Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Saab po dalším týdnu: Lofalk jde po krku Saabu, Muller Lofalkovi
23.10.2011 | Petr Miler | 1 příspěvek
Zdá se, že z bitvy o budoucnost Saabu se stává osobní záležitost: správce chce ukončit jeho reorganizaci, šéf Saabu chce ale „ukončit” správce.
Věrným čtenářům Autoforum.cz jistě neunikl náš článek z minulého týdne, ve kterém jsme rekapitulovali poslední vývoj v Saabu. Ačkoli dramatických situací jsme v souvislosti s touto automobilkou zažili letos více než dost, ty z minulého týdne překonaly všechny předchozí - Saab se měl nejprve nacházet jen pár hodin od bankrotu, nakonec ale obdržel první část investice čínských firem Pang Da a Youngman a rázem bylo po problémech.
Ani od té doby sice nebylo o zajímavé události nouze, na poměry firmy, která se pravidelně potácí mezi hrobem a síní slávy, ale nešlo o nic mimořádného. Vše se začalo komplikovat až koncem týdne.
Než se dostaneme k jádru věci, měli bychom vám říci, co nebo spíše kdo je to Lofalk. Guy Lofalk je známý švédský právník, který v příběhu Saabu vystupuje v roli soudem jmenovaného správce probíhajícího procesu reorganizace. Právě on opět rozbouřil poněkud klidnější vody této ságy, když ve čtvrtek požádal soud o ukončení celého procesu, neboť nevěří tomu, že by Saab sehnal peníze potřebné k jeho zdárnému ukončení. Pokud by se svou žádostí uspěl, znamenalo by to konec režimu soudní ochrany firmy před věřiteli a prakticky jistý bankrot automobilky.
Oficiálně zveřejněné důvody, který Lofalka k tomuto kroku vedly, jsme již zmínili, na základě čeho tak usoudil je ale mnohem komplikovanější. Zásadní roli v jeho úvahách dozajista hraje ochota a možnost čínských partnerů Saabu do švédské automobilky investovat, neboť právě s ní celá reorganizace stojí i padá. Pomiňme nyní, že Číňané stále nedostali od svých úřadů svolení celou investici realizovat, podle všeho ji totiž stejně realizovat nechtějí, alespoň ne podle původního scénáře. Podle toho se Pang Da s Youngmanem měly výměnou za 245 milionů Eur stát majiteli 53,9 procenta automobilky a dále spolupracovat s jejím současným vlastníkem (Swedish Automobile, bývalý Spyker) na dalším rozvoji. Jenže někdo v tomto případě začal intrikovat a z vzniklé situace chce vytěžit více.
Podle nejnovějších zpráv se totiž Číňané rozhodli převzít celý Saab a nikoli jen polovinu jeho akcií. Tím by jejich dosavadní záměr dozajista padl. Patrně také přišli na to, že k převzetí celé firmy nepotřebují jeho dnešního vlastníka, stačí se domluvit se jmenovaným správcem, aby reorganizaci ukončil a následně jim majetek zbankrotované firmu odprodal jako celek za výhodnější cenu. Sice by ke každému z těchto kroků potřeboval souhlas soudu a věřitelů, případ prodeje české Sazky ale ukazuje, že takový postup není až tak neobvyklý natož pak neobhajitelný.
Pokud Číňané k tomuto závěru došli, je Saab resp. jeho současný majitel v pěkné bryndě, neboť už dnešním postup je plánem Z a žádný plán B tedy není na stole. Vše nasvědčuje tomu, že realita není odlišná, zúčastněné strany už se ale zásadně rozcházejí v pohledu na to, kdo za tento stav odpovědný.
Guy Lofalk se tváří, že čínští investoři došli k tomuto závěru sami a že o změně jejich plánů do tohoto týdne nevěděl. S tím ale zásadně nesouhlasí šéf Saabu Victor Muller, podle nějž to byl právě Lofalk, kdo se s Číňany na tomto postupu domluvil. Minulý týden se totiž setkal se zástupci obou firem a na schůzce je měl přimět ke změně postoje. Žádost o ukončení reorganizace už pak byla jen dalším krokem v této podle Mullera špinavé hře, neboť její pokračování již nemá smysl.
„Máme velmi jasné signály, že čínští investoři nehodlají financovat Saab tak, jak přislíbili ještě minulý týden. Minulý víkend Lofalk navštívil Peking a setkal se jak se zástupci Pang Dy, tak Youngmanu. Tyto schůzky je zjevně přiměly změnit svůj postoj a vyvinout úsilí uzavřít docela jiný typ obchodu. To je nepřijatelné,” řekl Muller s tím, že o úplné převzetí Saabu Číňany nestojí.
Jisté nyní je, že další peníze od Číňanů nedorazily v původně avizovaném termínu (22. října) a Guye Lofalka neuspokojila ani náhradní „náplast” od americké firmy North Street Capital ve výši 70 milionů dolarů (cca 1,3 miliardy Kč), která má Saabu pomoci přežít do chvíle, než vše s Číňany urovná.
Šéf Saabu je na každý pád s Lofalkovým jednáním velmi nespokojen. „Z našeho pohledu Lofalk překročil všechny myslitelné hranice svého mandátu v roli správce. Primárně se zaměřuje na změnu vlastníka Saabu a ne na řízení samotné reorganizace, což je úkol, jehož splněním jej pověřil soud,” uvedl zjevně rozhořčený Muller v rozhovoru pro švédský rozhlas.
Saab proto podal námitku proti Lofalkově žádosti a z výše zmíněných důvodů též požádal o ukončení jeho mandátu v roli správce. Lofalk se krátce poté proti Mullerovým obviněním ostře ohradil, když řekl, že se o záměru čínských investorů minulý týden pouze dozvěděl a nijak ke změně jejich postoje nepřispěl. O všem navíc současný management Saabu neprodleně informoval. Ke snaze Mullera o jeho odvolání řekl jen lakonicky: „Fakta nezměníte tím, že zastřelíte posla.”
Rozhodnutí v obou věcech padne až v průběhu následujícího týdne a pro další vývoj v Saabu bude rozhodující. Jeden z obou pánů totiž nutně situaci neustojí: buď to bude Guy Lofalk a Mullerovi se možná podaří dokončit reorganizaci podle původního plánu, nebo to bude Victor Muller a Lofalk prodá torzo Saabu Číňanům.
Ať tak či onak, situace nám už začíná připomínat jeden americký film s oběma pány v hlavní roli - Guyem Lofalkem coby vetřelcem a Victorem Mullerem jako predátorem. Snad alespoň podtitul snímku (kdokoli vyhraje, my prohrajeme) v tomto případě platit nebude...
Z bitvy o Saab se stala poněkud osobní záležitost...
Muller s Lofalkem ještě v době, kdy se na sebe na půdě Saabu byli schopni i usmívat
Další zajímavé články:
Diskuze 1 příspěvek
Bleskovky
- Řidič Porsche uháněl až 215 km/h za autem s majáky, policisty zkusil obměkčit prstenem
před 6 hodinami - Řidič Audi v horách tvrdě poznal, že pohon všech kol quattro není všemocný
dnes - Policie teď dokáže změřit rychlost auta až ze vzdálenosti 1 km, touto hračkou
včera - Někdo si postavil falešné nejlepší Ferrari z plechu, nebojí se s ním vyrazit do ulic
20.2.2019 - Zloděj použil svou nejlepší schopnost k tomu, aby zachránil dítě uvězněné v autě
20.2.2019

Nejčtenější články
- Číňané bezostyšně zkopírovali další auto, toto není nový model Tesly
23.1.2019 - Porsche naprosto neodhadlo tužby svých zákazníků, konec dieselů jej tvrdě zasáhl
24.1.2019 - Britové srovnali inovovanou Škodu Fabia s konkurencí, na vítěze už nestačí
24.1.2019 - Mercedes rozjel způsob, jak vás nechat platit za pořízení auta, i když už je vaše
24.1.2019 - Řidič Hyundai ometal sníh z auta za jízdy po dálnici, připomíná základní zimní pravidlo
24.1.2019 - Luxusní verze obřího pick-upu s dieselem 6,7 je zvláštním spojením dvou světů
24.1.2019 - BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku
24.1.2019 - Auta z Číny mohou stát za úvahu. Vybavené SUV třídy Kodiaqu stojí 340 tisíc i v Evropě
24.1.2019 - Podívejte se, kolik platí letos stáje Formule 1 jen za startovné, ani zde se nehraje fér
25.1.2019 - Slavný detroitský most se zřítil na silnici, nedávno se pod ním proháněli Clarkson a spol.
25.1.2019
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- audi a3 , spojka? prevodovka? 19:43 - speedo
- IT poradna 19:35 - martinecko
- Volkswagen obecne 19:18 - řidičBOB
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 18:45 - Hanz
- BMW Divize 18:25 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 15:37 - ctrl_j
- Rychlodotazy 13:27 - Kavis
- Elektromobily a vse kolem nich 13:02 - Marek1104
- Autorádio 12:54 - Marek1104
- Výměna oleje 12:45 - Marek1104
Autobazar
Opel Astra 1.6 i
r.v. 2015
240 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2017
240 000,- KčŠkoda Fabia 1.2
r.v. 2011
150 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2018
290 000,- KčRenault Thalia 1.4
r.v. 2003
40 000,- KčRenault Thalia 1.2 16V
r.v. 2006
50 000,- KčŠkoda Fabia 1.0
r.v. 2015
208 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2018
290 000,- Kč