Britové vyhlásili nejvíce poruchová auta roku. Největším tragédem je Tesla Model S

Mohlo by se zdát, že je tu někdo proti Tesle zaujatý, její Model S ale „nepotopili“ redaktoři, nýbrž sami majitelé. A nezdá se, že by problémem byl americký původ.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Britové vyhlásili nejvíce poruchová auta roku. Největším tragédem je Tesla Model S

31.12.2018 | Petr Prokopec

Mohlo by se zdát, že je tu někdo proti Tesle zaujatý, její Model S ale „nepotopili“ redaktoři, nýbrž sami majitelé. A nezdá se, že by problémem byl americký původ.

Koupě nového vozu patří mezi největší výdaje prakticky každé domácnosti. Ač většina staví na první místo svého výběru design, komfort či výkon, v podvědomí doufá hlavně v naprostou spolehlivost. V tomto ohledu je zákazníkům k dispozici bezpočet studií, přičemž jednu z těch věrohodných dává tradičně dohromady britský magazín What Car? Ten se dotázal více než 18 tisíc majitelů aut z řad svých čtenářů, zda během posledních tří měsíců nezaznamenali se svým povozem nějaký problém. Třetina z nich přitom odpověděla, že ano.

Studie byla zaměřena na maximálně čtyři roky staré vozy, přičemž majitelé celkově zmínili 159 různých modelů od jednatřiceti výrobců. My se zaměříme na nejhorší desítku, od které byste měli dát spíše ruce pryč. Z toho nebudou mít radost hlavně u automobilek Jaguar a Land Rover, neboť jejich produkty obsadily hned polovinu celého startovního pole. Problémy byly nalezeny ve většině ze 14 sledovaných kategorií, tedy i pod kapotou či na podvozku. Naštěstí ale zafungovaly záruky.

Než se dostaneme k jednotlivým modelům, jen v rychlosti dojedeme úvod. Zmínit musíme schéma hodnocení, dle kterého magazín What Car? postupoval. Vytvořen byl unikátní index, kde se jednotlivé závady, jejich četnost a následná oprava projevily na procentuálním hodnocení. Čím menšího skóre vůz dosáhl, tím níže v tabulce zamířil. Verdikt spojený s tím nejhorším je přitom opravdu nízký, kvůli čemuž asi Elon Musk nebude mít hezký vstup do nového roku.

10. Jaguar XF - 81,9 %


Britové vyhlásili nejvíce poruchová auta roku. Největším tragédem je Tesla Model S - 1 - Nejmene spolehliva auta 2018 dle What Car 01

Druhá generace britského sedanu prokazuje spekulace o tom, že moderní vozy protkané stále komplexnějšími systémy se kazí více než jejich předchůdci. Na poruchy XF si stěžovalo 36 procent majitelů, tedy větší množství než u první generace. Nejčastější problémy jsou spojeny s elektronikou, lidé však zmiňovali i motor, palivový systém, převodovku či karoserii. Veškeré závady sice byly opraveny v rámci záruční lhůty, nicméně v servisech auta často trávila déle než týden.

9. Peugeot 308 - 81,5 %

Britové vyhlásili nejvíce poruchová auta roku. Největším tragédem je Tesla Model S - 2 - Nejmene spolehliva auta 2018 dle What Car 02

Ani francouzský hatchback nepatří mezi nejspolehlivější vozy, s poruchami je spojena takřka polovina všech exemplářů. Třistaosmička je na tom v daném ohledu dokonce horší než levnější Peugeot 208, přičemž zákazníci si stejně jako u předchozího Brita nejčastěji stěžují na elektroniku. Problémy jsou spojeny hlavně s vyhříváním sedadel, multimédii či parkovacími senzory. Auta samozřejmě poté byla pojízdná, nicméně někteří majitelé museli zaplatit fakturu vyšponovanou až na 14 500 Kč.

8. Peugeot 208 - 81,4 %

Britové vyhlásili nejvíce poruchová auta roku. Největším tragédem je Tesla Model S - 3 - Nejmene spolehliva auta 2018 dle What Car 03

Malý Francouz je na tom v rámci četnosti poruch lépe než větší příbuzný, nicméně električtí šotci ovlivnili spolehlivost více než 15 procent všech exemplářů. Jejich oprava pak v průměru sice vyšla podobně jako u Peugeotu 308 na přibližně 14 500 Kč, nicméně pro majitele šlo samozřejmě o mnohem citelnější zásah do rozpočtu. Navíc nešlo o jedinou závadu, i ty další jako haprující multimédia či ovládací tlačítka však do značné míry rovněž dojíždějí na elektroniku.

7. Nissan Qashqai - 79,7 %

Britové vyhlásili nejvíce poruchová auta roku. Největším tragédem je Tesla Model S - 4 - Nejmene spolehliva auta 2018 dle What Car 04

Qashqai je jedním z nejprodávanějších SUV na světě, zásluhou kvalit zejména dieselové verze to ale zcela jistě není. Hned 47 procent exemplářů mělo totiž poruchu. Navíc nešlo o záležitost v jedné oblasti, místo toho byla šíře problémů opravdu rozmanitá. Většinu se sice povedlo opravit v rámci záruční doby, ovšem pár lidí vyšla zastávka v servisu na 8 600 Kč. U benzinů si zákazníci stěžovali víceméně hlavně na baterii či motor, opravy překvapivě byly dražší než u dieselových variant.

6. Range Rover Sport - 75,8 %

Britové vyhlásili nejvíce poruchová auta roku. Největším tragédem je Tesla Model S - 5 - Nejmene spolehliva auta 2018 dle What Car 05

Během uplynulých dvanácti měsíců mělo dle majitelů problémy hned 38 procent všech exemplářů modelu Sport, přičemž nejčastěji byly zmiňovány závady na elektronice motoru. Poté následovaly stížnosti na podvozek, výfukový systém, satelitní navigaci, zbývající elektroniku i dekory a čalounění v kabině. Některé z těchto problémů navíc učinily vozy neřiditelnými, naštěstí na jejich opravu došlo zcela zdarma. Majitelé se ovšem bez nich museli na pár dní obejít.

5. Land Rover Discovery Sport - 74,7 %

Britové vyhlásili nejvíce poruchová auta roku. Největším tragédem je Tesla Model S - 6 - Nejmene spolehliva auta 2018 dle What Car 06

Tragédie britské značky pokračuje, Discovery Sport je navíc jedním z těch zcela nových vozů - i když se vlastně vyrábí již od roku 2015. Ovšem Land Rover v jeho případě šlápl v některých ohledech opravdu vedle, neboť zejména na karoserii, motor a elektroniku si stěžovalo neskutečných 51 procent všech majitelů. Dobrou zprávou je pouze to, že takřka polovina haprujících aut mohla být nadále provozována a veškeré opravy byly opraveny pod zárukou, tedy zdarma.

4. Range Rover Evoque - 73,2 %

Britové vyhlásili nejvíce poruchová auta roku. Největším tragédem je Tesla Model S - 7 - Nejmene spolehliva auta 2018 dle What Car 07

Menší Evoque není tak nespolehlivý jako větší sourozenec ze stáje Land Roveru, problém totiž mělo „jen“ 45 procent všech aut. Vůči modelu Sport ale již jde o propad, přičemž majitelé si nejčastěji stěžovali na výfukové ústrojí (15 %), stejně jako na obložení a čalounění interiéru nebo elektroniku, než není spojena s hnacím ústrojím (v obou případech 13 %). Většina aut sice zůstala provozuschopná a opravy dvou třetin zabraly méně než týden, nicméně občas se objevil účet až na 43 000 Kč.

3. Ford Edge - 70,7 %

Britové vyhlásili nejvíce poruchová auta roku. Největším tragédem je Tesla Model S - 8 - Nejmene spolehliva auta 2018 dle What Car 08

Ani Edge není zrovna ukázkou příkladné spolehlivosti, některá ze závad postihla hned 54 procent celé produkce. Nejčastěji byly problémy spojovány s karoserií (25 %), klimatizací (21 %) či elektronikou nekorespondující s pohonnou jednotkou (18 %). Nicméně také v tomto případě došlo na veškeré opravy v rámci záruky, navíc většina aut zůstávala po celou dobu stížností v provozu a v servisu nepobyla ani týden.

2. Range Rover - 67,3 %

Britové vyhlásili nejvíce poruchová auta roku. Největším tragédem je Tesla Model S - 9 - Nejmene spolehliva auta 2018 dle What Car 09

Prodeje britské značky sice postupně stoupají, nicméně kvalita jejích zůstavá problematické. Nejvíce se to projevuje u vlajkové lodi, neboť na závady si stěžovala polovina jejích majitelů. Třetina aut z této porce navíc již nebyla schopna jízdy, dvě třetiny pak zůstaly v servisech po více než týden. Samotné závady pak spadají do již zmiňovaných škatulek - nejčastěji byla zmiňována elektronika, po níž následoval podvozek, kterému palec dolů dalo 17 procent všech majitelů.

1. Tesla Model S - 50,9 %

Britové vyhlásili nejvíce poruchová auta roku. Největším tragédem je Tesla Model S - 10 - Nejmene spolehliva auta 2018 dle What Car 10

Že bychom se dočkali prozření? Vozy Tesly byly dosud ve většině anket, kdy bylo bráno v potaz slovo majitelů, vždy spíše na vrcholu potravinového řetězce, než na jeho konci. Tentokrát tu však máme pravý opak, Model S byl poslán až na úplné dno. Nestály za tím stížnosti na hnací ústrojí, v tomto ohledu kalifornská automobilka skutečně stojí na vrcholu. Místo toho jsou problémy spojeny se spoustou jiných aspektů, které mají ostatní značky již dávno vychytané - třeba s ohnutými rámy sedadel, zlomenými klikami dveří či selhávajícími parkovacími senzory. Tesla by se tedy skutečně neměla snažit o inovace ve všech ohledech, zvláště když díky tomu někteří majitelé byli bez svých aut déle než týden a když je takové malichernosti stály i více než 43 tisíc korun.

Zdroj: What Car?

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše