Majitel prodává kdysi nejrychlejší kombík světa. Vzniklo jich jen 19, tento má číslo 002

S maximálkou přes 270 km/h bude patřit mezi nejrychlejší kombíky i dnes a s motorem 4,6 V8 mezi nimi vynikne ještě víc. Vzácná Alpina B10 4,6 Touring vznikla jen 19 v kusech, tento je mezi nimi druhý vyrobený.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Majitel prodává kdysi nejrychlejší kombík světa. Vzniklo jich jen 19, tento má číslo 002

29.11.2020 | Petr Prokopec

Majitel prodává kdysi nejrychlejší kombík světa. Vzniklo jich jen 19, tento má číslo 002

/

Foto: BMW

S maximálkou přes 270 km/h bude patřit mezi nejrychlejší kombíky i dnes a s motorem 4,6 V8 mezi nimi vynikne ještě víc. Vzácná Alpina B10 4,6 Touring vznikla jen 19 v kusech, tento je mezi nimi druhý vyrobený.

Pokud momentálně toužíte po rychlém kombíku, na problémy v Evropě rozhodně nenarazíte. Vybírat je možné jak u Audi, tak u Mercedesu. A samozřejmě také u BMW. Nicméně zatímco první dvě zmíněné automobilky vám nabídnou nemalou praktičnost i v kombinaci s logem RS či AMG, v případě té mnichovské můžete na eMko zapomenout. Tedy za předpokladu, že toužíte jen po novém voze a nechcete čekat další dva roky, kdy by se měla začít prodávat nová M3 Touring. Pokud si ovšem vystačíte i s ojetinou, máte hned dvě možnosti - M5 Touring bylo totiž k dispozici jak v případě generace E34, tak u novějšího provedení E60 resp. E61.

Již v případě těchto vozů můžete očekávat nemalou výjimečnost, zvláště u staršího provedení, které je druhým nejvzácnějším M vůbec. I jeho vzácnost ale bledne vedle verze B10 4,6 Touring od Alpiny. Tohoto vozu totiž vzniklo jen 19 exemplářů, přičemž ten s pořadovým číslem 2 je momentálně na prodej na zdrojovém odkazu. S ohledem na jeho jedinečnost by nemělo být podivné, že stojí bezmála 46 tisíc Eur, tedy skoro přesně 1,2 milionu Kč.

S čím za takové peníze můžete počítat? Především se zcela unikátní pohonnou jednotkou. Oficiálně bylo BMW M5 E34 k dispozici s řadovým šestiválcem S38B36, jenž produkoval 315 koní a 360 Nm točivého momentu. To dnes sice nepůsobí nikterak výjimečně, nicméně před jednatřiceti lety jste mohli počítat se sprintem na stovku za 6,5 sekundy a maximálkou 250 km/h. Tedy s nadmíru působivými hodnotami, jenž bylo možné pokořit pouze za volantem supersportu.

Alpina se však u modelu B10 rozhodla jít o trochu jinou cestou. Ve verzi BiTurbo tak původní pohonnou jednotku nahradilo jiným šestiválcem B30, který navíc osadila dvěma turbodmychadly Garrett T25. To zvedlo výkon na 360 koní a točivý moment na 520 Nm, zatímco akcelerace se pro změnu snížila na 5,2 sekundy. V případě nejvyšší rychlosti pak bylo uváděným maximem 291 km/h - tehdy šlo o nejrychlejší kombi světa.

Tohoto provedení vzniklo do roku 1994, kdy byla výroba ukončena, 507 exemplářů. Na montážních linkách se ovšem dlouho nezahálelo, neboť právě v té době bylo představeno provedení B10 4,6. To bylo levnější než BiTurbo, za čímž stála i o trochu horší jízdní dynamika. Na dosažení stovky jste totiž potřebovali 6,4 sekundy, tedy jen o desetinu méně než u BMW M5. Nejvyšší rychlost však narostla na 275 km/h u sedanu a více než 270 km/h u kombíku, což opět stačilo na titul světově nejrychlejšího stěhováku. Zmínit lze i sprint na 160 km/h za 14,2 s.

Za těmito výkony stojí zcela unikátní jednotka, a sice vidlicový osmiválec. Alpina totiž využila svých zkušeností, kdy takovým motorem osadila řadu 3, o což se Mnichov dlouhá léta neúspěšně snažil. Agregát měl přitom základ ve čtyřlitru z BMW 540i, nicméně úpravce zvětšil jeho objem na 4,6 litru. Dorazila pak i nová olejová vana či pumpa, stejně jako specifický výfukový systém. Výkon přitom činil 340 koní, zatímco u točivého momentu šlo počítat s 480 Nm.

Jak bylo již zmíněno, Alpina vyrobila pouze 19 exemplářů kombíku, celkově se sedanem vzniklo od března 1994 do dubna 1996 šestačtyřicet kousků. Ten, který je nyní na prodej, byl poprvé zaregistrován v listopadu 1994. Počítat přitom můžete s originálním vizuálním a údajně bezproblémovým technickým stavem, stejně jako s nízkým nájezdem 211 000 km - tohle auto si docela sjelo.

Lze pak už jen dodat, že vůz dostal do vínku modrý metalický lak, se kterým jsou spárována mnohapaprsková litá kola v klasickém stylu. Uvnitř nechybí kůží obšitý volant či elektricky ovládaná sportovní sedadla s vyhříváním, klimatizace, audio systém či parkovací asistent. Tento kombík byl v roce 1994 zkrátka něco a v davu se rozhodně neztratí ani dnes, nejen kvůli své rychlosti.


Majitel prodává kdysi nejrychlejší kombík světa. Vzniklo jich jen 19, tento má číslo 002 - 1 - Alpina B10 4 6 Touring E34 prodej ilu 01
Tohle auto je tak vzácné, že v archivu Alpiny je jediná oficiální fotka B10 ve verzi 4.6 Touring. Ilustrační foto: Alpina

Majitel prodává kdysi nejrychlejší kombík světa. Vzniklo jich jen 19, tento má číslo 002 - 2 - Alpina B10 4 6 Touring E34 prodej ilu 02Majitel prodává kdysi nejrychlejší kombík světa. Vzniklo jich jen 19, tento má číslo 002 - 3 - Alpina B10 4 6 Touring E34 prodej ilu 03Majitel prodává kdysi nejrychlejší kombík světa. Vzniklo jich jen 19, tento má číslo 002 - 4 - Alpina B10 4 6 Touring E34 prodej ilu 04Majitel prodává kdysi nejrychlejší kombík světa. Vzniklo jich jen 19, tento má číslo 002 - 5 - Alpina B10 4 6 Touring E34 prodej ilu 05Majitel prodává kdysi nejrychlejší kombík světa. Vzniklo jich jen 19, tento má číslo 002 - 6 - Alpina B10 4 6 Touring E34 prodej ilu 06Majitel prodává kdysi nejrychlejší kombík světa. Vzniklo jich jen 19, tento má číslo 002 - 7 - Alpina B10 4 6 Touring E34 prodej ilu 07Majitel prodává kdysi nejrychlejší kombík světa. Vzniklo jich jen 19, tento má číslo 002 - 8 - Alpina B10 4 6 Touring E34 prodej ilu 08
Doplňujeme tak i dobové a novější obrázky sedanu, které má ve svém archivu také BMW. Ilustrační foto: Alpina/BMW

Zdroj: Mobile.de

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.