Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady

5.3.2017 | Marek Bednář | 12 příspěvků

Když výrobce sáhne u nového modelu po jménu některého z těch starších, nemusí to být špatné. Tyto případy jdou ale kontinuitou obhájit jen stěží.

Představení nového Mitsubishi Eclipse Cross před pár dny nám připomnělo, že když se dvě věci jmenují stejně, nemusí to být ani zdaleka to samé. Pod jménem Eclipse máme totiž do paměti vrytý sporťák z 90. let s boulí na kapotě. Někdo pro jeho filmovou roli, jiný měl to štěstí, že s ním i jezdil. Teď to samé jméno ponese SUV, které má s předchozími iteracemi jména Eclipse společné jediné: nic.

Případy, kdy automobilka opakovaně používá pro různá auta stejné jméno, pochopitelně nejsou nic výjimečného. Obvykle se ale jedná o vozy, které na sebe v nabídce přímo či nepřímo navazují a v portfoliu automobilky hrají velmi podobné role. Označení Golf neslo už sedm generací kompaktního Volkswagenu a asi na tom nikomu nepřijde nic divného - stejně jako u podobných aut Fordu, Renaultu, Toyoty a dalších. Má to svou logiku, o takových případech dnes ale hovořit nebudeme.

Chceme vytáhnout na světlo ty případy, kdy automobilkám snad jen došly nápady a sáhly prostě po jméně, které už použily a mají zaregistrované. „Pouze” jej přilepily na auto zcela odlišného charakteru, vzezření, zaměření. Nemusí to být nutně tak, že modernější auto parazituje na slávě toho staršího, i když i to může být motivací.

Nový Eclipse se k takovým vozům přidal relativně čerstvě, níže najdete i s ním deset případů, kdy se člověk musí podívat dvakrát, aby si byl jistý, o které auto skutečně jde. Jistě bychom našli v historii i další, však i v některých z těchto možná ani nebudete vědět, že druhé auto stejného jména vůbec existovalo či existuje.

1. Alfa Romeo 159

Všichni znají moderní Alfu 159, většího a odolnějšího nástupce modelů 156 a 166, vůz i po letech tak krásný, že víc sexy auto aby v dané třídě člověk pohledal. Není to ale první Alfa tohoto označení. Tou byla 159 „Alfetta”, která na přelomu 40. a 50. let závodila ve Formuli 1. Její osmiválec měl mechanický kompresor a dával 431 koní v 9 300 otáčkách. Dát po několika dekádách stejné jméno zrovna sedanu a kombíku...

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 1 - alfa romeo 159 10stejmena 01Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 2 - alfa romeo 159 10stejmena 02Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 3 - alfa romeo 159 10stejmena 03

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 4 - alfa romeo 159 10stejmena 04Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 5 - alfa romeo 159 10stejmena 05Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 6 - alfa romeo 159 10stejmena 06

2. Audi S1

I u Audi si každý s označením S1 spojí Sport Quattro, faceliftované soutěžní Quattro skupiny B, ikonický to vůz pro nejednoho fanouška rallye. I dnes si můžete koupit [[0000015343 Audi S1], ale v rallye ho nepotkáte. Je to ostrá verze Audi A1, která nabídne 231 koní na všech kolech.

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 7 - audi s1 sport quattro srovnaniWRC 04Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 8 - audi s1 sport quattro srovnaniWRC 10Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 9 - audi s1 sport quattro srovnaniWRC 25

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 10 - Audi S1 2014 oficialni 18Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 11 - Audi S1 2014 oficialni 20Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 12 - Audi S1 2014 oficialni 23

3. BMW 328

V tomto označení dnes vidíme BMW řady 3 F30, tedy sedanu před faceliftem disponujícím ne zrovna přesvědčivým dvoulitrovým čtyřválcem. Po modernizaci toto označení zmizelo a zastoupilo ho číslo 330. Původně ho ale nesl dvoumístný sporťák, který se vyráběl v letech 1936 až 1940 a pod kapotou hostil dvoulitrový řadový šestiválec o 80 koních výkonu. Když stejné jméno měly šestiválcové trojky, mimo jiné také kupé, byla tu alespoň nějaká spojitost - poslední 328i je docela jiná zvenčí i v nitru.

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 13 - bmw 328 10stejmena 01Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 14 - bmw 328 10stejmena 02Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 15 - bmw 328 10stejmena 03

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 16 - Test BMW 328i F30 04Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 17 - Test BMW 328i F30 05Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 18 - Test BMW 328i F30 42

4. Ford Fusion

Když se v Evropě řekne Ford Fusion, člověk si představí trochu vyšší hatchback, možná na hranici mini-MPV, který se vyráběl od roku 2002 a může být konkurentem Škody Fabia. Nedostanete do něj nic víc než čtyřválec. V USA by byl Ford Fusion konkurencí spíš pro Škodu Superb - když se v roce 2006 prvně objevil, byl čtyřválec tím nejmenším pod jeho kapotou. Dnes je ve své druhé generaci a v rámci strategie One Ford přišel i do Evropy, a to jako Mondeo čtvrté generace.

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 19 - ford fusion 10stejmena 01Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 20 - ford fusion 10stejmena 02Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 21 - ford fusion 10stejmena 03

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 22 - 8oskoj ford fusion 02Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 23 - 8oskoj ford fusion 04Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 24 - 8oskoj ford fusion 05

5. Honda Jazz

Tohle jméno nenosila vždycky malinká městská Honda, jak je tomu dnes. Začalo tak, to ano - v 80. letech byl Jazz ani ne 3,4 metru dlouhým městským vozítkem. V roce 1993 se ale jméno Jazz objevilo na alternativní verzi Isuzu MU, u nás známého jako Opel Frontera. Jméno Honda Jazz dostal tenhle vůz pro japonský trh v letech 1993 - 1996. A v roce 2001 tohle jméno Honda dala opět městskému autíčku, prodávanému dodnes.

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 25 - honda jazz 10stejmena 01Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 26 - honda jazz 10stejmena 02Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 27 - honda jazz 10stejmena 03

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 28 - honda jazz 10stejmena 04Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 29 - honda jazz 10stejmena 05

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 30 - honda jazz 10stejmena 06Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 31 - honda jazz 10stejmena 07Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 32 - honda jazz 10stejmena 08

6. Maserati Ghibli

Původní Ghibli, interně označené Tipo AM115, bylo grand tourerem konfigurace 2+2 s osmiválcem pod kapotou. Americký magazín Sports Car International ho označil za jeden z nejlepších sporťáků 60. let. V 90. letech jméno Ghibli dostala evoluce Maserati Biturbo, byl to menší bratr Shamalu. A v roce 2013 přišlo na svět současné Ghibli - luxusní čtyřdveřový sedan, něco úplně jiného.

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 33 - maserati ghibli 10stejmena 01Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 34 - maserati ghibli 10stejmena 02Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 35 - maserati ghibli 10stejmena 03

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 36 - Maserati Ghibli nove foto 01Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 37 - Maserati Ghibli nove foto 03Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 38 - Maserati Ghibli 2013 oficialni nove 09

7. Mercedes-Benz 190

Mercedes 300 SL „Gullwing” byl senzací - byl nádherný, rychlý a velmi schopný na silnici. Jenže byl taky drahý, protože to byl v podstatě závoďák pro běžné silnice. Mercedes chtěl prodávat podobné auto i méně majetným klientům, tak vznikl roadster s označením 190 SL. Více než 20 let po konci jeho výroby, v roce 1984, se objevil další Mercedes 190, tentokrát to ale byl sedan nižší střední třídy, který položil základy dnešní třídě C. Měl označení W201 a po spojitosti bychom tu pátrali marně.

Nutno dodat, že označení 190 mělo v 50. a 60. letech víc aut, včetně čtyřdveřových sedanů, a tak by rozdíl oproti W201 byl menší. Důvod byl jednoduchý - číslo označovalo objem motoru 1,9 litru, ať bylo na jakémkoliv autě. Původní 190 je ale jen jedna.

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 39 - mercedes 190 E 10stejmena 01Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 40 - mercedes 190 E 10stejmena 02Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 41 - mercedes 190 E 10stejmena 03

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 42 - mercedes 190 SL 10stejmena 01Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 43 - mercedes 190 SL 10stejmena 02Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 44 - mercedes 190 SL 10stejmena 03

8. Mitsubishi Eclipse

Snad každý, kdo hltal první díl Rychle a Zběsile, si pod pojmem Mitsubishi Eclipse představí zakulacený sporťák s boulí na kapotě. Tak bychom si Eclipse rádi zapamatovali navždy, jenže - a to je hlavní příčina, proč píšeme tenhle článek - Mitsubishi pro letošní Ženevu jméno Eclipse oživilo. Pro kompaktní SUV.

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 45 - mitsubishi eclipse 10stejmena 01Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 46 - mitsubishi eclipse 10stejmena 02Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 47 - mitsubishi eclipse 10stejmena 03

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 48 - mitsubishi eclipse 10stejmena 04Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 49 - mitsubishi eclipse 10stejmena 05Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 50 - mitsubishi eclipse 10stejmena 06

9. Mitsubishi Space Star

Space Star, „Hvězda prostoru”, řeknete si možná. Do roku 2005 možná, ale i tak s přimhouřenýma očima - tohle jméno neslo malé MPV. Space Star tu máme i dnes, ale jeho prostor nebude hvězdný ani před obchodem s nábytkem. Je to městské miniauto, evropský název pro Mitsubishi Mirage.

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 51 - mitsubishi space star 10stejmena 01Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 52 - mitsubishi space star 10stejmena 02Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 53 - mitsubishi space star 10stejmena 03

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 54 - mitsubishi space star nejCR2017 01Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 55 - mitsubishi space star nejCR2017 02Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 56 - mitsubishi space star nejCR2017 03

10. Škoda Felicia

Mladoboleslavská automobilka použila název Felicia, odvozený od slov „felicitas” (plodnost, úrodnost) a „felicis” (šťastnější), poprvé u kabrioletu v 50. letech minulého století. Jasně, kabriolet dělá lidi šťastnější. Modernější Felicia, kterých u nás byly na přelomu tisíciletí houfy, se sice jmenuje stejně, ale je to „ocucaný Favorit” - sice důkladný, ale pořád facelift Favoritu. Některé šťastnými (a možná i plodnými...) jistě udělal i ten, použít pro obyčejný rodinný kompakt jméno výjimečného kabrioletu ale moc kreativně nezní. A v moderní historii Škody to není zase tak výjimečná věc, Rapid je podobný případ...

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 57 - 10nej skoda felicia 01Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 58 - 10nej skoda felicia 06Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 59 - 10nej skoda felicia 12

Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 60 - 1995 skoda felicia 03Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 61 - 1995 skoda felicia 04Stejné jméno, úplně jiné auto: 10 případů, kdy automobilkám došly nápady - 62 - 1995 skoda felicia 05

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 12 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše