EU schválila nové směrnice hlučnosti aut. Elektrická slyšet být musí, jiná nesmí

Zatímco elektromobily musí od roku 2019 vydávat nějaký zvuk, vozy se spalovacími motory budou muset být tišší. V přípravě jsou také nové testy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

EU schválila nové směrnice hlučnosti aut. Elektrická slyšet být musí, jiná nesmí

3.4.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

EU schválila nové směrnice hlučnosti aut. Elektrická slyšet být musí, jiná nesmí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zatímco elektromobily musí od roku 2019 vydávat nějaký zvuk, vozy se spalovacími motory budou muset být tišší. V přípravě jsou také nové testy.

Nedávno jsme psali o záměrech Evropské unie instalovat elektromobilům umělý zvuk. Unie to ospravedlňovala snahou o ochranu slepců, což je jistě chvályhodné, ale v době, kdy neexistují statistiky zranění chodců způsobené elektromobily, jsou tato opatření podle nás předčasná, například i proto, že se neví, zda nebudou náklady vyšší než přínos. Podobný názor mají i některé automobilky, například Volkswagen a BMW, naopak Daimler a Tesla souhlasí s EU.

Návrh zavedení povinného hluku Evropským parlamentem prošel, čeká jej ještě posvěcení Rady. Počítá s tím, že všechny nové modely elektromobilů budou od roku 2019 muset vydávat nějaký zvuk a od roku 2021 to budou muset dělat úplně všechny nově vyrobené elektromobily. Označení zvuku za „nějaký” asi není úplně přesné, jistě se na něj budou vztahovat určité požadované parametry, např. slyšitelnost pro lidi, ne třeba jen pro psy (třebaže v Británii organizovala podporující kampaň charita „Vodicí psi pro slepé”), a i hlasitost určitě bude ohraničena z obou stran.

Hlasitosti, resp. hlučnosti se týkala další část nové směrnice. Nové automobily se spalovacími motory budou muset postupně ztichnout do dvanácti let o čtvrtinu. Hlukové normy se podle tiskové zprávy nezměnily od roku 1996, a to navzdory zvyšujícímu se počtu automobilů na silnicích. Nové limity budou platit v podstatě pro všechna vozidla od městských miniaut po kamiony, třebaže pro některé nebude snížení tak drastické.

Tuto zprávu doplnila Světová zdravotnická organizace informací, že v celé západní Evropě hluk z dopravy „může být odpovědný za ztrátu milionu zdravých let života ročně”, bez doplnění byť jen náznaku toho, jak na to přišla. Tisková zpráva pokračuje slovy, že je tedy nutné hluk limitovat pro zvýšení kvality života Evropanů.

Kromě toho je v přípravě také nový způsob měření hlukových emisí automobilů, který má být reprezentativnější. Nové testy mají zohledňovat ASEP, tedy přidaný zlomek hlukových emisí, který má naměřený výsledek přiblížit reálnému hluku při jízdě v ulicích. To zatím vidíme jako naměřenou hodnotu vynásobenou nějakým koeficientem, kterých jistě bude dlouhá tabulka podle velikosti motoru a šířky pneumatik.

Pokud to dopadne jako s měřením spotřeby, máme se na co těšit. Onen koeficient ale naznačuje, že si EU je vědoma mizerné informační hodnoty katalogových čísel spotřeby paliva, což by mohlo být nebezpečné - případné násobení naměřených čísel spotřeby by mohlo nutit automobilky dělat motory ještě méně reálně použitelnými.


EU schválila nové směrnice hlučnosti aut. Elektrická slyšet být musí, jiná nesmí - 1 - nove smernice hluku eu
Evropský parlament schválil nové směrnice hluku: elektromobily budou muset být hlasitější, konvenční auta tišší

Zdroj: Europa.eu

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše