Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Luca dál žije u Ferrari: 458 Speciale dostanou jen ti, co zaplatí nejvíc
23.11.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Di Montezemolo sice u Ferrari skončil, jím zavedené pořádky ale ve firmě žijí dál. U žádaných modelů si dovolí i porušit pravidlo „kdo dřív přijde, dřív bere”.
Pokud jste si v poslední době neužívali dva roky prázdnin, patrně vám neuniklo, že dlouholetý šéf Ferrari Luca di Montezemolo ve své funkci skončil. Stalo se tak nejspíše především proto, že šéf koncernu FCA přišel s kontroverzním plánem, jak použít Ferrari coby plátce svých monstrózních záměrů s celým koncernem, nešlo ale o jediný důvod. Však Marchionne zmiňoval i pár dalších záležitostí, které se mu na di Montezemolově způsobu vedení nelíbily, třeba faktický výprodej téměř všech výjimečných modelů ještě dříve, než jsou představeny světu.
Tuto výtku můžete i „sociálně” chápat, neboť budoucí šéf aerolinek Alitalia udělal z Ferrari prakticky uzavřený klub, do kterého mohli jen ti nejbohatší na celém světě. Jenže právě tento přístup ekonomicky fungoval a v době, kdy se naprostá většina i kdysi úzkoprofilových automobilek honí za zákazníky Volkswagenů vyrábějíc miliony aut pro relativně malý profit, si Ferrari hlídalo svůj sedmitisícový výrobní roční limit a přesto dosahovalo obrovských zisků. Vzhledem k objemu produkce zcela výjimečných.
Někdo může říkat, že Ferrari je zlaté vejce, ale stejně tak je možné, že zlatým vejcem byl di Montezemolo - před jeho érou šlo sice o slavnou, ale rozhodně ne ekonomicky úspěšnou firmou. On dokázal oba tyto faktory skloubit a donutil i lidi, kteří se svými tučnými konty nejsou zvyklí prosit nikoho a o nic, aby klepali na jeho dveře a prosili o dodání toho či onoho vozu ochotni zaplatit skoro cokoli. Nastavit podobné poměry mezi nabídkou a poptávkou, navíc v takových sférách trhu, je prostě umění a přes veškeré výtky, které bychom mohli mít k produkci Ferrari z di Monzemolovy éry, považujeme za velkou chybu se takového člověka zbavovat.
Od odchodu někdejší pravé ruky Enza Ferrariho z vedení firmy uběhlo už pár měsíců, nový šéf společnosti ale zatím mnoho změnit nesvedl. Francouzský magazín Magnitude aktuálně informuje o tom, jaké poměry mezi zákazníky a Ferrari panují v případě modelu 458 Speciale a jeho otevřené verze Speciale A alias Aperta. Výroba těchto modelů je omezena a pravděpodobně půjde o poslední atmosférické Ferrari této třídy, a tak je zájem o něj obrovský. Co to znamená? Že si Ferrari se zákazníky znovu pohrává, jak uzná za vhodné.
Dealeři značky sice při objednávání vozu přijímají zálohy ve výši až 700 tisíc Kč, že jste ale vůz objednali a takovou sumu zaplatili, vůbec neznamená, že auto také dostanete. A to i když jste objednávku potvrdili včas. Ferrari totiž vždy dá přednost zájemci, který si objednal vůz v dražší konfiguraci - na „kdo dřív přijde, ten dřív bere” se tady prostě nehraje a pokud chcete mít jistotu, že auto skutečně dostanete, musí jej nejen objednat a složit zálohu, ale i zvolit co možná nejvíce příplatkových doplňků. Jinak je možné, že vám zbudou akorát oči pro pláč (a vrácená záloha, pochopitelně...). „Kdo víc platí, ten dřív bere”, to je to jediné, co dnes u Ferrari platí.
Znovu můžeme říci, že takové zacházení se zákazníky lze považovat za neuctivé až macešské, stejně tak ale můžeme zopakovat, že di Montezemolo věděl, jak vydělat peníze. Uměl vytvořit po produktu takový hlad, že od zákazníků mohl inkasovat až nehorázné peníze a jak vidno, nejen u velmi výjimečných vozů. 458 Speciale je ve srovnání s nimi vlastně „normální sériový model”, přesto si Ferrari může dovolit požadovat po zákaznících platit mnohdy nehorázné ceny za nicotné doplňky, na nichž má firma nepochybně nejvyšší marži, aby „svolila” k tomu jim vůz dodat.
Někteří možná budou rádi, že tohle s Marchionnem nejspíš skončí a budeme to i chápat. Nejsme si ale jisti, jestli by stejný pocit měli mít i majitelé koncernu FCA, kteří nutně museli svolit di Montezemolovo „vyobcováním” - právě jim by tyto peníze mohli jednou chybět...
Ex-šéf Ferrari dokázal u firmy skoro nemožné, včetně návratu na výslnuí Formule 1, přesto se znelíbil
Chcete-li Ferrari 458 Speciale v jakékoli verzi, připravte se na to, že reálně zaplatíte o hodně více než ceníkovou cenu vozu. Při objednávce „holátka” dá zřejmě Ferrari přednost jinému klientovi
Zdroj: Magnitude přes Motoring Research
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 2 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 5 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 14:32 - pavproch
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1