Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů

Oproti předchozímu roku byly loňské průměrné emise CO2 v Evropě o 5,5 g/km nižší. Čísla však vychází z normovaných testů spotřeby a realitě jsou daleká.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů

19.3.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Oproti předchozímu roku byly loňské průměrné emise CO2 v Evropě o 5,5 g/km nižší. Čísla však vychází z normovaných testů spotřeby a realitě jsou daleká.

Nedávno jsme tu měli informace o papírových emisích nabídky Renaultu, které pocházely přímo od automobilky. Nyní můžeme Francouze srovnat se zbytkem velkých automobilek, na světě je totiž kompletní žebříček vypracovaný analytickou společností JATO Dynamics. Čísla, která vidíme, jsou pochopitelně opět získaná zprůměrováním hodnot papírové spotřeby jednotlivých prodaných vozů, tedy hodnot získaných na základě testů v souladu s evropským cyklem měření, který o reálné spotřebě neříká už skoro nic.

Pro rok 2013 byl limit emisí 130 g CO2/km, za vyšší hodnotu musely automobilky platit 95 Eur za každý gram a prodaný vůz. Pokud tedy například Audi vykázalo za loňský rok v Evropě průměrné emise CO2 ve výši 135 g/km a prodalo 664 173 vozů, mělo by zaplatit do evropské kasy 664 173 x 95 x 5, tedy 315 482 175 Eur. To jistě nejsou malé peníze, faktem ale je, že pokuty se zatím neplatí zcela - automobilky neplatí od 1. gramu přes limit, neplatí ani 100 procent zmíněné částky, nicméně s vizí multimiliardových odvodů (zmíněná částka dnes představuje přes 8,5 miliardy Kč) se za daných pravidel musí smířit. Proto také pro snižování papírových hodnot udělají skoro cokoli a nesmysly jako systém start/stop jsou jen špičkou ledovce.

Tuto stránku věci ale nechme být a stejně tak pomiňme, že k nižším číslům firmám pomohly i elektromobily a hybridy (třebaže na odbyt moc nešly), neboť se stále počítají za dvě prodaná auta. Podívejme se tedy na žebříček dvaceti značek nejúspěšnějších v podřizování svých výrobků nesmyslným a složitým regulacím, který začíná Renaultem se 110,1 g CO2/km a končí Mercedesem se 139,5 gramy na kilometr:

1. Renault - 110,1 g CO2/km
2. Peugeot - 114,9 g CO2/km
3. Toyota - 115,9 g CO2/km
4. Citroën - 116,2 g CO2/km
5. Fiat - 118,1 g CO2/km
6. Seat - 118,9 g CO2/km
7. Ford - 122,1 g CO2/km
8. Škoda -125,3 g CO2/km
9. Dacia -127,1 g CO2/km
10. Suzuki - 127,3 g CO2/km
11. Volkswagen - 127,8 g CO2/km
12. Nissan - 129,3 g CO2/km
13. Mini - 129,5 g CO2/km
14. Kia - 129,5 g CO2/km
15. Hyundai - 129,7 g CO2/km
16. Opel/Vauxhall - 132,0 g CO2/km
17. Volvo - 132,1 g CO2/km
18. Audi - 135,0 g CO2/km
19. BMW - 135,7 g CO2/km
20. Mercedes-Benz - 139,5 g CO2/km

Původ rozporu v číslech dodaných minulý týden Renaultem a nyní JATO Dynamics není známý, Renault zkrátka svůj průměr počítal jinak. Pokud ale budeme brát čísla JATO jako zřejmě přesnější, pak úspěšně negují stanovisko Renaultu, který se tehdy označil za první a jedinou automobilku s průměrnými emisemi své nabídky nižšími než 115 g CO2/km. Průměr katalogových emisí všech vozů prodávaných v Evropě v roce 2013 byl 126,8 g CO2/km, což je oproti předchozímu roku o 5,5 g méně. Průměrově tak byl limit 130 g splněn ještě relativně s náskokem.

Již minule jsme nastínili, kde taková čísla vznikla. Kvůli regulacím vznikají motory, které sice na papíře zvládnou palivo jen usrkávat, realita je však zcela jiná - nejenže si motor pořádně přihne, chcete-li po něm výkony lepší než zrychlit na 50 km/h za půl minuty, navíc i jeho jízdní projev není tak příjemný, jak by si řidič přá.

Vraťme se ještě k číslům průměrných emisí. Tabulka nerozlišuje benzín a naftu, po přepočtu na spotřebu to dává u Renaultu v průměru 4,7 litru benzínu, resp. 4,1 litru nafty na 100 km. Jak dokázal zmíněný test renaultího tříválce 0,9 TCe, zejména u benzínových motorů je toto číslo - napříč celou nabídkou - z říše snů.

Podíváme-li se na druhý konec tabulky, podobně to bude vypadat u Opelu, jehož atmosférická čtrnáctistovka v Adamu po dobu našeho testu konzumovala 8,4 litru benzínu na 100 km, což by odpovídalo 196,4 g CO2/km. Hodnota emisí v tabulce odpovídá 5,6 litrům benzínu, resp. 4,9 litrům nafty. Mnichov je na tom podobně: 135,7 g vznikne z 5,05 litru nafty či 5,8 litru benzínu a za tak málo paliva skutečně mnoho vozů BMW ve skutečnosti nejezdí; odhadovali bychom to na pár ultraspořivých jezdců se základními diesely, modely z řad X a M budou v realitě řádově jinde, ať si katalogy říkají, co chtějí.

JATO Dynamics také dodalo průměrné hodnoty rozdělené podle států. Zde „vyhrálo” Holandsko s průměrem 109 g CO2/km, tedy na litry paliva 4,1 v případě nafty a 4,7 v případě benzínu. Pod 130 g se dostaly ještě třináctá Británie se 128,2 g a čtrnácté Rumunsko se 129,2 g. Česká republika je na 20. místě se 135,4 gramy, tedy 5 litry nafty či 5,8 litry benzínu. Následuje Německo se 135,9 gramy a žebříček uzavírá třiadvacáté Švýcarsko se 144,7 gramy.

Sami posuďte, jak moc často vaše nové auto jezdí za 5-6 litrů paliva - u některých modelů to nejsou hodnoty nereálné, jako obecný průměr jsou ale zcela iluzorní...


Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 1 - Test Renault Clio IV 09 TCe 001Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 2 - Test Renault Clio IV 09 TCe 009Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 3 - Test Renault Clio IV 09 TCe 014Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 4 - Test Renault Clio IV 09 TCe 015Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 5 - Test Renault Clio IV 09 TCe 019Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 6 - Test Renault Clio IV 09 TCe 017Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 7 - Test Renault Clio IV 09 TCe 026Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 8 - Test Renault Clio IV 09 TCe 037Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 9 - Test Renault Clio IV 09 TCe 051Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 10 - Test Renault Clio IV 09 TCe 060Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 11 - Test Renault Clio IV 09 TCe 066Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 12 - Test Renault Clio IV 09 TCe 063Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 13 - Test Renault Clio IV 09 TCe 120Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 14 - Test Renault Clio IV 09 TCe 122Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů - 15 - Test Renault Clio IV 09 TCe 124
Automobilka Renault vloni dosáhla nejnižších průměrných emisí, ale za cenu prodeje mizerných motorů, jako např. 0,9 TCe

Zdroj: JATO Dynamics

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.