Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem

7.11.2016 | Petr Prokopec | 5 příspěvků

Německá automobilka měla dle CARB osadit vozy v motory V6 softwarem, který dle natočení kol rozpozná laboratoře od reálného světa.

V závěru léta se mohlo zdát, že kauza Dieselgate je víceméně u konce a my se budeme zabývat maximálně jejími ekonomickými důsledky pro koncern VW. Však jen v posledních dnech vyplynulo na povrch několik skutečností, které naznačují, že koncern není v takové kondici, jak se nám mnozí jeho činovníci snažili naznačit. V důsledku škrtů došlo k odchodu Audi z Le Mans, Volkswagen pro změnu opustil WRC, navzdory dominanci obou značek v těchto disciplínách.

Kromě toho mají Němci na krku obvinění ze strany Evropské unie, dle kterého přehrání softwaru v rámci nejrozsáhlejší svolávací akce v dějinách VW Group snižuje životnost pohonných jednotek. Aby toho nebylo málo, nejistou půdu má VW pod nohama znovu i v Americe. Kalifornské sdružení CARB obvinilo Audi z podvodů u dalších testů. Tentokrát přitom jde o „několik set tisíc“ aut, jež mají být vybaveny softwarem, který je navázán na pohyby volantu. Jakmile kola zůstávají rovně, je aktivován režim nízké spotřeby paliva resp. emisí CO2.

V důsledku této mapy řídicí jednotky jsou otáčky motoru udržovány co nejníže, což samozřejmě napomáhá procházet testy. Celý systém je navíc poměrně jednoduchý a vychází z toho, že během oficiálního laboratorního měření jsou kola srovnána. Jakmile ale v reálném světě dojde k jejich natočení o více než 15 stupňů, program je deaktivován a řízení motorů se mění..

Podle zjištění měl být tento software instalován pouze u aut osazených automatickou převodovkou s označením AL 551. Jde tedy o specifickou variantu osmistupňové skříně ZF, která je určena vozům s pohonem všech kol quattro. Konkrétně jmenovány jsou modely A8, Q5 a Q7, přičemž podvádět mají nejen auta s dieselovými, ale také s benzinovými motory V6.

Podle německých médií by přitom nemělo jít o zbrusu nové vozy, Audi prý mělo daný software přestat užívat měsíce před tím, než CARB přistoupil k testům nejmenovaného postaršího modelu. Velmi pravděpodobně se tedy Němci zalekli, že by kvůli pozornosti způsobené kauzou Dieselgate mohl být podvodný program objeven, a tak se jej raději vzdali.

Zde již samozřejmě spekulujeme, odhalení onoho softwaru ale může překvapit jedině Američany. Všemožné oportunistické metody vedoucí ke snížení normované spotřeby jsou v Evropě známé, široce používané a legálně možné. Až donedávna ale rozdíly mezi papírovou a skutečnou realitou širokou veřejnost příliš nezajímaly.

Bude zajímavé, zda se v Evropě něco změní ve světle nových obvinění CARB, příliš s tím ale nepočítáme. Koncern VW totiž dokonce i původní „chytrý“ software, jímž jsou osazeny motory TDI EA 189, čerstvě oficiálně prohlásil zcela legální. Alespoň podle přesvědčení VW či jeho právníků tedy nikterak evropské předpisy a místní motoristé mohou zapomenout na kompenzace, jež dostávají řidiči v zámoří.

Právě kvůli tomuto přístupu EU vyvíjela na Volkswagen nemalý tlak, který by vedl k určitému odškodnění také pro Evropany. Tomu se VW ubránil a svým postojem ukazuje, jak se jeho právníci budou stavět k soudním sporům vedeným proti němu právě v Evropě. Podstatou obhajob bude tvrzení VW, dle kterého inkriminovaný software „není dle evropských norem nezákonným zařízením“.

Zajímavě je, že přestože tento postoj koncern zaujal již před mnoha měsíci, nakonec přistoupil k již zmiňované svolávací akci. Ta bude probíhat i nadále, přičemž má jít především o „vstřícný krok“ směrem k regulátorům i zákazníkům. V té souvislosti ze strany VW Group zaznělo, že jistou kompenzací pro Evropany je fakt, že za přehrání softwaru nemusí platit.

Kauza Dieselgate přesto zdaleka není u konce. Volkswagen, respektive nově Audi, ještě bude mít co vysvětlovat, přičemž není nereálné, že aktuální skutečnosti spojené s motory V6 budou mít zpětný dopad na problematiku spojenou s dieselovými čtyřválci.

Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 1 - Audi SQ5 plus prvni sada 01Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 2 - Audi SQ5 plus prvni sada 02Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 3 - Audi SQ5 plus prvni sada 03Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 4 - Audi SQ5 plus prvni sada 04Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 5 - Audi SQ5 plus prvni sada 05Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 6 - Audi SQ5 plus prvni sada 06Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 7 - Audi SQ5 plus prvni sada 07Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 8 - Audi SQ5 plus prvni sada 08Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 9 - Audi SQ5 plus prvni sada 09Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 10 - Audi SQ5 plus prvni sada 10Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 11 - Audi SQ5 plus prvni sada 11Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem - 12 - Audi SQ5 plus prvni sada 12
Audi SQ5 TDI plus je jedním z modelů, jichž se nové obvinění CARB může týkat. Má totiž dieselový šestiválec a osmistupňovou převodovku ZF, zrovna tento model se ale v USA neprodává

Zdroj: Bild, Auto News

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 5 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše