Vzácné Porsche 908 je k mání, má obří turbo a 500 koní na 540 kg

Máte zájem o opravdu výjimečné Porsche? Strojů s označením 908 vzniklo jen 13 a tento je z nich nejrychlejší. Jde do prodeje, draho.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Vzácné Porsche 908 je k mání, má obří turbo a 500 koní na 540 kg

28.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Vzácné Porsche 908 je k mání, má obří turbo a 500 koní na 540 kg

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Máte zájem o opravdu výjimečné Porsche? Strojů s označením 908 vzniklo jen 13 a tento je z nich nejrychlejší. Jde do prodeje, draho.

K nejznámějším závodním strojům Porsche minulých dekád jednoznačně patří modely 935 či ikonická 917, která v Le Mans rozdrtila všechno, s čím přišla konkurence. Nejsou to však ani zdaleka jediné závodní stroje v historii zuffenhausenské automobilky. Jedním z dalších je např. model 908, který se ukázal v roce 1968, stejně jako zmíněná 917.

Nikoliv nečekaně to bylo pokračování série Porsche 906/910/907, vyvinuté pod taktovkou Ferdinanda Piëcha. Model 917 ještě nebyl připraven a právě 908 měla sbírat vavříny. V útrobách byl zprvu třílitrový atmosférický plochý osmiválec o 370 koních a 365 Nm. V první verzi se jí to však nedařilo, následná 908/02, která měla stejný motor, ale byla odlehčená, už byla mnohem úspěšnější. V roce 1969 na 1 000 km Nürburgringu dojely vozy Porsche 908 na prvních pěti místech. Až šesté bylo auto jiné značky.

908 však neměla existovat jen dokud nepřijde 917, což se ale zjistilo až s nasazením onoho dvanáctiválcového ďábla. 917 totiž byla větší a těžší a na některé zatáčkovité tratě, jako např. Targa Florio, se tak dobře nehodila. Porsche 908 nicméně vážilo okolo 600 kilogramů a bylo mrštnější, takže umělo být na takových tratích rychlejší. To byl případ další varianty, označené 908/03.

Celkem údajně vzniklo 13 kusů Porsche 908 všech variant 01 - 04; 908/04 se od starších lišila motorem, měla 2,1litrový plochý šestiválec s obřím turbodmychadlem, který dával okolo pěti stovek koní. Jedenáctý stroj z této nevelké skupiny vznikl jako 908/03, později byl ale údajně přestavěn na verzi 04. Bez řidiče váží 540 kilogramů, se 75kg řidičem by to bylo 615 kg, což s pěti stovkami koní dává poměr výkonu ku hmotnosti 813 koní na tunu. Dovedete si představit, jak rychlé tohle auto musí být.

Proč píšeme zrovna o jedenáctém kusu? Protože právě ten bude k mání v aukci pořádané domem Bonhams 12. září. Je to údajně stroj, který má za sebou také nějaké závody, ale očividně i skvělou údržbu nebo rovnou renovaci, protože vypadá jako nový. Kus historie Porsche a kariéry Ferdinanda Piëcha je to však v každém případě a odhad ceny tomu odpovídá - 3,5 milionu Eur, tedy asi 92,8 milionu korun...


Vzácné Porsche 908 je k mání, má obří turbo a 500 koní na 540 kg - 1 - porsche 908 na prodej 06Vzácné Porsche 908 je k mání, má obří turbo a 500 koní na 540 kg - 2 - porsche 908 na prodej 01Vzácné Porsche 908 je k mání, má obří turbo a 500 koní na 540 kg - 3 - porsche 908 na prodej 02Vzácné Porsche 908 je k mání, má obří turbo a 500 koní na 540 kg - 4 - porsche 908 na prodej 03Vzácné Porsche 908 je k mání, má obří turbo a 500 koní na 540 kg - 5 - porsche 908 na prodej 04Vzácné Porsche 908 je k mání, má obří turbo a 500 koní na 540 kg - 6 - porsche 908 na prodej 05Vzácné Porsche 908 je k mání, má obří turbo a 500 koní na 540 kg - 7 - porsche 908 na prodej 07Vzácné Porsche 908 je k mání, má obří turbo a 500 koní na 540 kg - 8 - porsche 908 na prodej 08Vzácné Porsche 908 je k mání, má obří turbo a 500 koní na 540 kg - 9 - porsche 908 na prodej 09Vzácné Porsche 908 je k mání, má obří turbo a 500 koní na 540 kg - 10 - porsche 908 na prodej 10
Tohle závodní Porsche 908/04 s obřím turbodmychadlem může být vaše

Zdroj: Bonhams

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.