Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den?

16.11.2016 | Marek Bednář | 25 příspěvků

Asi každému je jasné, že denodenní provoz supersportu není levná věc. Přesto může překvapit, o jak velké peníze se jedná i u ojetého kousku.

Kolik stojí provoz běžného auta, každý motorista alespoň zhruba ví. Jenže když přijde na zajímavější kousky, luxusní limuzíny, sporťáky či dokonce supersporty, na světě je víc otázek než odpovědí. V poslední době se přece jen něco z různých zdrojů dozvídáme. Měli jsme tu informace o tom, kolik stojí necelý rok provozu ojetého Astonu Martin V8 Vantage v USA a později také, co očekávat, když levně koupíte už dost jeté BMW M3 E36.

Nyní se můžeme podívat do jiných sfér, mezi automobilovou smetánku. Řeč bude o Ferrari FF, moderním supersportu či spíše superturismu, se kterým denně jezdí Tim Burton, veřejně vystupující spíše jako Shmee150. Na rozdíl od obou předchozích videí, Tim dává k dobru jen část přesných údajů a ve zbytku hovoří obecněji, ale s o to širším dopadem.

I v případě supersportů pochopitelně platí, že každého člověka bude auto stát trochu jiné peníze. Každý zvolí jiné financování, bude mít jinak vysoké pojistné, jiné náklady na parkování auta a bude vůz používat jiným způsobem na jiném místě světa. Toto připouští i sám Tim na videu, zajímají-li ale jeho konkrétní náklady na používání Ferrari FF jako běžného auta, se kterým jezdíte za prací, na nákupy i na výlety, dává poměrně jasnou odpověď.

Sám vůz zhruba před rokem koupil docela dobře - tehdy tři roky staré Ferrari FF, které jako nové stálo včetně příplatků okolo 370 tisíc liber (cca 11,7 milionu Kč), pořídil za 150 tisíc liber (cca 4,7 milionu Kč) a vyhnul se tak nejdramatičtějšímu poklesu hodnoty. Konstatuje, že cena už teď klesá pochopitelně méně a protože si jej koupil prostřednictvím financování, kterému my říkáme leasing a jako první splátku dal na stůl 50 tisíc liber (necelých 1,6 milionu Kč), vyjadřuje potěšením nad tím, že až auto po letech prodá (je s ním spokojen, takže to hned tak nebude), bude to přibližně za tuto cifru. Takže co do poklesu hodnoty počítá s tím, co platí nyní každý měsíc - něco přes 1 tisíc liber, asi 32 000 Kč. To tedy můžeme počítat jako amortizaci, asi 384 tisíc Kč za rok.

Co z tohoto auta ještě zajímavější koupi, je sedmiletý servisní balíček - v podstatě znamená, že 7 let se o servis tohoto auta stará Ferrari a majitel nemusí za údržbu platit. Pořídil ho první majitel, takže Tima nestojí nic. A protože kupoval tohle ojeté auto u dealera Ferrari, má i dvouletou záruku na poruchy, z nichž jednu čerstvou vidíme na videu - asi porouchaný senzor tlaku v pneumatice. Servisní balíček tedy neobsahuje pneumatiky a brzdy; gumy na FF stojí 1 000 liber (cca 31 200 Kč) za sadu a vydrží prý okolo 16 tisíc kilometrů, brzdy Tim zatím neměnil.

U jednoho ze svých předchozích aut, McLarenu MP4-12C, servisní balíček neměl. Velký roční servis přišel na zhruba 1 500 liber (cca 46 800 Kč), malý roční servis na 1 000 liber (cca 31 200 Kč). Pokud by na něj chtěl záruku od třetí strany, platil by za ni prý cca 3 000 liber (cca 93 600 Kč) ročně.

Dalším velkým nákladem je pojištění, které je pochopitelně závislé na historii pojistníka - padesátník, který jezdí léta bez nehod a žije na vsi, bude mít pojistné mnohem nižší než mladý člověk, který u pojišťovny nemá žádný bonus, protože ještě žádné auto neměl, a žije v centru velkého města. U Ferrari FF může pojistné v Británii podle Tima Burtona být od jednoho tisíce liber pro „dokonalého pojistníka”, obvyklejší ale bude sazba mezi 5 až 10 tisíci librami ročně. Taková je i sazba Tima B. a průběžně se mění, počítejme 7 500 liber ročně, tedy asi 237 tisíc Kč.

Nikdo nechce parkovat supersport na ulici, takže je potřeba řešit i parkování. Máte-li vlastní garáž na dvorku nebo můžete-li si ji tam postavit, není problém. Ale pokud bydlíte ve městě a chcete si pronajmout garáž nebo garážové stání, je potřeba počítat s desetitisíci korun ročně i u nás. Tim platí 1 500 liber, tedy něco přes 47 tisíc Kč za rok.

Spotřeba italského dvanáctiválce také není z nejnižších, ve městě prý 90litrovou nádrž vyjede během 160 km, dlouhodobý průměr je ale okolo 21 litrů na sto. A auto ujede něco přes 19 tisíc km ročně. To je necelých 4 000 litrů benzinu za rok - v Británii aktuálně vyjde benzin asi na 35 Kč za litr, takže jsme na 140 tisících Kč ročně.

Mimochodem, výše zmíněný samozřejmý pokles hodnoty u supersportů zas tak samozřejmý není. FF je trochu unikátní příklad, protože to je Ferrari pro lidi, kteří s ním chtějí jezdit každý den, a pokles hodnoty je tu obvyklejší, není to žádný sběratelský kousek. Spousta aut, jako např. McLareny nebo speciální Porsche, pokles hodnoty sotva kdy poznají a za dva roky je prodáte klidně za stejnou cenu, za jakou jste je koupili. A někdy i dráž. Ale tento případ to vážně není.

Pokud dáme Timovy roční náklady na hromadu, máme tu 384 tisíc Kč za leasingové platby, které lze považovat i za blízké aktuální amortizaci. Není tu žádný servis, protože je předplacený předchozím majitelem (jinak by aktuální cena téhož byla okolo 93 tisíc Kč, ale nepočítejme ji, když už jsme takto konkrétní). Stejné je to s opravami, ty zatím kryje záruka a u většiny novějších, i ojetých aut bude (Porsche a další značky mají podobné programy pro druhé majitele). Z provozních nákladů jsou tu tedy jen pneumatiky za 31 tisíc a benzin za 140 tisíc korun. Pak je tu pojištění za 237 tisíc, parkování za 47 tisíc a to je z podstatných věcí vše.

Celkem tedy vychází provoz stále zánovního, ale ne úplně nového Ferrari FF provozovaného denně s celkovým nájezdem do 20 tisíc km ročně asi na 840 tisíc Kč. Se servisem by to nebylo daleko od 1 milionu Kč. Levné to tedy v žádném případě není, to se jistě dalo očekávat, je ale zajímavé vidět, o jak velké peníze se jedná - pokud byste vydělávali 70 tisíc Kč čistého měsíčně, a to už chce hodně dobrou práci, budete mít jen na provoz Ferrari FF a už nic jiného. A to budete muset koupit tři roky starou ojetinu s předplaceným servisem - pokud sáhnete po novém kusu, budete mít na krku 2,3 milionu Kč za rok jen v poklesu hodnoty. To je skoro 200 tisíc měsíčně bez čehokoli dalšího - nové Ferrari je opravdu věc jen pro velmi bohaté lidi.

Mimochodem, všimněte si, že Tim Burton u svého auta nevypnul systém start-stop. Byla by to ta první věc, kterou bychom udělali po každém nastartování, zejména u vlastního auta. Startování V12 se sice hezky poslouchá, ale volili bychom spíš menší opotřebovávání a start-stop rychle vypnuli, i když věříme, že zrovna u motoru V12 bude už jen běh motoru na volnoběh spotřebu ve městě snižovat dosti citelně...

Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 1 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 01Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 2 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 02Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 3 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 03Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 4 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 04Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 5 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 05Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 6 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 06Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 7 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 07Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 8 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 08Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 9 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 09Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 10 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 10Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 11 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 11Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 12 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 12Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 13 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 13Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 14 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 14Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 15 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 15Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 16 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 16Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 17 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 17Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 18 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 18Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 19 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 19Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 20 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 20Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 21 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 21Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 22 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 22Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 23 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 23Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 24 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 24
Tim Burton své FF opravdu používá každý den, klidně i při nákupech nábytku. A je to jedno z jeho mnoha aut, takže z posledních peněz si Ferrari na denní ježdění opravdu nepořídil...

Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 25 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 25Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den? - 26 - Naklady na provoz Ferrari FF kazdy den 26
Tim hovoří o nákladech na provoz svého Ferrari FF zpoza jeho volantu

Zdroj: Shmee150@YouTube

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 25 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše