Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

10 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu

10.9.2017 | Marek Bednář | 47 příspěvků

Koupit si starší a řidičsky zajímavé auto je lákavé pro nejednoho z nás, ale co se starším kupé, když musíte vozit rodinu? I praktické youngtimery existují.

Jsou mezi námi řidiči různého věku, někteří se zcela čerstvými papíry, jiní zase pamatují doby, kdy v noci neplatilo omezení rychlosti a na zadních sedadlech mohlo jezdit tolik dětí, kolik se jich tam se svými hračkami zrovna vešlo. Jedno má ale řada z nich společné - touhu vlastnit vůz z doby, kdy „auta ještě za něco stála”.

Není to jen plané staromilství, auta už dnes nejsou tak zábavná jako bývala z přesně popsatelných důvodů a tohle „kormidlo dějin” už nikdo z nás neobrátí. Koupit si starší vůz, který na tomto poli ještě neutrpěl, ale pořád může každý z nás. A limitem není ani to, že už nežije sám.

Podívali jsme se proto po zajímavých youngtimerech, které pořídíte maximálně za nízké statisíce korun, leckdy ale i za desetitisíce, a kterými odvezete i víc než jednoho dalšího člověka a třeba i nějaké kusy nábytku, nejen malou tašku, v zavazadelníku. Prostě praktická auta, klidně i pro rodinu. Tady je deset takových, napadnou vás nějaká další?

1. Alfa Romeo 145 Twin Spark

Motor: řadový čtyřválec, vpředu napříč
Objem: 1 747 ccm
Výkon: 144 koní
Točivý moment: 169 Nm
Hmotnost: 1 195 kg

Není to vyloženě rodinné auto, ale kdo říkal, že to půjde bez ústupků - jde o hatchback schopný ubytovat čtyři cestující a pokud nemáte zrovna velké děti, pojme alespoň na krátké cesty i jejich výbavu. Pořád je to vzhledově zajímavý vůz - ikonických designových prvků je na 145 hned několik, zejména nápadná jsou dělená zadní boční okna nebo „schody” v dolní hraně předních oken. Prostornost uvnitř je docela dobrá a navzdory podvozkové platformě Fiatu Tipo jsou jízdní vlastnosti hodny loga Alfa Romeo.

10 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 1 - alfa romeo 145 10prakyoung 0110 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 2 - alfa romeo 145 10prakyoung 0210 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 3 - alfa romeo 145 10prakyoung 03

2. Audi 80 Avant 2,6 V6 quattro (B4)

Motor: vidlicový šestiválec, vpředu podélně
Objem: 2 598 ccm
Výkon: 150 koní
Točivý moment: 225 Nm
Hmotnost: 1 470 kg

Motor podélně před přední nápravou nevypadá jako dobrý nápad z hlediska jízdních vlastností, ale Audi se této koncepce drží už dekády, a to i s podstatně většími motory, než je 2,6 V6. Poslední generace „osmdesátky” už je docela moderní auto, ale zároveň ne příliš na to, abyste pro každou drobnou opravu potřebovali diagnostiku. S prostorem tady problém mít nebudete, je to kombík, třebaže ne kalibru moderní Octavie.

10 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 4 - audi 80 b4 avant 10prakyoung 0110 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 5 - audi 80 b4 avant 10prakyoung 0310 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 6 - audi 80 b4 avant 10prakyoung 04

3. BMW 328i Touring (E36)

Motor: řadový šestiválec, vpředu podélně
Objem: 2 793 ccm
Výkon: 193 koní
Točivý moment: 280 Nm
Hmotnost: 1 440 kg

Kombík řady 3 E36 možná nepobral moc elegance či krásy v zadních partiích, ale to neznamená, že to nemůže být hravá a příjemná zadokolka. Řadový šestiválec pod kapotou BMW je ikonický a prostoru je tu přijatelně, pokud s sebou nepotřebujete převážet staré televize s úhlopříčkou 90 cm. Jen pozor na kousky v mizerném stavu, je jich docela dost.

10 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 7 - bmw 328i touring e36 10prakyoung 0110 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 8 - bmw 328i touring e36 10prakyoung 0210 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 9 - bmw 328i touring e36 10prakyoung 03

4. Fiat Cinquecento Sporting

Motor: řadový čtyřválec, vpředu napříč
Objem: 1 108 l
Výkon: 55 koní
Točivý moment: 86 Nm
Hmotnost: 727 kg

Dobře, tady trochu ohýbáme význam slova „praktičnost” a „auto pro rodinu”, zejména ve srovnání s kombíky okolo. Ale pořád je to auto více než pro dva, pořád je to hatchback a když sklopíte zadní sedačky, převezete toho docela dost. A pod kapotou je zlomek výkonu některých ostatních aut. Jenže s muší váhou Cinquecenta to nevadí a vejdete se do každé skulinky. Může to být zajímavá volba třeba do města....

10 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 10 - fiat cinquecento sporting 10prakyoung 0110 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 11 - fiat cinquecento sporting 10prakyoung 0210 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 12 - fiat cinquecento sporting 10prakyoung 03

5. Mercedes C 200 Kompressor T (S202)

Motor: řadový čtyřválec s kompresorem, vpředu podélně
Objem: 1 998 ccm
Výkon: 192 koní
Točivý moment: 270 Nm
Hmotnost: 1 465 kg

Třída C se dělala v generaci W/S202 i s osmiválci, ale ty jsou vzácné a drahé - a mají automatické převodovky. A kompresor pod kapotou nemá jen tak někdo, navíc v tomto případě s manuálem. Pohon zadní nápravy je samozřejmostí a byť ani tohle není snový kombík z hlediska objemu zavazadelníku, kombík to je.

10 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 13 - mercedes c 200 t komp s202 10prakyoung 0110 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 14 - mercedes c 200 t komp s202 10prakyoung 0210 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 15 - mercedes c 200 t komp s202 10prakyoung 03

6. Opel Omega Caravan 3,0 V6 (B1)

Motor: vidlicový šestiválec, vpředu podélně
Objem: 2 962 ccm
Výkon: 211 koní
Točivý moment: 270 Nm
Hmotnost: 1 650 kg

Omega je možná nejtěžší auto seznamu, ale také je v něm spousta prostoru pro lidi i náklad a 211 koní na zadní nápravě není pro smích. Jen v tomto případě pozor na korozi. Sáhnout můžete i po novější generaci B2, také ta se dělala „v kombíku” a také ta je levná. Tam už ale s V6 dostanete automat a problémů s korozí se pořád zcela nezbavíte...

10 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 16 - opel omega b1 caravan 10prakyoung 0110 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 17 - opel omega b1 caravan 10prakyoung 0210 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 18 - opel omega b1 caravan 10prakyoung 03

7. Saab 9000 2,3 turbo

Motor: řadový čtyřválec s turbodmychadlem, vpředu napříč
Objem: 2 290 ccm
Výkon: 195 koní
Točivý moment: 323 Nm
Hmotnost: 1 460 kg

Sehnat nabroušenou 9000 v dobrém stavu možná bude oříšek, ale karoserie liftback znamená dobře dostupný a relativně dlouhý zavazadelník. Není to doslova stěhovák jako Omega výše, ale rozhodně to bude zajímavé auto nejen na srazu youngtimerů.

10 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 19 - saab 9000 10prakyoung 0110 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 20 - saab 9000 10prakyoung 0210 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 21 - saab 9000 10prakyoung 03

8. Subaru Impreza GT Kombi

Motor: čtyřválec boxer s turbodmychadlem, vpředu podélně
Objem: 1 994 ccm
Výkon: 218 koní
Točivý moment: 292 Nm
Hmotnost: 1 290 kg

Ikonickou Imprezu nelze vynechat. Kombík možná je o něco méně ikonický než sedan, ale pokud ji chcete jako rodinné auto a potřebujete občas něco většího převézt, je to lepší volba. Bezrámová okna má taky.

10 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 22 - subaru impreza gt kombi 10prakyoung 0110 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 23 - subaru impreza gt kombi 10prakyoung 0210 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 24 - subaru impreza gt kombi 10prakyoung 03

9. Volkswagen Golf III VR6 Syncro

Motor: vidlicový šestiválec, vpředu napříč
Objem: 2 861 ccm
Výkon: 190 koní
Točivý moment: 245 Nm
Hmotnost: 1 410 kg

Třetí generace Golfu možná nebyla zrovna elegantní, ale kousky v dobrém stavu jsou dnes fanoušky youngtimerů docela ceněné. A unikátní koncepci motoru VR6 je potřeba udržovat při životě, když na to Volkswagen u nových aut už téměř rezignuje. Jako kompaktní hatchback je to slušně praktické auto, nakonec stačilo svého času velké části celé Evropy...

10 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 25 - vw golf III vr6 10prakyoung 0110 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 26 - vw golf III vr6 10prakyoung 0210 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 27 - vw golf III vr6 10prakyoung 03

10. Volvo 850 T5

Motor: řadový pětiválec s turbodmychadlem, vpředu napříč
Objem: 1 984 ccm
Výkon: 210 koní
Točivý moment: 300 Nm
Hmotnost: 1 550 kg

Krabicoidní design starších Volv se leckomu velmi líbí a jejich odolnost je proslulá - tahle auta běžně najíždějí vysoké statisíce kilometrů -, tak proč nezvážit i 850? Výbavy i komfortu tu bude dostatek a rychlosti jakbysmet, ceny jsou dnes velmi nízko.

10 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 28 - volvo 850 t5 kombi 10prakyoung 0110 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 29 - volvo 850 t5 kombi 10prakyoung 0210 zajímavých starších aut, se kterými pořád odvezete i rodinu - 30 - volvo 850 t5 kombi 10prakyoung 03

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 47 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše