Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut

Největší japonská automobilka se do elektrických aut dvakrát nežene a není to tím, že by nebyla s to kráčet s vývojem. Do světa bateriových elektromobilů primárně sama nechce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut

29.8.2020 | Petr Prokopec

Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut

/

Foto: Toyota

Největší japonská automobilka se do elektrických aut dvakrát nežene a není to tím, že by nebyla s to kráčet s vývojem. Do světa bateriových elektromobilů primárně sama nechce.

Toyota loni představila Yaris čtvrté generace, Ta se dočkala zbrusu nové modulární platformy TNGA-B, která prodloužila vozu rozvor o 50 milimetrů, zatímco hmotnost klesla o 50 kilogramů. Kromě architektury přišla japonská automobilka také s novými agregáty, kdy základ nabídky tvoří litrový a 1,5litrový tříválec. Vrcholem je ovšem hybridní ústrojí Dynamic Force, které je složeno ze zmíněné jedna-pětky a elektromotoru. Celá soustava dává 116 koní výkonu, tedy o patnáct procent více než u současné generace. Spotřeba oproti tomu klesla o dvacet procent, vůz by tak měl jezdit za 4,2 litru na sto kilometrů dle relativně reálné metodiky WLTP.

Toyota uvádí, že hybridní ústrojí převzalo samodobíjecí systém z modelů Corolla, Camry a RAV4, v jejichž případě je užíván dvoulitrový a 2,5litrový čtyřválec. Souběžně s tím dorazily i větší a lehčí lithium-iontové baterie. Yaris tak zvládá urazit část cesty čistě na elektřinu. Technický guru Stefan Ramaekers ale přidáva zajímavou informací, která říká mnohé o skutečné ekologičnosti ryzích elektromobilů.

Ramaekers uvedl, že na výrobu jednoho elektromobilu je třeba tolik vzácných kovů, s kolika si vystačí šedesát exemplářů Yarisu. A to je takový rozdíl, že jej relativně malé zlepšení provozní efektivity elektrického auta nedokáže přebít. Proto také Toyota navzdory své pozici ve světě bateriové elektromobily prakticky ignoruje.

Oněmi prvky jsou např. neodym, který je těžen způsobem zcela neohleduplným vůči životnímu prostředí v čínských dolech. Ve výsledku tak jejich ekologická stopa ani nemůže být „bezemisní“, jak se často tvrdí. Stejně jako lze Číně těžko přičíst nějaký kredit, pokud snahy o elektrifikaci neguje neekologickými způsoby těžby vzácných kovů.

Znovu tak lze jen dodat, že současná elektrifikace je pouhým přesouváním emisí z ulic na jiná místa planety, konkrétně pak do elektráren či dolů. Tímto způsobem ale Zemi zachráníme jen stěží. Proto také Toyota říká, že její hybridy jsou „nejatraktivnějšími a nejdostupnějšími elektrifikovanými hnacími ústrojími“ v prodeji.

Nový Yaris už se prodává i u nás a jakkoli není k dispozici s elektricky řešeným pohonem všech kol, hybrid k dispozici je. Minimálně ekonomickou výhodnost od něj ale jistě nečekejte - i po hromadě slev přijde nejméně na 455 tisíc Kč v základní výbavě Comfort. To je 110 tisíc více než základní tříválec a pořád o 90 tisíc víc než výkonnější, 125koňová jedna-pětka bez „hybridní příměsi”. Možná bude nakonec úplně nejekologičtější ta...


Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut - 1 - Toyota Yaris Hybrid 2020 nova sada 01Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut - 2 - Toyota Yaris Hybrid 2020 nova sada 02Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut - 3 - Toyota Yaris Hybrid 2020 nova sada 03Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut - 4 - Toyota Yaris Hybrid 2020 nova sada 04Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut - 5 - Toyota Yaris Hybrid 2020 nova sada 05Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut - 6 - Toyota Yaris Hybrid 2020 nova sada 06Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut - 7 - Toyota Yaris Hybrid 2020 nova sada 07Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut - 8 - Toyota Yaris Hybrid 2020 nova sada 08Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut - 9 - Toyota Yaris Hybrid 2020 nova sada 09Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut - 10 - Toyota Yaris Hybrid 2020 nova sada 10Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut - 11 - Toyota Yaris Hybrid 2020 nova sada 11Šéftechnik Toyoty popsal smutnou pravdu o ekologičnosti elektrických aut - 12 - Toyota Yaris Hybrid 2020 nova sada 12
Nová Toyota Yaris Hybrid je dle japonské značky k životnímu prostředí ohleduplnější než ryzí elektromobily. Možná ale současně méně ohleduplná než klasické benziny. Foto: Toyota

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše