Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje

V tomto klání by si na novější vůz vsadil málokdo, neboť disponuje motorem s méně jak polovičním objemem a více jak o 100 koní nižším výkonem. Jenže objem a ani maximální výkon nejsou vše.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje

5.11.2018 | Mirek Mazal

Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V tomto klání by si na novější vůz vsadil málokdo, neboť disponuje motorem s méně jak polovičním objemem a více jak o 100 koní nižším výkonem. Jenže objem a ani maximální výkon nejsou vše.

Patrně jste nepřehlédli, že proti downsizingu motorů pravidelně brojíme. Jde o násilím vynucenou cestu ke snižování papírové spotřeby paliva, která v praxi nepřináší slibované výhody a naopak skýtá řadu nevýhod, od uživatelských až po ty se spolehlivostí. Řeč je ale vždy o extrémním, až násilném downsizingu, který je nepřiměřený charakteru auta. Pokud vozu dáte povedený přeplňovaný motor s objemem, který mu dovolí alespoň trochu dýchat a jde o auto, pro které se z podstaty nehodí, dokáže i takto koncipovaný stroj skoro divy.

Ukazuje to video kolegy Mata Wilsona z CarWow, který rád světu ukazuje, že počet koní pod kapotou automaticky neznamená lepší dynamiku na silnici. Nové srovnání s dvojicí rychlých modelů Audi naznačuje, že ani menší motor s horšími údaji na papíře nemusí zákonitě znamenat nic špatného, pakliže splňuje výše zmíněné.

Jako názorný příklad posloužilo Audi S3 poháněné čtyřválcovým dvoulitrem TSI. Jde o jeden z nejlepších přeplňovaných motorů na světě, který je v tomto případě naladěn na výkon až 221 kW (300 koní) v 5 500 - 6 200 ot./min a točivý moment 380 Nm v rozmezí 1 800 - 5 500 ot./min. Pomocí automatické převodovky a pohonu všech kol by zrychlení na 100 km/h mělo zabrat 4,9 sekundy. Na britském letišti si tento pohon musel poradit s 1 505 kilogramy váhy proti starší konkurenci z vlastních řad.

Protivníkem se stalo Audi RS4 (B7) s osmiválcovou atmosférickou jednotkou o výkonu 309 kW (420 koní) při 7 800 ot./min a točivým momentem nanejvýš 420 Nm při 5 500 ot./min. Pohon všech kol ve spojení s manuálním řazením by mělo znamenat stejné zrychlení jako novější S3, ale v počtu válců, koní a točivého momentu není nad čím debatovat. Hmotnost 1 785 kilogramů působí v neprospěch kombi, ale leckdo by čekal, že hmotnost tady přebije hrubá síla.

Jenže nestalo se a v závodě na čtvrt míle zůstal i Mat překvapený. Novější S3 zcela zničila kdysi nejrychlejší Audi v nabídce (v momentě jeho příchodu nebyla nabízena dobová RS6). Vítěz protnul cílovou pásku v čase 13,5 sekundy, což bylo o pět desetin dříve než poražené RS4. Možný reparát mohl přijít v druhé disciplíně pružného zrychlení. Porovnání rozjezdu z rychlosti 80 km/h na plný plyn vyhrál starší model, ale jen těsně, ale to už jsou specifické podmínky, které přinesly výhodu atmosféricky plněnému motoru s výkonem posazeným do vyšších otáček a prakticky nulovou prodlevou v reakci na plynový pedál.

Výsledek sprintu je přesto tak udivující, že jej někteří zpochybňují, my ale nemáme důvod mu nevěřit. Zrovna 2,0 TSI je opravdu dobré turbo s až výbušnými reakcemi a velmi vysokým průměrným výkonem v klíčovém spektru otáček. Mít 300 koní skoro pořád zkrátka není o tolik méně než jich mít až 420, ale v obdobném spektru otáček začínat klidně o 200 níže. Zbytek už udělá hmotnost, něco jistě i rychlý automat.

Výsledek zkrátka ukazuje, jak efektivně dokáže fungovat 2,0 TSI a kam se automobilový průmysl za 10 let posunul. A to je tu ještě Audi RS3, které s 400 koňmi z dvouapůllitrového pětiválce dynamikou vyrovnává i aktuální RS4 Avant. Nad menšími motory než kdysi nemá smysl ohrnovat nos, pakliže jsou dobré a použité v modelech adekvátní velikosti a hmotnosti. Audi A3 to splňuje, ve větší A4 už motor 2,0 TSI takový zázrak není...


Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 1 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 01Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 2 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 02Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 3 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 03Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 4 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 04Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 5 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 05Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 6 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 06Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 7 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 07Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 8 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 08Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 9 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 09Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje - 10 - Audi S3 vs RS4 B7 srovnani 10
Zdánlivě jasné vítězství pro silnější Audi RS4 se nekonalo. Lehčí čtyřválec v S3 sfoukl těžší osmiválec na 400 metrech jako svíčku

Zdroj: carwow@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.