Reklama

10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely

Zdvihové objemy motorů letí dolů i u značek, co si na opaku zakládaly. Ne všude ale objem stihl kapitulovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely

6.12.2015 | Marek Bednář | 27 příspěvků

Zdvihové objemy motorů letí dolů i u značek, co si na opaku zakládaly. Ne všude ale objem stihl kapitulovat.

Žijeme v dobře plné downsizingu. Objemy motorů letí dolů a místa atmosférického plnění živelně zaujímají turba. Najít dnes dvoulitrový motor tam, kde byl ještě nedávno běžný, je téměř nadlidský úkol a zastánce opravdu velkých, zvláště pak atmosférických motorů dnes zdánlivě nenachází zastání. A vskutku, běžná osobní auta se ve většině případů uchylují ke stále menším a menším motorům, a to přesto, že mnohdy nahrazují fungující řešení jednoznačně horšími.

Platí to kupodivu i pro sportovní a luxusní auta - kde ještě nedávno byl osmiválec, najdeme nyní válce nanejvýš čtyři a ani hot hatche se nestydí použít pouze šestnáctistovku. Najdeme ale výjimky. Inovovaný Seat Ibiza Cupra dostal 1,8litrový motor, který nahradil čtrnáctistovku, a třeba v takové Hondě Civic stále pracuje atmosférická osmnáctistovka.

Pokud ale chcete skutečně objemný motor, je potřeba se podívat do vyšších sfér. BMW i Mercedes nabídnou v řadě 5, resp. třídě E osmiválcové motory a ani Jaguar se nestydí. Ovšem, žádné z těchto aut se na náš dnešní žebříček nedostalo, a to zdaleka, protože pět a dokonce i rovných šest litrů je prostě málo.

Chcete-li pořádný objem, můžete se porozhlédnout po Spojených státech, z pochopitelných důvodů. Ovšem ani tamní stroje nejsou zárukou vstupu mezi objemovou elitu - ani takový Cadillac CTS-V a jeho 6,2litrová V8 LT4 na top 10 nedosáhnou, tento stroje je o chloupek na 11. místě. Kdo má ze silničních aut objem největší, asi tušíte. Zbytek žebříčku je ale vážně zajímavý. A Američanů tu nakonec zas tolik není, i v Evropě je z čeho vybírat a zdaleka ne všechno musí být přeplňované. Takže jak dnes vypadá smetánka mezi ignoranty dosnwizingu?

10. Dodge Charger/Challenger SRT Hellcat

Objem motoru: 6 166 ccm
Uspořádání, plnění: V8, kompresor
Výkon: 527 kW/716 koní, 885 Nm

Charger SRT Hellcat je sice nejsilnější a nejrychlejší sedan na světě, objemem motoru ale nevyniká - je „až” desátý. A stejný motor je i v Challengeru SRT Hellcat.

10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 1 - 2015 dodge charger hellcat ofic sada 03010 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 2 - 2015 dodge charger hellcat ofic sada 03210 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 3 - 10nejsilsed 2015 dodge charger srt hellcat motor

9. Ferrari F12berlinetta/FF/LaFerrari

Objem motoru: 6 262 ccm
Uspořádání, plnění: V12, atmosférické
Výkon: 549 kW/747 koní, 690 Nm

I Ferrari v poslední době downsizuje, na své vyhlášené dvanáctiválce si ale zatím sáhnout netrouflo. Jeho točivý klenot nevyniká zdaleka jen objemem a nachází uplatnění hned několika modelech značky, zejména pak LaFerrari.

10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 4 - 10nej0-200-0 ferrari f12berlinetta 0110 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 5 - 10nej0-200-0 ferrari f12berlinetta 0210 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 6 - 10nej0-200-0 ferrari f12berlinetta 03

8. Audi A8 L W12

Objem motoru: 6 299 ccm
Uspořádání, plnění: W12, atmosférické
Výkon: 368 kW/500 koní, 625 Nm

Audi příjemně překvapuje, když u A8 L W12 stále nabízí specifický, atmosféricky plněný 6,3litrový dvanáctiválec. Není to ten samý motor jako v jiných koncernových modelech používajících motory s uspořádáním W12 - třeba v některých Bentley bije „jen” šestilitr.

10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 7 - nejobjem audi a8 l w12 0110 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 8 - nejobjem audi a8 l w12 0210 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 9 - nejobjem audi a8 l w12 03

7. Dodge Challenger/Charger SRT8 392

Objem motoru: 6 407 ccm
Uspořádání, plnění: V8, atmosférické
Výkon: 361 kW/491 koní, 644 Nm

6,4litrový motor HEMI Chrysleru Challenger nemá 392 kubických palců, ale přesněji 391; označení 392 má spíše historický význam. A s tímto motorem jezdí i Dodge Charger.

10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 10 - nejobjem dodge challenger srt8 392 0110 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 11 - nejobjem dodge challenger srt8 392 0210 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 12 - nejobjem dodge challenger srt8 392 03

6. Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Objem motoru: 6 498 ccm
Uspořádání, plnění: V12, atmosférické
Výkon: 551 kW/750 koní, 690 Nm

Lamborghini je jednou z mála automobilek, které turba (zatím) odmítají zcela. Nabízí tak špičkové točivé atmosféry o skutečně obřích objemech a tohle je ta největší z nich. Tedy, také další verze Aventadoru mají stejně objemnou V12, ale proč nevybrat tu nejsilnější z nich?

10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 13 - lamborghini aventador sv ofic zeneva 0210 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 14 - lamborghini aventador sv ofic zeneva 0410 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 15 - lamborghini aventador sv ofic zeneva 19

5. Rolls-Royce Ghost/Wraith

Objem motoru: 6 592 ccm
Uspořádání, plnění: V12, turbo
Výkon: 420 kW/570 koní, 780 Nm

Motor jménem BMW N74B66 má jasný původ, v žádném bavorském modelu ale nepracuje. Najdeme jej jen v Rolls-Roycech, a to v Ghostu i Wraithu. A u obou se hodí sametová jemnost V12 a spousta výkonu už v nejnižších otáčkách.

10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 16 - 2014 rolls royce ghost dalsi 0110 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 17 - 2014 rolls royce ghost dalsi 0710 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 18 - 2014 rolls royce ghost dalsi 12

4. Rolls-Royce Phantom

Objem motoru: 6 749 ccm
Uspořádání, plnění: V12, atmosférický
Výkon: 338 kW/459 koní, 720 Nm

Sametový chod dvanáctiválce je fajn i u většího Phantomu, který má ještě o něco větší objem a přirozené plnění. Je to ale předchůdce 6,6 V12 v Ghostu a Wraithu, označený N73B68, za projev downsizingu ale snad tuto změnu považovat nelze...

10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 19 - nejobjem rolls royce phantom 0110 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 20 - nejobjem rolls royce phantom 0210 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 21 - nejobjem rolls royce phantom 03

3. Bentley Mulsanne

Objem motoru: 6 752 ccm
Uspořádání, plnění: V8, turbo
Výkon: 377 kW/512 koní, 1 020 Nm

Osmiválec s tradičním označením 6 3/4 Litre najdeme jen pod kapotou Mulsanne, Continentaly mají čtyřlitr Volkswagen. Ohromný objem znamená také ohromný točivý moment, s náskokem nejvíc v tomto žebříčku.

10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 22 - Bentley Mulsanne Speed prvni sada 0110 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 23 - Bentley Mulsanne Speed prvni sada 0610 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 24 - Bentley Mulsanne Speed prvni sada 09

2. Chevrolet Camaro Z/28

Objem motoru: 7 004 ccm
Uspořádání, plnění: V8, atmosférický
Výkon: 377 kW/512 koní, 640 Nm

Sedm litrů objemu je v dnešní době docela hodně, ale na prvenství to stále nestačí, Camaro Z/28 se musí sklonit před...

10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 25 - nejobjem chevrolet camaro z28 0110 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 26 - nejobjem chevrolet camaro z28 0210 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 27 - nejobjem chevrolet camaro z28 03

1. Dodge Viper

Objem motoru: 8 390 ccm
Uspořádání, plnění: V10, atmosférický
Výkon: 481 kW/654 koní, 813 Nm

...Viperem. Moc velké překvapení to asi není, pokud vás zajímají auta. Různé zdroje říkají různá čísla, 8 390 nebo 8 400 ccm, ale na zlaté medaili Viperu to nic nemění, všechny ostatní stroje v tomto žebříčku poráží s obrovským náskokem.

10 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 28 - nejobjem dodge viper gts 0110 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 29 - nejobjem dodge viper gts 0210 nejobjemnějších motorů osobních aut: tyhle o downsizingu neslyšely - 30 - nejobjem dodge viper gts 03

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 27 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše