Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc

Výměna baterií bude majitele stát přes 100 tisíc Kč, Nissan na tom přesto tratí. Leafy jsou na trhu jen pár let a připomínají tím známe úskalí elektromobilů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc

25.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Výměna baterií bude majitele stát přes 100 tisíc Kč, Nissan na tom přesto tratí. Leafy jsou na trhu jen pár let a připomínají tím známe úskalí elektromobilů.

Není až takovou výjimkou, že výrobci elektromobilů na prodeji svých vozů tratí. Například Sergio Marchionne, šéf Fiatu, přímo řekl, ať si zákazníci nekupují Fiat 500e, protože na každém vyrobeném a prodaném kuse tratí v přepočtu asi 275 tisíc korun. Také se ale již dříve Fiat - a nejen on - nechal slyšet, že elektromobily existují jen kvůli regulacím, nikoliv pro zákazníky.

Nissan doposud o výrobních nákladech svého elektromobilu Leaf moc nemluvil. Zas taková sláva to ale se ziskem být nemohla, když pro letošní rok zvedl jeho americké ceny asi o 3 500 korun. Nyní se o výrobních nákladech dozvídáme další informace, avšak ne úplně přímou cestou, nýbrž přes servisní náklady.

Výměna baterií u tohoto vozu přijde americké zákazníky na 5 500 dolarů, tedy asi 110 tisíc korun, a musí ještě vrátit staré baterie, které si Nissan cení na další tisícovku (20 tisíc korun). Tato cena nezahrnuje daň a ani instalaci a instalační sadu pro vozidla z let 2011 a 2012, která přijde na dalších 225 dolarů (4 500 korun). Náklady Nissanu na takovouto výměnu by tedy neměly být vyšší než 6 725 dolarů (cca 134 tisíc korun), počítáme správně?

Ano, ale jen teoreticky. Automobilka přiznala, že výměny baterií dotuje. „Nissan nemá žádný zisk z výměny těchto baterií. Ve skutečnosti je ještě subvencujeme,” uvedl Jeff Kuhlman, vice-prezident Nissanu pro globální komunikace. Kolik peněz na každé výměně tratí, však neřekl: „Tyto informace nesdělujeme kvůli konkurenci.”

Podle Nissanu jsou ceny nastavené takto kvůli přístupu, že zákazník je vždycky na prvním místě. Automobilka také předpokládá, že se ceny akumulátorů sníží. Máme ale podezření, že by se takový krok za vyšší částky nikomu nevyplatil. Například BMW šrotuje elektrické jedničky ActiveE, a to i kvůli tomu, že se nevyplatí do nich instalovat nové baterie. Po pouhých třech letech provozu.

Jak kroky BMW, tak nabídka výměny baterií v Leafu už nyní, čtyři roky po uvedení tohoto automobilu do prodeje, ukazuje, že životnost akumulátorů je skutečně velkým oříškem. Ve srovnání s tím, kolik toho vydrží palivové nádrže auta a kolik stojí peněz, jsou čtyři roky skutečně směšná doba. A statisícové náklady velkou zátěží. Nissan však také uvedl, že zatím žádnou baterii za tuto cenu neprodal, takže buď to ještě s životností akumulátorů v autech, která skutečně jezdí, není tak špatné, nebo jde pro zákazníky o velký výdaj a snáší omezenou kapacitu opotřebených akumulátorů, seč to jen trochu jde.

Nissan ve Státech nabízí na Leaf záruku 8 let nebo 160 tisíc ujetých kilometrů, na přirozenou životnost akumulátorů se ale pochopitelně nevztahuje. Ve Spojených státech se Leaf prodává od 21 510 dolarů (430 tisíc korun) po všech státních zvýhodněních. Investice dalších více než sto tisíc do nových baterií tedy není zas tak nízká. U nás tento vůz přijde na nejméně 715 tisíc korun.


Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 1 - 2014 nissan leaf drazsi 01Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 2 - 2014 nissan leaf drazsi 02Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 3 - 2014 nissan leaf drazsi 03Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 4 - 2014 nissan leaf drazsi 04Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 5 - 2014 nissan leaf drazsi 05Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 6 - 2014 nissan leaf drazsi 06Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 7 - 2014 nissan leaf drazsi 07Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 8 - 2014 nissan leaf drazsi 08Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 9 - 2014 nissan leaf drazsi 08aNissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 10 - 2014 nissan leaf drazsi 09Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 11 - 2014 nissan leaf drazsi 09aNissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 12 - 2014 nissan leaf drazsi 10Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 13 - 2014 nissan leaf drazsi 11Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 14 - 2014 nissan leaf drazsi 12Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 15 - 2014 nissan leaf drazsi 13Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 16 - 2014 nissan leaf drazsi 14Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 17 - 2014 nissan leaf drazsi 15Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 18 - 2014 nissan leaf drazsi 16Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 19 - 2014 nissan leaf drazsi 17Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 20 - 2014 nissan leaf drazsi 18Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 21 - 2014 nissan leaf drazsi 19Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 22 - 2014 nissan leaf drazsi 20Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 23 - 2014 nissan leaf drazsi 20aNissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 24 - 2014 nissan leaf drazsi 20bNissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 25 - 2014 nissan leaf drazsi 21Nissan: na každé výměně baterií Leafu tratíme, i když stojí 110 tisíc - 26 - 2014 nissan leaf drazsi 22
Nissan bude na výměnách baterií modelu Leaf tratit, přestože za ně zákazníci zaplatí více než 100 tisíc korun

Zdroj: Green Car Reports

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.