ale odhalením této novinky zcela jistě nezprotivila.
Jason Fenske z Engineering Explained rozebral souboj Tesly Cbyertruck a Fordu F-150. Podle něj je to jeden velký nesmysl, jako vůz sám
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB