Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne?
31.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Obliba SUV a crossoverů neustále stoupá, a to docela rychle. Řada značek se do těchto segmentů vrhá snad až příliš bezhlavě. Růst bude zpomalovat.
Automobilovým světem hýbe v posledních letech kromě downsizingu a snižování spotřeby, které se děje spíše na papíře, ještě jeden fenomén - obliba SUV a crossoverů. Jenže jako všechno ostatní, ani tento trend nejspíš nebude trvat věčně. Někteří ho dokonce označují za bublinu, jejíž splasknutí bude bolestivé ne nepodobně „bublině dot com” z počátku milénia či finanční krizi z let 2007 a 2008. Jako například Mihnea Radu z webu Auto Evolution.
Spousta automobilek na vývoj SUV vynakládá velkou část prostředků, a to podle něj leckdy i za cenu zanedbání vývoje hatchbacků a sedanů. Ovšem, nyní tento segment trhu velmi rychlým tempem roste, toto tempo ale není udržitelné napořád. SUV a crossovery jsou v mnoha ohledech praktičtější, zejména pokud v místech, kde se pohybujete, je na údržbu silnic nahlíženo ležérněji, ale stěží si pořídí SUV úplně každý zájemce o nové auto.
V současnosti jsou zejména na luxusních SUV obrovské marže, dosahující leckdy i více než 10 %. S touto vidinou se podle Radua do segmentu crossoverů vrhají další a další automobilky. Jen málokterá značka ale umí postavit auta schopná jako Porsche a ještě méně značek může svá auta prodávat za tak vysoké ceny jako Porsche. A čím víc bude na trhu crossoverů, tím menší budou marže.
Růst trhu SUV a crossoverů se tedy nevyhnutelně v budoucnu zpomalí, jak moc, je ale zatím otázkou. Mihnea Radu mluví o prasknutí bubliny, což by znamenalo skutečně velké problémy pramenící z nenávratnosti obrovských investic a zanedbaného vývoje automobilů jiných tříd a typů.
Ale tak velká pohroma to asi nebude - spíše se podle nás dá hovořit o postupném snižování zájmu, až se poptávka srovná s poptávkou po běžnějších automobilech. A pravděpodobně to automobilky nijak výrazně na existenci neohrozí, nevidí-li v crossoverech zázračný lék na své současné problémy.
Spousta značek je dnes posedlá crossovery (ilustrační foto, Renault Kadjar)
Zdroj: Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 3 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 3 hodinami - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 5 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 10:27 - Snowman000
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan