K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo

BMW bez zbytečné elektroniky, s plnotučným motorem a správnou koncepcí ve stavu blízkém novému autu? Něco takového už se vidí jen v autobazarech, tím spíš stojí za zvážení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo

20.7.2019 | Mirek Mazal

K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW bez zbytečné elektroniky, s plnotučným motorem a správnou koncepcí ve stavu blízkém novému autu? Něco takového už se vidí jen v autobazarech, tím spíš stojí za zvážení.

U BMW se toho za poslední dvě dekády změnilo hodně. Z relativně úzkoprofilové automobilky postavené kolem špičkových produktů divize M se stala masová značka, která slavné modely s trikolórou ve znaku vyrábí spíše proto, aby náročnější klientela ještě měla co koupit. Změny v uvažování mnichovské značky jsou skutečně nesrovnatelné s jakoukoli větší automobilkou - zatímco na přelomu milénia jste od lidí z divize M mohli slyšet slova jako: „Turbo? Nikdy. Automat? Nikdy. Pohon 4x4? Nikdy,” dnes už v nabídce úplně té samé divize úplně té samé firmy nenajdete motor bez turba a za zadní pohon a ruční řazení už ze všech modelů kope jen M2 s drobnou podporou dožívající M4.

Pokud vás to trápí, pojďte se s námi vrátit do časů, kdy „automat” bylo v Mnichově sprosté slovo a do ostrých modelů nepřipadal v úvahu ani jako alternativa. V prodeji se totiž objevil výjimečný kus třetí generace BMW M5 s interním označením E39, který je dodnes považován za jednu z nejlepších M5 vůbec, pokud ji někdo nepovažuje za absolutní jedničku.

Sportovní oddělení M tehdy implementovalo nad přední kola poprvé osmiválcovou jednotku série S62 V8 s objemem 4,9 litru. Výkon dosahoval 294 kW (400 koní) při 6 600 ot./min a točivý moment 500 Nm přicházel vytočením zvučného motoru do rozpětí 3 800 až 5 000 ot./min. M5 E39 nabízela výlučně šest ručně řazených rychlostí propojených se zadními koly svázanými samosvorným diferenciálem. Zrychlení na 100 km/h za 5,3 sekundy a maximálka 250 km/h jsou stále slušná čísla i na dynamiku současných rychlých sedanů.

Absence zbytečné elektroniky drží řidičské BMW stále v kurzu, proto nebude dlouho trvat a uvědomělý zákazník skočí po světle modrém kusu s nájezdem pouhých 55 490 kilometrů. Nádherně udržované auto zdobí prémiový autobazar Auto Leitner v Nizozemsku. Prodejce provedl kontrolní inspekci a podle vlastních slov je auto jako celek v dokonalém originálním stavu.

Exteriér zůstal od roku 1999 příjemně sladěný metalízou 425 Silverstone s typickými stříbrnými disky kol. Jednoduché tvary snad nestárnou a dynamický potenciál prozrazují nejvíce jen čtyři koncovky výfuku, jinak si auto na nic nehraje. Pohledem na vyplněný motorový prostor se vidlicový osmiválec nezapře, nutno dodat prvotřídní čistotu zbavenou usazeného prachu a nedej bože olejových skvrn.

Při nastupování nelze přehlédnout nepoškrábané prahy s plaketami M5. Častý kámen úrazu neopatrných majitelů zůstal jako z výroby, stejně jako celý kokpit kombinující pohodlí a sportovního ducha. Nízký nájezd ušetřil kožené čalounění veškerých oděrek, dvojbarevný interiér pomalu voní i přes pořízené fotografie.

Příklad auta, na které se nesmí zapomenout, stojí 36 500 Eur. Přepočtem 934 tisíc korun není platba jen za jeden z vrcholů evoluce BMW, ale budoucí majitel si stále relativně lacino zajistí pocity, které mu žádné nové auto na trhu nenabídne. A pokud se nerozhodne s ním jezdit desítky tisíc kilometrů ročně, sázet lze i na růst hodnoty. Doby, kdy šlo krásné M5 E39 koupit za půl milionu korun, jsou dávno pryč a už se nevrátí.


K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 1 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 01K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 2 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 02K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 3 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 03K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 4 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 04K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 5 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 05K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 6 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 06K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 7 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 07K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 8 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 08K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 9 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 09K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 10 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 10K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 11 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 11K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 12 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 12K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 13 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 13K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 14 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 14K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 15 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 15K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 16 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 16K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 17 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 17K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 18 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 18K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 19 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 19K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 20 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 20K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 21 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 21K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 22 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 22K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 23 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 23K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 24 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 24K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 25 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 25K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 26 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 26K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 27 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 27K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 28 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 28K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 29 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 29K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 30 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 30K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 31 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 31K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 32 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 32K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 33 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 33K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 34 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 34K mání je překrásné BMW z dob, kdy „automat” bylo pro divizi M sprosté slovo - 35 - BMW M5 E39 1999 prodej Nizozemsko foto 35
Pěkné BMW M5 E39 začíná byt ceněnou klasikou, tento kus vystavním příkladem

Zdroj: Auto Leitner

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.