Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry

Motor V12 si můžete koupit, vážně výjimečný si ale musíte postavit. A proč ne rovnou ze dvou vynikajících japonských řadových šestiválců.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry

9.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Motor V12 si můžete koupit, vážně výjimečný si ale musíte postavit. A proč ne rovnou ze dvou vynikajících japonských řadových šestiválců.

Mít auto s dvanáctiválcovým motorem je snem mnoha petrolheadů. Můžou si ho koupit, některé dvanáctiválce jsou dnes relativně levné, podíváte-li se na trh ojetin, jenže tu je také otázka údržby a ta už levná vážně nebude. A také nebudete mít nic vysloveně výjimečného, byť tuctový motor váš vůz pohánět nebude. Pokud budete toužit po něčem naprosto jedinečnému, musíte si takový motor sami postavit.

Don Groff z aglomerace Minneapolis-St. Paul v americké Minnesotě se pustil právě do takové stavby. Nespojuje ale dva 4,3litrové V6 od GM, které jsou v USA dost běžné, nýbrž se rozhodl spojit dva řadové šestiválce 1JZ od Toyoty. Oba jsou stejné, mají 24 ventilů a dvě vačkové hřídele a japanofilům se už při vyslovení onoho kódu jistě rozzářily oči - tyto řadové šestky se montovaly zejména pod kapotu modelu Supra, kde si vydobyly pověst zejména svou kvalitou a trvanlivostí.

Don Groff není ve stavbách automobilových součástek nováček. Zabývá se stavěním hotrodů, takže si umí poradit, i když potřebná věc neexistuje. Právě to se hodí při stavbě něčeho takového, protože V12 s úhlem sevření 120° ze dvou 2,5litrových japonských šestiválců vzniká dost pravděpodobně poprvé v historii. Mimo fabriku Toyoty rozhodně.

Kliková skříň a suchá olejová vana jsou samozřejmě vlastní výroby, systémy rozvodových a klínových řemenů také nejsou z obchodu, kovanou klikovou hřídel dodala firma Scat a s ní i ložiska používaná v osmiválcích Chevy 350. Z původní konstrukce motoru v podstatě zůstávají jen hlavy; bloky jsou také upravené, aby se daly na klikovou skříň nainstalovat. Ani hlavy na blocích ale nezůstaly úplně beze změny - jedna z nich je otočená, aby výfukové ventily směřovaly dovnitř V. To je opačně, než je u vidlicových motorů běžné, ale právě zde jsou turbodmychadla.

Teorie zněla, že motor dostane čtyři turba a z pěti litrů objemu bude dávat okolo 800 koní. Postupně však Don Groff došel k tomu, že budou lepší jen dvě dmychadla. Vyrobil tedy motané svody, které jsou samy o sobě skoro uměleckým dílem, a každá strana motoru má nyní jedno turbo - a pořádně velké, jak vidno i mezi obrázky. Jsou to kousky značky Garrett a každý prý stačí na 550 koní; zda ale bude výsledek mít 1 100 koní, je zatím otázkou.

Motor totiž ještě není hotový a také ještě není jasné, v čem bude jezdit. Původně byla idea namontovat ho do šasi starého pick-up trucku Chevrolet, který Donovi zatím jen překáží v garáži, ale zvítězila možnost postavení vlastního šasí, zatím. Motor v něm bude umístěn uprostřed, mezi řidičem a zadní nápravou, jak naznačuje jeden z obrázků. Převodovka bude manuální šestikvalt.

Don Groff na tomhle motoru pracuje už víc než rok a vždycky se objeví něco, co je potřeba změnit nebo vylepšit - třeba bylo nutno nastěhovat chladiče do míst, kde původně měla být palivová nádrž, takže ta se bude muset přemístit jinam a mít jiný tvar. Kousek šasi také musí být odnímatelný, aby se motor s převodovkou dal v případě potřeby vytáhnout ven.

Tenhle šikovný Američan si tak v podstatě staví své vlastní auto a dělá to doma v garáži. Navíc nepoužívá motor, který by si jen tak koupil od GM nebo Fordu, ale i ten vyrábí z velké části sám. A za to mu patří poklona a přání zdaru; až tahle věc bude jezdit, jistě to bude stát za to a nemůžeme se dočkat, až vám ji ukážeme v akci...


Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 1 - v12 ze dvou r6 1jz 01Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 2 - v12 ze dvou r6 1jz 02Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 3 - v12 ze dvou r6 1jz 03Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 4 - v12 ze dvou r6 1jz 03aTohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 5 - v12 ze dvou r6 1jz 04Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 6 - v12 ze dvou r6 1jz 04aTohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 7 - v12 ze dvou r6 1jz 05Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 8 - v12 ze dvou r6 1jz 05aTohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 9 - v12 ze dvou r6 1jz 06Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 10 - v12 ze dvou r6 1jz 07Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 11 - v12 ze dvou r6 1jz 08Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 12 - v12 ze dvou r6 1jz 09Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 13 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 01Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 14 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 02Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 15 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 03Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 16 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 04Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 17 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 05Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 18 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 06Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 19 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 07Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 20 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 08Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 21 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 09Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 22 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 10Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 23 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 11Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 24 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 12Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 25 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 13Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 26 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 14Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 27 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 15Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 28 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 16Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 29 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 17Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 30 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 18Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 31 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 19Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 32 - v12 ze dvou r6 1jz 10Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 33 - v12 ze dvou r6 1jz 11Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 34 - v12 ze dvou r6 1jz 12Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 35 - v12 ze dvou r6 1jz 13Tohle monstrum je motor 5,0 V12, vznikl ze dvou 2,5 R6 Supry - 36 - V12 ze dvou R6 1JZ Toyota dalsi 20
Postavit V12 ze dvou řadových šestiválců je víc než náročný úkol

Zdroj: Reddit

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.