Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Statistika pojišťoven nejlépe ukazuje pozadí současné popularity SUV
30.1.2019 | Petr Miler
SUV jsou v posledních letech populární více než jakákoli jiná auta a leckdo nedokáže pochopit, proč. Statistiky mají celkem jasnou odpověď.
Čím dál více rostoucí obliba SUV a crossoverů je faktem, který opakujeme pomalu každý den už několik let. Stále to není největší automobilový segment, pokud tedy nebudeme házet všechna SUV na jednu hromadu, prodeje SUV jakéhokoli druhu ale neustále rostou, zatímco odbyt ostatních typů aut nanejvýše stagnuje. Trend je jasný a je zřejmě jen otázkou času, než SUV zavládnou ve většině automobilových tříd.
Pro řadu lidí je to přitom obtížně pochopitelné, neboť jim tyto vozy nepřináší žádnou podstatnou faktickou výhodu. Od většiny uslyšíte něco podobného, co kdysi psal Jeremy Clarkson: „Nevidím smysl v ježdění autem, které je pomalejší, dražší a žíznivější než normální sedan či kombík,” uvedl na adresu SUV mimo jiné jeden z nejslavnějších automobilových novinářů. Navíc, pokud máme dodat něco za nás, články o SUV zdaleka nepatří mezi ty nejsledovanější a jejich testy nikdy nebyly bůhvíjak čtené. Zájem o tyto vozy prostě nekoresponduje s tím, kolik lidí si je nakonec kupuje.
Je to trochu mystérium. SUV kde kdo odsuzuje, málokoho zajímají, na trhu ovšem jako by pak někdo zamíchal osudím a vypadly z něj vysoké prodeje. Jak je to možné?
Důvodů bude jistě více, jedním z těch významných je ale kombinace dvou faktorů. Tím prvním je, kdo dnes především kupuje nová auta. Jsou to relativně staří a stále starší lidé. O plných 56 procent odbytu nových vozů se mezi zákazníky z řad koncových spotřebitelů starají lidé starší 56 let. Nad 46 let jde už o 79 % všech koupených nových aut. „Skoro každý” je správným shrnutím tohoto stavu, mladí prostě lidé nová auta kupují spíše výjimečně, pravděpodobně proto, že na ně nemají dost peněz. A nebo když už mají 300 či 400 tisíc, koupí si místo Fabie raději pár let starou ojetinu vyšší třídy po... někom starším.
S druhým, už dříve tušeným faktorem nyní přichází německá pojišťovací firma Check24. Ta tvrdí, že do SUV se starším lidem prostě dobře nastupuje a dokládá to statistikou o charakteru zákazníků aut, která pojišťuje. Čísla říkají, jaký je věkový průměr řidičů daného modelu auta, a to bez ohledu na stáří auta, byť je ono stáří v některých případech naznačeno. A jasně největší věkový průměr řidičů je u aut kategorií SUV, mezi která se míchá i pár MPV - ve všech případech jde o auta s vyšší stavbou i posezem za volantem.
Jde to dokonce tak daleko, že prvních deset modelů je tvořeno dvěma MPV a osmi SUV - či crossovery, záleží, jak to nazvete. Žádná jiná kategorie aut tu není zastoupena, ani sedany, ani kombíky, nic prostě jen SUV a MPV. Věkový průměr tu nejde pod 50 let a na sdíleném prvním místě vidíme Mercedes třídy B a Škodu Yeti, jak se můžete podívat v tabulce.
Automobily s průměrně nejstaršími řidiči
Na druhou stranu, nevidíme tu velká SUV, jako např. Audi Q7 nebo Mercedes GL. Troufneme si odhadnout, že důvod je pořád stejný - do těchto aut se zase musí šplhat, pokud člověk není opravdu vysoký, což pro starší lidi také není snadné. Auta, která vidíme v téhle tabulce, jsou očividně zhruba ideální.
Oproti tomu auta s průměrně nejmladšími řidiči mají do SUV daleko - není tu ani jedno. Na prvním místě vidíme VW Scirocco, hned druhý je letitý Golf druhé generace. Kromě něj tu jsou sedany a hatchbacky, ale v řadě případů opět staré - Alfa 156 se přestala vyrábět před deseti lety a Seat Arosa dokonce před třinácti.
Automobily s průměrně nejmladšími řidiči
V případě značek s nejstaršími či nejmladšími řidiči to je trochu jiný příběh. Tentokrát hraje roli do značné míry hlavně to, na jaké auto má daný člověk peníze. Většina mladých lidí si asi nemůže dovolit Porsche, byť ojeté. Na druhou stranu, vidíme, že u seniorů je v Německu oblíbená značka Dacia. Nejmladší lidi naopak v průměru jezdí Seaty, Audi a Alfami. Tabulkám s jednotlivými modely to odpovídá trochu víc.
Značky aut s průměrně nejstaršími a nejmladšími řidiči
Jak jsme psali už dříve - i čeští dealeři nových aut říkají, že jejich zákazníci obecně nepatří k nejmladším. A právě vysokým průměrným věkem zákazníků vysvětlovali oblibu crossoverů a SUV. Nyní tu máme potvrzení. Samozřejmě, SUV si může koupit kdokoliv, kdo pro něj má využití, nebo si aspoň myslí, že ho má, takže nikde není psáno, že SUV Škody si nemůže pořídit někdo, komu je 25 let. Celková statistika ale hovoří jasně - SUV mají nejradši starší lidé, kteří se jakožto největší skupina kupujících nových aut nejvíce starají o jejich úspěch. Hlavně proto, že třeba do Yeti - či dnes už Karoqu - se jim bude lépe nastupovat než do Octavie...
Škoda Yeti je spolu s Mercedesem třídy B autem, které řídí průměrně nejstarší lidé. Celá první desítka aut s nejstaršími řidiči je ale až na dvě výjimky v podobě MPV opanována SUV a vysvětluje jejich popularitu
Zdroj: Check24
Další zajímavé články:
Bleskovky
- Elon Musk veřejně pochválil starou Ladu, a to ani nemusela být na elektřinu
před 8 hodinami - Servis zákaznici zničil auto při zkušební jízdě, přesto ji donutil zaplatit za opravu
včera - Skrytá kamera natočila dopravní policisty, jak si rozdělují úplatky, teď jdou do vězení
14.2.2019 - Nejlevnější SUV Škody natočeno v běžném provozu, teď teprve ukazuje svou velikost
14.2.2019 - Německá policie bojuje proti pachatelům moderních přestupků nečekaně moderně
13.2.2019

Nejčtenější články
- Na nové Toyotě Supra je 9 falešných otvorů, stydí se za ně i šéftechnik značky
19.1.2019 - Extratřída mezi luxusními hotely na kolech skrývá v útrobách vše, na co pomyslíte
19.1.2019 - Kliky dveří nového Porsche 911 fungují dost svérázným způsobem
19.1.2019 - 75letý penzista popírá předsudky, jedno z nejostřejších BMW si užívá i v bahně
19.1.2019 - Prezidentovi Ukrajiny asi nestačil vládní Mercedes, pořídil si „vesmírnou loď”
19.1.2019 - Co dělat, abyste auto nastartovali i v tuhé zimě? A jak případně rychle oživit baterii?
19.1.2019 - Tatra 613 K: Ve vzácné verzi se mohla svézt jen elita mezi papaláši
20.1.2019 - Rusové začali vyrábět pancéřovaný buldozer, na stavbách ho vážně nečekejte
20.1.2019 - Asi nejošklivější svatební auto udělá z velkého dne teprve nezapomenutelný zážitek
20.1.2019 - Rino Sasaki je prý nejkrásnější řidičkou kamionu, ještě před pár léty učila tanec
20.1.2019
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 23:35 - mattonecz
- Koupě ojetého auta ( do 50 000 km ) do 500 000 23:12 - Rageweawer
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 22:07 - jarka
- Další zajímavá autovidea 21:30 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 20:58 - mmira
- Co právě teď posloucháte? 19:17 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 17:48 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 17:12 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 17:12 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 15:51 - Stepan
Autobazar
Renault Clio 1.5 dCi
r.v. 2011
116 000,- KčFord Fusion 1.4
r.v. 2005
70 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2018
340 000,- KčŠkoda Fabia 1.2
r.v. 2010
96 000,- KčVW Golf 1.6
r.v. 2009
180 000,- KčToyota Yaris 1.0 VVT-i
r.v. 2008
90 000,- KčRenault Megane 1.6 16V
r.v. 2009
140 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2013
280 000,- Kč