Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech

Britové změřili emise motorů plnících Euro 6. A záplava TDI ve VW, Škodách, Seatech, Audi i Porsche z toho vzešla skoro nejlépe, jak mohla.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech

21.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britové změřili emise motorů plnících Euro 6. A záplava TDI ve VW, Škodách, Seatech, Audi i Porsche z toho vzešla skoro nejlépe, jak mohla.

Když se řekne „Volkswagen” a „emise”, člověka napadne jediná věc - Dieselgate. Jinými slovy, podvody s emisemi, které spočívaly v tom, že auta plnila limity oxidů dusíku jen na oko při laboratorních testech, v reálném světě se o to ani nepokoušela a mnohonásobně je překračovala. Na světlo už se dostaly některé pozoruhodné detaily, ovšem pochyb o tom, že emise některých dieselů VW nejsou stejné při testech a při běžném provozu, mnoho není.

Problémy se týkaly starších dieselů, nikoliv těch nejnovějších. A ty vznětové motory Volkswagenu, které mají plnit Euro 6, jsou prý po stránce emisí v reálném provozu v překvapivém pořádku. Zjistil to výzkum britské společnosti Emissions Analytics, která představila Index kvality vzduchu EQUA.

Firma zkoumala asi 440 vozů, z nichž 112 bylo vybaveno benzínovými i dieselovými motory plnícími normu Euro 6 - na papíře. To znamená limit 80 mg oxidů dusíku na kilometr jízdy. Index hodnotí auta známkou od A do H, kde A je nejlepší a H nejhorší. Právě známku A dostala naprostá většina 2,0l a 1,6l diesely od VW Group, a to o výkonech 150 a 163 koní u dvoulitrů a 110 a 120 koní u šestnáctistovek.

Projděte si sami kompletní tabulku výsledků níže - Emissions Analytics se evidentně zaměřila právě na „tédéíčka”, kterých je ze 112 měřených aut nejvíce. A také jich nejvíce dostalo tu nejlepší známku. Jen jednotky „koncernových” aut vidíme v tabulce s horšími výsledky. Přesto nejsou bez poskvrny.

Jeden najdeme i mezi těmi, které dostaly nejhorší známku H. Takových vozů není mnoho, vidíme tři a všechny jsou pochopitelně vznětové - Fiat 500X s šestnáctistovkou o 120 koních, tedy ten, který jsme vloni testovali, dále SsangYong Korando s 2,2l dieselem a Audi A8 s 3,0 TDI V6. Tyto vozy emitují až dvanáctinásobek povoleného množství NOx.

Co známka H také znamená, může ilustrovat nejhorší auto značky Volkswagen. Polo 1,4 TDI dostalo známku F. Údajně by nesplnilo ani požadavky normy Euro 1. Emituje prý šest- až osmkrát víc NOx, než připouští norma Euro 6. Naopak nejhorší měřený benzín dostal známku E, což ukazuje na plnění normy Euro 3. Detailní výsledky všech 112 testovaných aut s normou Euro 6 v technickém průkazu najdete v tabulce.

Výsledky měření emisí NOx v reálném provozu od Emissions Analytics


Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 1 - equa index tab 01Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 2 - equa index tab 02Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 3 - equa index tab 03Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 4 - equa index tab 04Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 5 - equa index tab 05Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 6 - equa index tab 06

Někteří výrobci, zejména ti, jejichž auta se umístila špatně, ovšem výsledky výzkumu zpochybňují. „Je to test provedený firmou Emissions Analytics. Nevíme, jak byl proveden nebo jestli je možné ho přesně zopakovat. Souhlasíme s testováním v reálném světě, ale prozatím budeme stavět auta podle aktuálních pravidel,” uvedl mluvčí Fiatu.

Podobně reagoval Ford: „Nebereme tento výsledek jako směrodatný. Museli bychom znát metodiku a vědět, zda je test zopakovatelný.” A šéf Společnosti automobilových výrobců a obchodníků Mike Hawes uvedl, že nemůže „komentovat výsledky neoficiálních testů s nejasnou metodologií”. Postavil se ale za nutnost reformy evropských testů spotřeby a emisí.

„Spekulovalo se o tom dlouho, ale až Dieselgate tento problém dostala do povědomí veřejnosti. Do té doby se o tom hovořilo jen mezi odborníky. Když se objevila Dieselgate, měli jsme víc dat než kdokoliv jiný, abychom dokázali spojitost mezi auty a vysokými emisemi oxidů dusíku,” vyjadřuje se nepříliš jasně Nick Molden, šéf Emissions Analytics. „Volkswagen vychází jako jasný vítěz tohoto srovnání. Má problém se staršími motory, ale jeho nejnovější diesely jsou nejčistší na trhu,” dodává.

Výrobci samozřejmě mají pravdu, do jisté míry - je-li metodika odlišná od oficiálního testu spotřeby, je jasné, že výsledky budou jiné. Výsledky jsou ale pozoruhodné právě kvůli úspěchu VW, který evidentně „Dieselgatovou strategii” opustil ještě před tím, než Dieselgate spatřila světlo světa. Ještě jedno vodítko ale výsledky dávají - chcete-li do ovzduší svým autem vypouštět co nejméně škodlivin, pořiďte si benzínový vůz. Volkswagen totiž může mít nejčistší diesely, ale mezi motory s hodnocením známkou A drtivě převládají benzíny...

Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 7 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 02Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 8 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 06Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 9 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 10Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 10 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 13Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 11 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 20Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 12 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 22Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 13 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 46Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 14 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 50Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 15 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 51Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 16 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 91Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 17 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 92Paradox: TDI plnící Euro 6 vyšly z testu měření NOx v provozu nejlépe ze všech - 18 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 93
Dieselový dvoulitr montovaný do Škody Superb III, který plní Euro 6, je prý z hlediska emisí zcela v pořádku. A stejně je na tom naprostá většina testovaných aut koncernu VW s motory TDI plnícími Euro 6

Zdroje: Emission Analytics, Autocar

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.