BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku

Každá dramatická změna na trhu dává šanci novým hráčům a představuje výzvu pro ty starší, které může přes veškeré dřívější úspěchy zcela zničit. Nástup aut hnaných elektřinou způsobí přesně to.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku

24.1.2019 | Petr Prokopec

Každá dramatická změna na trhu dává šanci novým hráčům a představuje výzvu pro ty starší, které může přes veškeré dřívější úspěchy zcela zničit. Nástup aut hnaných elektřinou způsobí přesně to.

Kariéra dánského designéra Henrika Fiskera odstartovala v roce 1989 u BMW. O deset let později pak spatřil světlo světa vůz, který jej proslavil nejvíce a který třeba takový šéf značky Harald Krüger považuje za jeden ze svých tří vůbec nejoblíbenějších a stal se i jedním z nejvýraznějších aut agenta 007 posledních dekád. Řeč je o roadsteru Z8, který Fisker navrhl jako moderní interpretaci kultovního modelu BMW 507. Mimo to designér stojí také za první generací SUV X5, poté ovšem zamířil k Astonu Martin, kde přivedl na svět vozy jako DB9 nebo V8 Vantage. Ten se přitom právě kvůli vzhledu stal nejlépe prodávaným firemním modelem vůbec.

V roce 2005 se Fisker osamostatnil a pod svým jménem začal uvádět na trh vlastní vozy. Nejprve šlo sice o přepracovaný Mercedes-Benz SL55 AMG, poté se ukázalo předělané BMW 645i Coupe. Kromě toho si designér krátil volnou chvíli navržením Artegy GT, stejně jako stojí za prvotními návrhy Tesly Model S. Té záhy přivedl konkurenci, a sice model Fisker Karma, který již na žádném existujícím voze nestavěl. Zpočátku se zdálo, že Fisker bude mít větší úspěch než automobilovou branží nepolíbený Elon Musk, jenže nakonec se stal pravý opak.

Jak nejspíše již asi velmi dobře víte, Fisker nakonec zkrachoval a firmu převzali Číňané. Je však nutné dodat, že omezeným zájmem to bylo jen částečně, podstatnou roli hrál i bankrot společnosti A123, které Fiskeru dodávala baterie. Jakmile se dánský designér ocitl bez klíčových komponentů, nepomohla mu již ani podpora známých zákazníků, mezi něž patřil herec Leonardo DiCaprio (ten se stal dokonce investorem), zpěvák Justin Bieber či americký viceprezident Al Gore.

I kvůli tomu, že Karma nedojela na nízkou poptávku, se Fisker rozhodl, že to s elektrifikovanými vozy zkusí znovu. Tentokrát ale již neponechal nic náhodě a kromě navržení modelu EMotion, jenž by měl zamířit do celosvětového prodeje v roce 2021, založil rovněž firmu zabývající se vývojem a výzkumem baterií. Ta již má na kontě 15 patentů, neboť hodlá uvést na trh zcela novou technologii akumulátorů pevného skupenství.

Baterie bez tekutého elektrolytu váží o polovinu méně než konvenční akumulátory. Vyznačují se tedy mnohem větší energetickou hustotou, při obsazení stejného prostoru tak mohou nabídnout mnohonásobně delší dojezd. Kromě toho je lze rychleji dobíjet, neboť nehrozí přehřátí, s ohledem na pevné skupenství je mimo hru i výbušnost. A aby toho nebylo málo, Fisker počítá s tím, že nižší hmotnost, delší dojezd a vyšší bezpečí nabídne za méně peněz.

Neúspěch si Fisker tentokráte nepřipouští, dle něj je trh na elektromobily „připravenější než kdy předtím. Trend je zde naprosto jasný. Dokonce i velké automobilky, zejména pak Volkswagen, se zavázaly k elektrifikaci. To je důležité znamení, neboť díky tomu se na trh dostane více vozidel, jež obsadí různé tržní i cenové segmenty. A kromě toho vidíme, jak velký dopad má Čína podporující elektrifikaci na celý svět.“

Přechod na alternativní pohon je tedy podle Fiskera nevyhnutelný, přičemž během příští zhruba dekády půjde o přechodné období. Nikoliv jen pro zákazníky, ale především pro tradiční výrobce, kteří se musí od základu změnit, jinak je čeká nevyhnutelná smrt. „Jen se podívejte na BMW. Tato značka je hlavně o spalovacích motorech, o jejich zvuku, sametovosti a vytáčení. To vše ale do budoucna zmizí.“

Bavorská automobilka tak musí vymyslet, jak by dokázala zákazníky oslovit, neboť elektromotory jsou nejen tiché a tudíž s nimi nedokáže vyniknout, ale především budou v mnoha případech sdílené napříč různými značkami. „Kde tedy budou rozdíly? Proč bych si měl v budoucnu koupit vůz BMW?“ ptá se oprávněně Fisker. Přitom nepoklepává jen na bavorský hřebíček, v ohrožení jsou prakticky všechny tradiční značky.

„Nové značky vždy přemýšlí o tom, co je definuje. Tradiční automobilky ale musí svou podstatu nalézt znovu,“ dodává dánský designér. To přitom může být o poznání těžší oříšek, neboť minulost nelze jen tak smazat. Navíc značky jako BMW ještě budou čelit kritice, že se soustavně vzdalují od svých kořenů. Vlastně tak není divu, že řada z nich zakládá separované divize, na nichž žádné břemeno nevisí, ani ty ale zatím velké úspěchy neslaví.

BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 1 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 01BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 2 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 02BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 3 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 03BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 4 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 04BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 5 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 05BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 6 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 06BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 7 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 07BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 8 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 08BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 9 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 09BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 10 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 10BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 11 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 11BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 12 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 12BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 13 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 13BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 14 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 14BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 15 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 15BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 16 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 16BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 17 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 17BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 18 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 18BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 19 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 19BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 20 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 20BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 21 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 21BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 22 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 22BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 23 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 23BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 24 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 24BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 25 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 25BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 26 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 26BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 27 - Fisker EMotion 2018 CES zive foto 27
Henrik Fisker chce s novým modelem EMotion uspět tam, kde Karma selhala. Trh je totiž prý na elektrifikaci připravenější, zároveň však díky tomu z něj mohou zmizet tradiční značky

BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 28 - bmw z8 01BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 29 - bmw z8 02BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 30 - bmw z8 03BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 31 - bmw z8 04BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 32 - bmw z8 05BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 33 - bmw z8 06BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 34 - bmw z8 07BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 35 - bmw z8 07aBMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 36 - bmw z8 08BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 37 - bmw z8 09BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 38 - bmw z8 10BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 39 - bmw z8 11BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 40 - bmw z8 12BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 41 - bmw z8 13BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 42 - bmw z8 14BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 43 - bmw z8 15BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 44 - bmw z8 17BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 45 - bmw z8 18BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 46 - bmw z8 23BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 47 - bmw z8 24BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 48 - bmw z8 25BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 49 - bmw z8 46BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku - 50 - bmw z8 47
Fisker proslul jako auto několika krásných aut, mimo jiné roadsteru BMW Z8. Právě mnichovské automobilce ale s ohledem na nastávající změny nevěstí nic dobrého

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama