Tesla odložila zdražení i konec nabíjení zdarma, jen aby prodala víc. Letadlo letí dál

Tesla svými posledními kroky dokazuje, o jaký finanční experiment se jedná. Preferuje okamžitý prospěch z prodeje na úkor dlouhodobé stability.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla odložila zdražení i konec nabíjení zdarma, jen aby prodala víc. Letadlo letí dál

5.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tesla odložila zdražení i konec nabíjení zdarma, jen aby prodala víc. Letadlo letí dál

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tesla svými posledními kroky dokazuje, o jaký finanční experiment se jedná. Preferuje okamžitý prospěch z prodeje na úkor dlouhodobé stability.

Sledujete-li novinky o automobilce Tesla, jistě si pamatujete na Elonem Muskem vytyčený cíl zákazníkům dodat v roce 2016 něco mezi 80 až 90 tisíci automobilů. Po prvním čtvrtletí to nevypadalo příliš reálně, Tesla tehdy dodala asi 14 tisíc aut, o 6 tisíc méně oproti plánu. Zdůvodňovala to problematickými dodávkami dílů pro Model X.

Výsledky za celý rok 2016 ukazují, že se podařilo zákazníkům dodat 76 230 automobilů Tesla, o necelé 4 tisíce méně, než zněl ještě v srpnu 2016 Muskův plán. Je to ovšem nutno vidět v kontextu čísel za rok 2015 - tehdy Tesla prodala 50 580 vozů, zejména Modelů S. Nárůst je tedy 50,7 %. Pokud budeme Teslu vnímat jako normální automobilku, je to obrovské číslo, pokud jako start-up, který rozšířil svou nabídku modelů o 100 procent, zas tak velký úspěch to není. I když je samozřejmě otázka, jestli můžeme za start-up považovat 13 let fungující firmu, jejíž první produkt spatřil světlo světa před 9 lety.

Podle Tesly jsou není důvodem nesplnění cíle nezájem zákazníků, ale hardwarová vylepšení systému Autopilot. Ty prý zpomalily produkci zejména ve čtvrtém kvartálu, ve kterém bylo nakonec vyrobeno 24 882 aut; celkově bylo za rok 2015 vyrobeno 83 922 vozů, což je o 64 % víc než v roce 2015. Aktuálně je prý 6 450 vozů Tesla přepravováno k zákazníkům a ty budou započítány do počtu doručených aut za první čtvrtletí roku 2017. Samozřejmě, takovým slovům věřit můžeme a nemusíme.

Co je ale zajímavější než aktuálně oznámené prodejní výsledky, jsou drobnější aktivity Tesly. Automobilka totiž čerstvě revidovala změnu podmínek pro používání Superchargerů. Začátkem listopadu se objevila zpráva, že bezplatné dobíjení u Superchargerů bude omezeno na 400 kWh ročně pro ty zákazníky, kteří si objednají auto po 1. lednu 2017 a dostanou ho po 1. dubnu 2017. Automobilka nyní ohlásila, že tyto termíny se posouvají o dva týdny, tedy na 15. ledna, resp. 15. dubna 2017.

Pokud tedy stihnete dokončit objednávku Modelu S nebo X v tomto a příštím týdnu, stále můžete využívat výhod dobíjení u Superchargerů zdarma. V tomto kontextu je pozoruhodné, že o stejné dva týdny bylo odloženo také pětiprocentní zvýšení cen Modelu S a X ve Velké Británii. Důvodem byl pár kurzu libry po referendu o tzv. Brexitu. I tady se mělo zdražovat 1. ledna, nakonec se to ale satane až 16. a ceny budou vypadat následovně: základnímu Modelu S vzroste cena z 58 900 liber (1,87 milionu korun) na 61 845 liber (1,97 milionu korun). V případě dražšího Modelu X se má cena zvednout z 82 tisíc liber (2,61 milionu korun) na 86 100 liber (2,74 milionu korun). Změny to tedy nejsou zrovna malé. Jakým způsobem se změní ceny příplatků, nevíme.

V obou případech nemilé změny pro zákazníky byly rázem odloženy a člověk nemusí být bůhvíjak důvtipný, aby pochopil jejich pravou příčinu - Tesla zjistila, že brzké ukončení nějaké výhody či blížící se zdražení je ten nejlepší marketing, však sama připustila, že jde o reakci na „výjimečně vysokou poptávku koncem roku 2016”. Jinak se nezměnilo nic - kurs libry je stále slabý a pokud pro nic byly dosavadní ceny v librách tak nevýhodné, že je musí změnit, jsou stále. A pokud četné užívání Superchargerů ze strany zákazníků majících jejich používání zdarma způsobovalo automobilce v dlouhodobém horizontu díry v hospodaření, bude se to dít i nadále.

Tesla ale nefunguje jako obvyklá firma, její aktivity připomínají spíše „letadlo”. Dlouhodobě jen prodělává obrovské částky a aby přežila, potřebuje peníze - z přerozdělování, od investorů a samozřejmě, z prodejů vyráběných aut. Další odložení zpoplatnění Superchargerů resp. zdražení znamená další momentální zvýšení poptávky, což pro Teslu znamená jednak větší obrat a jednak potenciálně lepší výsledky za první čtvrtletí letošního roku, které budou dobře vypadat před investory. Obojí pro své momentální přežití nutně potřebuje a fakt, že lidé, kterým dnes prodá svá auta s doživotním dobíjením zdarma, pro ni v horizontu dvou, tří, pěti let budou znamenat ztrátu, neřeší. Obrat a prodejní čísla, to je to, co je teď pro Teslu podstatné.

Jaké budou finanční výsledky Tesly za loňský rok, se zatím nechme překvapit. Víme, že jen za první pololetí loňského roku byla Tesla celkem 575 milionů dolarů ve ztrátě a na papíře ziskový třetí kvartál to nevytrhl. Jak to bude vypadat za celý rok, se teprve uvidí.


Tesla odložila zdražení i konec nabíjení zdarma, jen aby prodala víc. Letadlo letí dál - 1 - tesla supercharger zdarma konci 05Tesla odložila zdražení i konec nabíjení zdarma, jen aby prodala víc. Letadlo letí dál - 2 - tesla supercharger zdarma konci 03Tesla odložila zdražení i konec nabíjení zdarma, jen aby prodala víc. Letadlo letí dál - 3 - tesla supercharger zdarma konci 02Tesla odložila zdražení i konec nabíjení zdarma, jen aby prodala víc. Letadlo letí dál - 4 - tesla supercharger zdarma konci 04Tesla odložila zdražení i konec nabíjení zdarma, jen aby prodala víc. Letadlo letí dál - 5 - tesla supercharger zdarma konci 01
Původně měla být auta objednaná po 1. lednu 2017 u Superchargerů omezena, teď už to neplatí. Firmě se to dlouhodobě stěží vyplatí, „honí” tím jen krátkodobá pozitiva

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.