Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozmach elektromobilů přinese ještě jeden problém, o kterém se dosud nikdo nezmínil
4.6.2018 | Petr Prokopec | 134 příspěvků
Pakliže automobily skutečně začnou hromadně přepřahat na elektrický pohon, svět to změní k nepoznání. O řadě dopadů řeč byla, o dramatických změnách pro servisy nikoli.
Svět aut prochází prakticky neustálým vývojem, snad nikdy v jeho historii ale nebyla na spadnutí taková změna, která se hlavně vlivem politických tlaků chystá nyní. Ačkoli její pozitivní dopad nebude zdaleka takový, jak by si politici přáli, bez rozumně vedené diskuze malují automobilovému světu elektrickou budoucnost. A nezdá se, že by je v tom někdo mohl zastavit.
Nemáme proti elektrickým vozům jako takovým, vadí nám právě tlaky, které je lidem vnucují bez ohledu na to, zda pro ně jsou racionálním řešením nebo nikoli. Na politické úrovni je totiž velmi snadné přikázat, že teď se elektromobily musí prodávat, a aby tomu tak alespoň v minimálním množství bylo, vyrukovat s penězi daňových poplatníků ve formě dotací. I takto provedená revoluce by nepochybně měla své pozitivní dopady, je tu ale také řada negativ, které si příznivci elektromobilů nepřipouští či ještě hůře připustit nechtějí. Těžba surovin na výrobu baterií rozhodně není vůči životnímu prostředí ohleduplná, stejně jako výroba elektřiny spalováním fosilních paliv. A to již ani nemluvíme o nedostačující infrastruktuře a dalších potížích spojených s jejich potenciálním nepřirozeným rozmachem.
Nyní tu máme další problém, který dosud zůstával očím skryt. Nizozemská asociace Bovag, která již od roku 1930 sdružuje automobilové prodejce, servisy, půjčovny i zástupce čerpacích stanic či myček, totiž zveřejnila výsledky studie, dle které elektromobily vyžadují ve srovnání s automobily poháněnými spalovacími motory jen poloviční údržbu. Pro zákazníky to představuje dobrou zprávu, neboť elektrické vozy mají opravdu méně součástek, což značí méně příležitostí k poruše a tedy k následnému výdeji peněz. Nicméně je tu i druhá strana mince, a tou je dopad na samotné servisy. Těch zkrátka nebude třeba tolik, co dnes a přinese to vlnu propouštění a krachů.
Bovag počítá se třemi scénáři vývoje, přičemž dle prostředního by v roce 2025 měla být čtvrtina veškerých nových vozů osazena elektrickým ústrojím. I díky tomu by v tomto období elektromobily měly tvořit 5 procent vozového parku. Do roku 2030 by pak míra elektrifikovaných vozů na veškerých registracích měla vzrůst na tři čtvrtiny, načež bateriové automobily budou tvořit 18 procent. To je opravdu neskutečný posun vůči současnosti, kdy se prodeje elektromobilů pohybují okolo jednoho procenta a jejich celkové množství v oběhu v porovnání s benzinovými a dieselovými vozy je prakticky nulové.
Pokud podle Bovagu dojde k naplnění tohoto scénáře, pak servisy mají opravdu vážný problém. Skončit by mohlo až 31 procent z nich, zvláště pokud jsou zaměřeny na údržbu aut starých 0 až 6 let. Je samozřejmě možné, že popularita elektromobilů bude stoupat pomaleji, nicméně i v takovém případě by dle nizozemské asociace měla být ohrožena existence až 25 procent firem. A pokud elektrický boom bude razantnější, než bylo výše popsáno, pak skončit může 36 procent servisů, tedy více než jedna třetina.
Pochopitelně, takový vývoj je daní za evoluci a v historii tohoto světa nenastane zdaleka poprvé. Spousta oborů se proměnila tak, že se lidé starající o údržbu toho či onoho stali v podstatě zbytnými a jednoduše si museli najít jinou práci. Stane se to případně i zde, jen si říkáme, jestli i s tímto dopadem lidé spřádající elektrické plány počítají. Pokud se na podobné „detaily” ohlížejí stejně jako na to, kde se vlastně vezme energie potřebná pro samotná elektrická auta, pak se snadno může stát, že ušetřené peníze na provoz elektrických aut vydáme na daních za živení masy nezaměstnaných automechaniků...















Takový Chevrolet Bolt by se velmi rád stal masově žádaným elektromobilem. Čím více jej ovšem bude v oběhu, tím méně servisních techniků bude potřeba
Zdroj: Bovag
Diskuze 134 příspěvků
Bleskovky
- Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
včera - Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
11.12.2019 - Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019 - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
8.12.2019 - Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
6.12.2019
Nejnovější články
- Nejspolehlivější ojetiny všech staří do 130 tisíc podle Němců: I s málem si lze vybírat
před 2 hodinami - Překvapivě zdařilá replika je jediná levná cesta ke slavnému Lamborghini
před 4 hodinami - Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou
před 6 hodinami - K mání je vzácné auto schopné jet až 447 km/h, majitel za něj kdysi dal 35 milionů
před 7 hodinami - Dacia ukáže záda všem, v Evropě pod 380 tisíc nabídne to, za co jiní chtějí mnohem víc
před 8 hodinami - Porsche z nějakého důvodu stvořilo vlastní vesmírnou loď, poprvé ji ukázalo veřejnosti
před 11 hodinami - Toto je teď nejlepší způsob, jak se vyhnout nežádoucímu kontaktu s dopravní policií
před 11 hodinami - BMW ujel vlak moderní elektronické výbavy aut, dohnat ztrátu mu ještě potrvá
dnes - Vyzyvatel tahače budoucnosti Tesly je venku, skýtá prý luxus prvotřídních hotelů
dnes - BMW poprvé oficiálně ukázalo bobří příď nové M4, ilustrace bohužel nepřeháněly
dnes

Živá témata na fóru
- Benzínová čtyřkolka do milionu 19:49 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 19:14 - GeneHawkins
- Přepis vozidla - postup - jiný pojistník 18:14 - GeneHawkins
- Politický koutek 17:44 - Dix
- Detektory policejních radarů 17:12 - nota
- Zajimave auto, 400k kč 14:56 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 09:17 - pavproch
- Dacia Duster - nové vlákno 08:12 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 07:54 - řidičBOB
- Rychlodotazy 20:59 - řidičBOB
Autobazar
Honda Civic 1.8 i-VTEC
r.v. 2015
270 000,- KčRenault Megane 1.2 TCe
r.v. 2016
315 000,- KčCitroen Berlingo 1.6 BlueHDI
r.v. 2016
219 000,- KčRenault Espace 1.6 dCi
r.v. 2016
630 000,- KčŠkoda Octavia 1.0 TSI
r.v. 2017
314 000,- KčVW Passat 1.8 TSI
r.v. 2011
288 000,- Kč