Škoda je v suchu, Bugatti a Bentley též. VW neprodá žádnou značku

10.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Pokud to bude kvůli kauze Dieselgate nutné, má koncern VW podle Hanse Dietera Pötsche mnoho možností. Prodej značek mezi ně ale nespadá.

Od chvíle, kdy kauza Dieselgate pozměnila celý automobilový svět, uplynulo již takřka třináct měsíců. Za tu dobu se koncern VW Group nejen nepoložil, naopak prodává více aut než loni. Studie organizace Transport & Environment navíc ukázala, že dieselové motory koncernu jsou čistější než u konkurence, byť té podvody nikdo neprokázal a její představitelé měli tolik duchapřítomnosti, že se sami nepřiznali. To ale není až tak překvapivé, k odhalení podvodů Volkswagenu došlo v Americe, nikoliv v tomto ohledu benevolentnější Evropě.

I přes tuto skutečnost má ovšem německý koncern problémy také na starém kontinentu, kde již musel přikročit k rozsáhlé svolávací akci. Ta nebude zadarmo, další peníze bude stát řešení mnoha žalob, jimž koncern celosvětově čelí. K tomu je na stole i enormní účet z USA a je otázkou, zda Volkswagenu bude stačit 17,8 miliardy Eur (cca 481 miliardy korun), které si odložil stranou na pokrytí všech výdajů.

Předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch do toho vnáší krapet světla. VW Group podle něj rozhodně nehodlá v souvislosti s touto kauzou prodávat kteroukoliv ze značek spadající pod jeho křídla. Spekulovalo se zejména o Bentley, Bugatti nebo Ducati, v případě krize by ale mohlo dojít na cokoli včetně Seatu, Škody a Audi. Není to ale na stole, ani zdaleka - dle něj je automobilka ve velmi dobré finanční situaci a pokud bude třeba, stále může využít opce související s bankovními půjčkami. „Pokud bychom začali prodávat (značky či akcie), výrazně bychom tím narušili náš obchodní model.“

Značky osobních aut i motocyklů koncernu VW jsou tak v bezpečí. Stejně tak i výrobci nákladních vozů Man a Scania. Pötsch dodal, že VW Group hodlá plně dostát i svým závazkům, jež souvisejí s jeho užitkovou divizí. „Koneckonců, nejsme ve fázi rehabilitace,“ popřel tak s definitivní platností veškeré spekulace šéf německého koncernu.

Mimo to Pötsch řekl, že ačkoliv je VW Group na jedné straně zatížen následky největšího skandálu ve své historii, i přesto dokázal investovat nemalé prostředky do své elektrické budoucnosti. „A před tím mám velký respekt.“ Je samozřejmě otázkou, zda dané výdaje budou vyváženy příjmy, podle Volkswagenu by ale do roku 2025 měly registrace elektromobilů narůst na milion kusů ročně.

Mimo to automobilka nehodlá nést celou tíži na svých vlastních bedrech, dle šéfa VW Group byly (a ještě budou) osloveni potenciální partneři. Zdá se tedy, že po stránce finanční kauza skutečně nemá žádné tragické následky, a to přesto, že Volkswagen dokonce souhlasil, že kromě výše zmíněného vyplatí jako kompenzaci dealerům za ušlé ztráty 1,208 miliardy dolarů (29,2 mld. Kč).

Ve finále pak Pötsch zmínil, že plně podporuje vyšetřování, jež je vedeno nejen různými oficiálními institucemi, ale také právní firmou Jones Day. Do průběhu VW Group nehodlá nikterak zasahovat, přesto je nejisté, zda se jejich výsledky nakonec objeví na veřejnosti. Jak šéf koncernu dodává, „nejsme pány času“. Kde je ovšem Pötsch silný v kramflecích, to je „snaha o znovuzískání důvěry, v jejímž rámci je možné vše“.

Škoda je v suchu, Bugatti a Bentley též. VW neprodá žádnou značku - 1 - VW Group marks znacky PerexŠkoda je v suchu, Bugatti a Bentley též. VW neprodá žádnou značku - 2 - VW Group portfolio 01Škoda je v suchu, Bugatti a Bentley též. VW neprodá žádnou značku - 3 - VW Group portfolio 02
VW Group se nehodlá zbavit jediné značky, dle Hanse Dietera Pötsche je koncern ve zdravé finanční kondici

Zdroj: Börsen Zeitung

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze Přidat příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše