Reklama

Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut?

Hlavně víra v rozmach elektrifikace vede další automobilku k přesvědčení, že to v Evropě zvládne i bez dieselů. Proto také odklon od nich jen slibuje, ale nečiní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut?

10.5.2018 | Petr Prokopec | 9 příspěvků

Hlavně víra v rozmach elektrifikace vede další automobilku k přesvědčení, že to v Evropě zvládne i bez dieselů. Proto také odklon od nich jen slibuje, ale nečiní.

Zdá se, že v některých segmentech a u některých značek je s diesely amen. Jak jsme mohli zmínit v rámci zprávy o dubnových prodejích aut, která se týkala českého trhu, třeba v případě mini vozů se „naftožroutů“ prodává úplné minimum a o mnoho více jich není ani u malých aut nebo v nižší střední třídě. Teprve poté přichází obrat, v případě luxusních vozů naopak benzinové motory představují minimum registrací. Český trh přitom do značné míry kopíruje vývoj, ke kterému dochází v Evropě, byť trochu opožděně.

S ohledem na tyto skutečnosti není překvapivé, že některé značky již ohlásily odklon od dieselů a jejich nahrazení elektrifikovanými jednotkami. Prim v tomto směru hraje Toyota, která koneckonců na Starém kontinentu nabízí především menší osobní vozy, crossovery a SUV, u kterých diesely nejsou až tak důležité. S těmi většími spojuje hlavně americký trh, i na něm ovšem vládnou benzinové agregáty. Sice hlavně z historických důvodů, než s ohledem na aktuální vývoj, nicméně výsledek je nakonec stejný.

K Toyotě se nyní rozhodla přidat další japonská automobilka, a sice Nissan. Té to ale až tak nevěříme, neboť zatímco Toyota to s diesely vzdává už dlouho a ještě déle vyvíjí jejich jakousi náhradu v podobě hybridních pohonů, Nissan nic takového nemá. Sází jen na elektrický pohon, který je dnes ale přes veškeré dotace zajímavý jen pro hrstku zákazníků a reálnou alternativu naftových motorů nepředstavuje. Mluvčí značky přesto uvedl, že „vidíme progresivní pád dieselů (...) V Evropě, kde je koncentrace dieselů největší, nám elektrifikace umožní, abychom je postupně u osobních vozů v každé nové generaci vypouštěli.“

Tedy jinými slovy, Nissan s diesely hodlá rovněž skončit a pozvolna je nahradit elektromobily. To je ale sázka na hodně divokou kartu, která se může a nemusí obrátit ve skutečnost. V loňském roce značka v Evropě prodala 128 456 dieselových aut, tedy 16 procent všech svých prodejů. To je číslo, které si pochopitelně nemůže dovolit jen tak škrtnout, třebaže je na poměry Evropy ještě relativně nízké (u některých značek se podíl dieselů blíží až 100 procentům).

Navíc jednou věcí jsou celkové prodeje, druhou prodeje jednotlivých modelů. Pro SUV a užitkové voz jsou diesely stále velmi důležité, třebaže pohled na český trh tomu nasvědčuje jen částečně - v dubnu tu bylo prodáno 316 benzinových a 122 dieselových Qashqaiů, za první čtyři měsíce jich pak bylo 1 401, respektive 353. Třeba v takové Francii se ale loni prodalo přes 26 000 vozů tohoto jména a bez dieselů by těch tisíc byly jen jednotky.

Podle nás Nissan tedy nemá a nemůže mít žádný konkrétní plán, jak diesely vyřadit z nabídky. Bude je zkrátka prodávat do té doby, dokud budou samy o sobě žádány a nebo je bude schopen něčím rozumně nahradit. Zatím se nezměnilo nic krom obecných nálad, které dieselům berou vítr z plachet a prohlášení automobilky ve výše zmíněném duchu se nám zdá... tak trochu zbytečné.

Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 1 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 01Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 2 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 02Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 3 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 03Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 4 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 04Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 5 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 05Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 6 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 06Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 7 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 07Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 8 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 08Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 9 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 09Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 10 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 10Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 11 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 11Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 12 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 12Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 13 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 13Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 14 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 14Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 15 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 15Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 16 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 16Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 17 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 17Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 18 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 18Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 19 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 19Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 20 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 20Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 21 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 21Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 22 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 22Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 23 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 23Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 24 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 24Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 25 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 25Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 26 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 26Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 27 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 27Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 28 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 28Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 29 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 29Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 30 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 30Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 31 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 31Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 32 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 32Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 33 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 33Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 34 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 34Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 35 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 35Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 36 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 36Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 37 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 37Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 38 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 38Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 39 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 39Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 40 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 40Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 41 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 41Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 42 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 42Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 43 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 43Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 44 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 44Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 45 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 45Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 46 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 46Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 47 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 47Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 48 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 48Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 49 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 49Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 50 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 50Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 51 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 51Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 52 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 52Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 53 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 53Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 54 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 54Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 55 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 55Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 56 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 56Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 57 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 57Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 58 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 58Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 59 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 59Další automobilka chce skončit s diesely. Škrtne si skoro 130 tisíc prodaných aut? - 60 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 60
Mohlo se zdát, že takový Qashqai vděčí za svůj úspěch v Evropě hlavně dieselům. Není to pravda, přesto jsou v jeho celkovém odbytu příliš důležité na to, aby je Nissan jen tak škrtl z nabídky

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 9 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše