Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní

Ferrari F40 se kdysi zapsalo do historie jako nejrychlejší auto světa díky šestiválcovému biturbu s výkonem 477 koní. Jen o 56 koní méně má dnes dvoulitr s jedním turbem v o mnoho obyčejnějším Mercedesu A. Jak to dělá?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní

20.8.2019 | Mirek Mazal

Ferrari F40 se kdysi zapsalo do historie jako nejrychlejší auto světa díky šestiválcovému biturbu s výkonem 477 koní. Jen o 56 koní méně má dnes dvoulitr s jedním turbem v o mnoho obyčejnějším Mercedesu A. Jak to dělá?

Sportovní divize Mercedesu skrytá pod písmeny AMG nedávno vypálila z Affalterbachu další dělovou kouli. Dvoulitrový čtyřválec s interním označením M139 je bez přehánění klenotem mezi pohonnými jednotkami, neboť díky jedinému turbodmychadlu doluje z motoru výkon 310 kW (421 koní) při 6 750 ot./min a točivý moment 500 Nm v rozmezí 5 000 a 5 250 ot./min. Celkem 210,5 koní na litr z něj dělá relativně nejsilnější agregát mezi sériově vyráběnými vozy, pár ručně skládaných specialit nepočítaje.

Nejvýkonnější čtyřválec planety poputuje pod přední kapotu modelů s číslicí 45 ve jméně a novinka vzniká jako už tradičně pod rukama jediného pracovníka divize na nové výrobní lince. Aby motor disponoval zmíněnými parametry, nechali se vývojáři inspirovat technikou Formule 1 a přidali i další triky. Jaké? Přesně to popsal náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained.

Pozoruhodné je už to, že agregát M139 je proti předchůdci otočen o 180°. To znamená, že turbo a výfukové svody nyní mají své místo u přepážky mezi řidičem a motorovým prostorem. Lepší uspořádání bez nutnosti vést výfuk pod motorem dovolilo umístit motor níž a tím i snížit příď, která byla u předchozích generací výkonných kompaktních Mercedesů pořád příliš vysoko.

Dvoukanálové turbodmychadlo typu Twin-Scroll pracuje s dvojitým vedením výfukových plynů, což odděluje činnost jednotlivých válců, aby se vzájemně neomezovaly. Dvoukomorové turbo může pomoci distribuci energie bezprostředně po rozjezdu, aby řidič příliš nepociťoval slabiny přeplňovaného motoru. Kromě toho Němci použili válečková ložiska z dražších verzí AMG omezující mechanické tření uvnitř turbodmychadla rotujícího až neskutečnými 169 tisíci otáček za minutu.

Maximální plnicí tlak je u M139 zvýšen o tři desetiny na 2,1 baru. Regulaci zajišťuje elektronicky řízený obtokový ventil turbodmychadla. V plné zátěži vznikají vysoké teploty, proto bylo inovováno i chlazení. Snížení teploty turba zaručuje kombinace výměny oleje, vody i vzduchu v útrobách motoru. Kapalné chlazení je běžným odpařením, ale nejvýkonnějšímu čtyřválci pomáhá ještě nápor vzduchu vedený od deflektoru v přední masce trubkami až do útrob pohonného ústrojí.

Dalším trikem inženýrů je přemístění a mírné naklonění vstřikovacích trysek a svíček. Jiné uspořádání hlavy válců dovolilo zvětšit ventily odvodu výfukových spalin. Premiéru si odbyl dvouúrovňový systém vstřikování benzínu. Vstřikovač v první fázi distribuuje palivo do spalovacích komor při tlaku až 200 barů, při potřebě zrychlení následuje druhá fáze vstřiknutí do sběrného sacího potrubí pomocí elektromagnetických ventilů, což pochopitelně pomáhá výkonovým charakteristikám.

Kliková skříň M139 je vyrobena z hliníku s inspirací v závodních autech. Tuhá struktura s nízkou hmotností vydrží spalovací tlak až 160 barů. Kované písty pracují ve čtyřech válcích ošetřených na stěnách patentovanou technologií Nanoslide. Postup převzatý z Formule 1 prodlužuje životnost povrchů uvnitř motoru údajně na dvojnásobek, proto by měl extrémní agregát AMG vydržet poskytovat excelentní dynamiku dostatečně dlouho. Konstrukce také citelným způsobem snižuje vnitřní tření, což je opět podstatná úprava pro vyšší efektivitu i životnost.


Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní - 1 - Mercedes AMG motor M139 princip 01Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní - 2 - Mercedes AMG motor M139 princip 02Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní - 3 - Mercedes AMG motor M139 princip 03Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní - 4 - Mercedes AMG motor M139 princip 04Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní - 5 - Mercedes AMG motor M139 princip 05Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní - 6 - Mercedes AMG motor M139 princip 06Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní - 7 - Mercedes AMG motor M139 princip 07Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní - 8 - Mercedes AMG motor M139 princip 08
Čtyřválec s turbem ze dvou litrů dává 421 koní (310 kW) a 500 Nm, je to jeden z vrcholů evoluce

Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní - 9 - Mercedes AMG motor M139 princip 10Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní - 10 - Mercedes AMG motor M139 princip 11Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní - 11 - Mercedes AMG motor M139 princip 12Technik popsal triky, kterými Němci dolují z dvoulitru neskutečných 421 koní - 12 - Mercedes AMG motor M139 princip 13
Princip fungování malého motoru s neskutečným výkonem vysvětlil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained

Zdroj: Engineering Explained@Youtube

Mirek Mazal

 

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše