Start-stop ničí i nejmodernější motory, říká výrobce komponentů. Lze to jen omezit

Automobilky se tváří, že samočinné vypínání a startování motoru nedělá nic špatného, jen šetří palivo. Není to reálně možné, varuje Federal Mogul.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Start-stop ničí i nejmodernější motory, říká výrobce komponentů. Lze to jen omezit

6.1.2018 | Mirek Mazal | 100 příspěvků

Automobilky se tváří, že samočinné vypínání a startování motoru nedělá nic špatného, jen šetří palivo. Není to reálně možné, varuje Federal Mogul.

Systém start-stop je prvek montovaný do moderních automobilů, který sice není povinný, vzhledem k jeho vlivu na snížení normované spotřeby aut a z ní odvozených pokut Evropské unie za nadlimitní hodnoty ale existuje jen hrstka vozů, které by jej neměly ve standardní výbavě pro všechny motorizace - od Dacie po Ferrari. Coby vynález není nový, zrodil se už před mnoha dekádami, jeho negativa ale nikdy nedovolila širší rozšíření. Až právě jeho schopnost citelně snížit papírovou spotřebu penalizovanou EU mu dala ekonomický smysl, alespoň z pohledu automobilek.

Toto řešení bez vůle řidiče vypíná motor, když vůz zastaví a startuje jej, když se má znovu rozjet. Palubní elektronika sleduje aktuální situaci a způsob chování řidiče a podle toho vydává pokyny. Systém se začal objevovat v autech už v minulé dekádě a projevuje se tak, že člověk přijede na semafor, zastaví, vyřadí a agregát utichne. Po stlačení spojky k zařazení rychlosti motor zase naskočí a jede se dál. Třeba několikrát za sebou, během jednoho průjezdu křižovatkou.

Nedá se říci, že bychom byli jeho velkými příznivci, na úskalí start-stopu jsme upozorňovali už před léty a negativa později několikrát připomínali. Zatímco jeho jediný přínos je často domnělé snížení spotřeby vozu, jeho negativ je spousta - od ceny přes vlivu na životnost vozu až po zdržování každého rozjezdu. V případě druhého zmiňovaného aspektu se postupem času začalo říkat, že moderní motory už byly vyvinuty s tím, že start-stop dostanou. Nemá pro ně tedy představovat větší zátěž a problém se snižováním životnosti týká jen těch starších, na které byl „naroubován”. Zní to hezky, jenže není to pravda.

Není pochyb o tom, že se výrobci přizpůsobili situaci a motory začali stavět jinak, jenže opakované startování pro motor nikdy nebude prospěšné a vždy bude mít negativní vliv na jeho opotřebení. Připomíná to firma Federal Mogul, dodavatel mnoha motorových komponentů, který na start-stop pochopitelně též bere ohled.

„U normálního auta bez automatického zhasínání můžeme očekávat, že během své životnosti strpí až 50 000 zastávek. Ale s automatickým start-stopem se tento stav dramaticky zvýší, až na 500 000 zhasínacích a startovacích cyklů po dobu životnosti motoru,“ říká Gerhard Arnold, který je zodpovědný za design ložisek firmy Federal Mogul. To je velký skok, který představuje do značné míry neřešitelné problémy.

Základní stavební kámen je kliková hřídel, která k přesnému a otočnému uložení v klikové skříni využívá hlavní ložiska. Při běžícím motoru se povrchy klikového hřídele a hlavních ložisek nedotýkají, ale jsou od sebe odděleny velmi tenkou vrstvou oleje čerpaným pod tlakem kolem povrchu ložisek. Stačí, aby motor zhasnul, klika se usadí na ložisko a oba kovové povrchy se dostanou do kontaktu. Při opětovném nastartování se povrch dotyku stane sušším místem s menším množstvím oleje, dochází tak k nadměrnému tření a největšímu poškozování důležitých součástí motoru.

Výrobci se snaží držet krok s výmysly EU, a tak vyvíjí nová řešení, Arnold ale upozorňuje, že ani nejmodernější agregáty nejsou na start-stop připravené tak, aby jej snášely, jako by neexistoval. Zatím se nepodařilo najít řešení, které by problémy s mazáním dokonale odstraňovalo, pár novinek - které ve výsledku mohou udělat motory obecně odolnějšími - ale ve hře je.

Federal Mogul vyvíjí nový materiál k výrobě ložisek s lepšími mazacími schopnostmi, který by lépe odolával opotřebení při opakovaném startu i bez dokonalé lubrikace olejem. Jde o povlakem z polymeru, který obsahuje částice oxidu železitého (rzi, skutečně), které jsou v této mikroskopické podobě překvapivě kluzké a nadměrnému tření zabrání. Aplikace v sériové výrobě ale zatím nedošly.

Druhou obranou proti ničení motorů povinným start-stopem je zlepšit vlastnosti olejů. Snaha vede namíchání aditivního balíčku obsahující komplexní chemický koktejl složený z částic pro snížení tření a zvýšení trvanlivosti olejového filmu. Výrobci se inspirovali u závodních olejů, ale použití v osobních vozech je relativně nové, proto nejsou známé ověřené výsledky z dlouhodobého používání.

Člověk nakonec ani nemusí být expert, aby si domyslel, že motoru nemůže dělat dobře, když jej půlmilionkrát nastartujete a vypnete. A i kdyby byl vyroben z čehokoli, vždy lépe odolá desetině těchto startů. Přes pokroky ve vývoji na každý pád platí, že ani moderní motory start-stop bez mrknutí oka nesnesou. A proto nadále nemůžeme než doporučovat jeho vypínání - toto řešení nám přijde krátkozraké a nemá takové výhody, jak se často předkládá veřejnosti...

Start-stop ničí i nejmodernější motory, říká výrobce komponentů. Lze to jen omezit - 1 - Start stop skodi mazani motoru 01Start-stop ničí i nejmodernější motory, říká výrobce komponentů. Lze to jen omezit - 2 - Start stop skodi mazani motoru 02Start-stop ničí i nejmodernější motory, říká výrobce komponentů. Lze to jen omezit - 3 - Start stop skodi mazani motoru 03Start-stop ničí i nejmodernější motory, říká výrobce komponentů. Lze to jen omezit - 4 - Start stop skodi mazani motoru 04Start-stop ničí i nejmodernější motory, říká výrobce komponentů. Lze to jen omezit - 5 - Start stop skodi mazani motoru 05Start-stop ničí i nejmodernější motory, říká výrobce komponentů. Lze to jen omezit - 6 - Start stop skodi mazani motoru 06Start-stop ničí i nejmodernější motory, říká výrobce komponentů. Lze to jen omezit - 7 - Start stop skodi mazani motoru 07Start-stop ničí i nejmodernější motory, říká výrobce komponentů. Lze to jen omezit - 8 - Start stop skodi mazani motoru 09
Systémy start-stop si říkají lecjak a ovládají se rozličnými způsoby, vypnout je ale lze pokaždé

Start-stop ničí i nejmodernější motory, říká výrobce komponentů. Lze to jen omezit - 9 - Start stop skodi mazani motoru dalsi 02Start-stop ničí i nejmodernější motory, říká výrobce komponentů. Lze to jen omezit - 10 - Start stop skodi mazani motoru dalsi 03Start-stop ničí i nejmodernější motory, říká výrobce komponentů. Lze to jen omezit - 11 - Start stop skodi mazani motoru dalsi 01
Jejich vliv na životnost sebelépe připraveného motoru je pořád negativní. A Federal Mogul říká, že dodnes neexistuje řešení, které by zabraňovalo zejména zvýšenému tření při opakovaných startech

Zdroje: Autocar, Federal Mogul

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 100 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše