Rusové přišli s novým nápadem, jak se vypořádat se sněhem a ledem na silnicích

Rusko bylo v dobách SSSR tou pravou zemí neomezených možností a staré časy zjevně zcela nepominuly. Nyní Rusy napadlo řešit namrzající silnice jejich vyhříváním, což by jistě fungovalo, ale za jakou cenu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rusové přišli s novým nápadem, jak se vypořádat se sněhem a ledem na silnicích

27.9.2019 | Mirek Mazal

Rusové přišli s novým nápadem, jak se vypořádat se sněhem a ledem na silnicích

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Rusko bylo v dobách SSSR tou pravou zemí neomezených možností a staré časy zjevně zcela nepominuly. Nyní Rusy napadlo řešit namrzající silnice jejich vyhříváním, což by jistě fungovalo, ale za jakou cenu?

Ruskou federaci každoročně sužují tuhé mrazy a záplavy sněhu. S náročným zimním počasím se musí vyrovnávat většina lidí, kteří jeho následky pochopitelně pociťují i na silnicích, které na spoustě mít není možné ošetřit tak, jako u nás. Nepříjemné působení přírody zkoumal vědecký ústav RosdorNII, který navrhl nové řešení.

Vědci navrhují použití elektricky vodivého cementobetonu na povrch vozovky nejen v ulicích, ale také na mostech a nadjezdech. Plošně zahřívaná cesta by teplem rozpustila led i sníh mnohem rychleji než dosud používaná klasická směs asfaltu. Zmrzlá vrstva by se mohla rychle změnit v neškodnou vodu, ta by přirozeně odtekla mimo komunikaci.

Zní to době, problém ale je, že teplejšími se silnicemi nestanou samy od sebe, je třeba do nich bez velké nadsázky „pustit proud”. To je drahé řešení, vysokou cenu je ale podle vědců možné obhájit ušetřením nákladů za standardní údržbu lidmi a stroji. Navrhovanou možností také je, že by se tepelné rozvody mohly spouštět jen v kritických situacích, kdy běžná obsluha nestíhá odklidit všechny svěřené úseky.

Utopicky znějící nápad kriticky okomentoval profesor z moskevské státní technické univerzity. Vedoucí Katedry stavby a údržby silnic pochybuje o možnostech zavedení elektricky vodivého cementového betonu, protože to znamená zásadní přepracování povrchů s nutností vybudovat zdroje a vodiče energie. Akademiky dokonce vzpomněl, že nápad není úplně nový, podobný experiment byl kdysi proveden v Tverské ulici. „Myšlenka však nepokročila do další fáze. To znamená, že se vyskytly určité problémy,“ vrátil do reality naivní příznivce obtížně uskutečnitelného a hlavně ufinancovatelného opatření.


Rusové přišli s novým nápadem, jak se vypořádat se sněhem a ledem na silnicích - 1 - Rusove chteji zahrivat zmrzle silnice 01Rusové přišli s novým nápadem, jak se vypořádat se sněhem a ledem na silnicích - 2 - Rusove chteji zahrivat zmrzle silnice 02Rusové přišli s novým nápadem, jak se vypořádat se sněhem a ledem na silnicích - 3 - Rusove chteji zahrivat zmrzle silnice 03Rusové přišli s novým nápadem, jak se vypořádat se sněhem a ledem na silnicích - 4 - Rusove chteji zahrivat zmrzle silnice 04Rusové přišli s novým nápadem, jak se vypořádat se sněhem a ledem na silnicích - 5 - Rusove chteji zahrivat zmrzle silnice 05Rusové přišli s novým nápadem, jak se vypořádat se sněhem a ledem na silnicích - 6 - Rusove chteji zahrivat zmrzle silnice 06
Některé rusy obtěžuje zima, proto chtějí pod cestami zatopit, moc realisticky to ale nezní

Zdroj: RT

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.