Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty

Tachometry použitých aut se stáčejí, to není nic nového. V tomto případě se má ale jednat konspiraci s přispěním samotné automobilky Ferrari.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty

28.2.2017 | Petr Prokopec | 12 příspěvků

Tachometry použitých aut se stáčejí, to není nic nového. V tomto případě se má ale jednat konspiraci s přispěním samotné automobilky Ferrari.

V posledních letech vylézají na povrch všemožné nešvary, které se dějí v automobilovém průmyslu. Skandál kolem vadných airbagů Takata a dieselové opletačky Volkswagenu byly těmi nejviditelnějšími, vedle toho byl ale z podvodů nařčen také Renault, Opel či Fiat. Podváděl Nokian, podváděl ADAC a podvádělo i Mitsubishi, které kvůli tomu dokonce přišlo o svou samostatnost a skončilo v područí Nissanu. A kdybychom ještě chvíli zapátrali v paměti, můžeme jen rekapitulaci kauz nedávné doby věnovat celý článek.

Nejnověji se objevil škraloup Ferrari, byť ten nesouvisí ani se spotřebou, ani s emisemi, ani s pneumatikami, ani s ničím jiným z výše zmíněného. Místo toho zasloužilý prodejce vozů Ferrari Robert Root žaluje dealerství italské značky v Palm Beach i jednoho z jeho klientů, že byl neoprávněně vyhozen z práce, a to prý kvůli svému věku. Ve skutečnosti se jej ovšem zastoupení Ferrari mělo zbavit poté, co se mu začaly být proti srti praktiky spojené se stáčením tachometrů. Tím jednotliví zákazníci zvyšovali hodnotu italských supersportů o neskutečné sumy.

Root v tomto ohledu jmenovitě uvedl Stevena McMillana, někdejšího šéfa amerického potravinářského řetězce Sara Lee, že zaplatil jednomu z mechaniků zmiňovaného dealerství, aby stočil tachometr jeho Ferrari LaFerrari zpátky na nulu. Tím byla hodnota italského hybridu rázem navýšena o jeden milion dolarů (cca 25,6 milionů korun), tedy o zhruba třetinu prodejní sumy.

Mohlo by se zdát, že jde pouze o akci jednoho mechanika, nicméně celá záležitost má mnohem hlubší kořeny. Ono zařízení na stáčení tachometrů totiž nese název DEIS Tester a každé jeho použití musí být schváleno samotnou centrálou italské automobilky. Podle Roota tedy nejde o ojedinělý případ, ale rozsáhlou konspiraci, jejímž cílem je uměle zvyšovat hodnotu vozů značky.

„Zástupci Ferrari publikovali tištěný uživatelský manuál, který se datuje minimálně k dubnu 2010 a který detailně popisuje, jak ovládat zařízení na stáčení kilometrů a zároveň povoluje jeho využití. Dle informací a domněnek bylo tato příručka použita v továrně Ferrari v březnu 2015, kdy byli technici instruováni, jak stočit tachometr na nulu,“ uvedl k případu Root.

Jeho žaloba je ovšem mnohem komplexnější a má několik bodů, nad kterými zůstává rozum stát. Dle prodejce vozů Ferrari, který v dealerstvích v Miami, Fort Launderdale a Palm Beach strávil dvaadvacet let, jde totiž o to, že...

...Ferrari Spa, ústředí v Itálii, prodává a dává svolení k užití zařízení zvaného „DEIS Tester“ ve svých dealerstvích po celém světě.

...DEIS Tester, dostupný od roku 2010, zahrnuje softwarový program, který umožňuje stočení tachometrů Ferrari na nulu.

...Ferrari Spa a jeho pobočka, Ferrari North America, školí techniky, jak používat DEIS Tester, a to včetně stáčení tachometrů.

...Ferrari vydává povolení k tomuto zařízení, vydává hesla a autorizuje vzdálené přístupy, elektronicky nahrává a sleduje veškeré funkce při používání onoho zařízení - včetně stáčení tachometrů - skrze internetové připojení, a skladuje veškerá elektronická data.

...Ferrari vydalo příručku, která se datuje přinejmenším k roku 2010 a detailně popisuje, jak ovládat zařízení na stáčení tachometru a povoluje užití DEIS Tester.

...pokaždé, když je DEIS Tester použit na voze Ferrari, je skrze bezdrátovou síť získáno povolení od Ferrari. Diagnostika vozu a veškeré vykonané procedury jsou přitom automaticky nahrány do databáze Ferrari.

Jak tedy sami vidíte, seznam obvinění je vskutku široký a naznačuje, že žádný klient si nemůže být jist stavem najetých kilometrů. Na druhou stranu se reálný stav dá zjevně velmi snadno vyhledat, odpovědět ale musí ústředí Ferrari v Maranellu a je otázkou, jak moc k tomu bude svolné.

Italská automobilka přitom „nehodlá komentovat jakékoliv spory mezi dealerem a jeho zaměstnanci. Tato pře zahrnuje i třetí stranu a se vším respektem k Ferrari North America nezahrnuje Ferrari. Ferrari si ovšem vyhrazuje právo podniknout jakékoliv legální akce proti komukoliv, kdo se pokusí porušit jeho práva.“

Tím Ferrari takříkajíc dává od amerického zastoupení ruce pryč, nicméně jak nám dala najevo Rootova žaloba, obvinění se týká také italské centrály. Bude tedy zajímavé sledovat, kam se případ vyvine. Aktuálně se ale zdá, že americké soudy si s ním neví zrovna rady. Původní Rootova stížnost byla uplatněna v listopadu u obvodního soudu v Palm Beach, nyní ji již má na stole federální soud.

Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 1 - LaFerrari poskozeny lak oprava 37Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 2 - LaFerrari poskozeny lak oprava 40Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 3 - LaFerrari poskozeny lak oprava 41Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 4 - LaFerrari poskozeny lak oprava 63Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 5 - LaFerrari poskozeny lak oprava 89Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 6 - Ferrari LaFerrari stoceni tachometru 01Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 7 - Ferrari LaFerrari stoceni tachometru 02Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 8 - Ferrari LaFerrari stoceni tachometru 03Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 9 - Ferrari LaFerrari stoceni tachometru 04Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 10 - Ferrari LaFerrari stoceni tachometru 05Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 11 - Ferrari LaFerrari stoceni tachometru 06Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 12 - Ferrari LaFerrari stoceni tachometru 07Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 13 - Ferrari LaFerrari stoceni tachometru 08Ferrari má problém, prý dovoluje dealerům stáčet tachometry kvůli navýšení hodnoty - 14 - Ferrari LaFerrari stoceni tachometru 09
LaFerrari má plně digitální kokpit, takže hrátky s tachometrem jsou jen věcí správného softwarového vybavení. Umožňuje je i zařízení automobilky zvané DEIS Tester, které dovoluje vrátit stav ujetých kilometrů vozů Ferrari zpět na nulu. Hodnota auta tím pochopitelně bude navýšena - v případě jednoho konkrétního LaFerrari se jednalo o 25,6 milionů korun

Zdroj: Daily Mail

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 12 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama