Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte

29.5.2017 | Marek Bednář | 68 příspěvků

Logan první generace stál jako nový pod 200 tisíc korun a dnes ho jako ojetý koupíte snadno do 40 tisíc. Je ale dobrý nápad do něj investovat?

Hledáte-li levnou a co nejnovější ojetinu, která bude zároveň klást na jejího uživatele co nejmenší nároky po stránce údržby, dost možná vás napadne Dacia Logan. Vyrábí se od roku 2004 a třebaže nenabídne vůbec žádnou přidanou hodnotu, je-li hlavním požadavkem, aby auto bylo co nejjednodušší, ve výběru být musí. Navíc může v určitém rozpočtu být nejmladší a nejméně ojetou volbou.

Nemusí být nicméně volbou nejlepší a už vůbec nebude ojetinou s bezstarostným provozem. Logan byl od počátku koncipován jako levné auto, které však má být odolné a spolehlivé, protože bude mířit zejména do rozvojových zemí. Úspěch ale nakonec sklidil i ve střední a západní Evropě, protože i zde na trhu chybělo úplně obyčejné, jednoduché a levné auto.

V základní výbavě např. nebyl ani posilovač řízení, elektrická okna vpředu nebo airbag spolujezdce - za tohle všechno se muselo připlácet. Zpětná zrcátka jsou na původním Loganu sedan totožná, aby se ušetřilo na výrobě - není rozdíl mezi levým a pravým. Také čelní sklo je méně zakřivené než u jiných aut, protože je tak jeho výroba levnější.

Logan stojí na platformě Dacia B0, která je prodlouženou verzí platformy Alliance Renault-Nissan B. Na té stojí mimo jiné Renault Clio druhé generace, prodávaný v letech 1998 - 2005. Starší vozy jsou poháněny osmiventilovými čtyřválci Renault K-Type, které se do vozů značky Renault montovaly od poloviny 90. let. Zastaralá technika nicméně byla a dosud je jedinou cestou k tak nízké ceně, za jakou se Logany prodávaly a dodnes prodávají.

Po letech nicméně je vidět, že se na autě snaha o drastické snížení nákladů podepsala. Některé komponenty zkrátka nejsou tak kvalitní jako u jiných, dražších aut a i po relativně malém kilometrovém nájezdu vzdávají svůj boj se životem. Podle německého TÜV k nim patří zejména lak, zapalování, snímač polohy klikové hřídele a rychlé vybíjení akumulátoru.

U aut starých 7 a více let, tedy právě u exemplářů první generace Loganu, ale statistikami bez poskvrny projde málokterý díl. Nejvíce problémů pak připadá na výfukový systém, která má mizernou protikorozní ochranu, a na podvozek, kde trpí samotná ramena náprav, tlumiče i pružiny, které mají tendenci praskat. Za slabý bod je označováno i řízení, které je též nadměrně poruchové.

Sami jsme nedávno asistovali u snahy vybrat mezi ojetými Logany za dobrou cenu zachovalý kus a ukázalo se to prakticky nereálným. Člověk ani nepotřebuje k ruce statistiky TÜV, aby zjistil že dnes už klidně 13leté Logany jsou i při relativně nízkých kilometrových nájezdech jednou nohou v hrobě, třebaže mohou vypadat velmi zachovale. Níže na fotkách můžete spatřit jeden konkrétní kus z roku 2005 se 71 500 najetými km, který je aktuálně nabízený za 39 000 Kč. Vypadá též velmi dobře, že bude výjimkou ze zmíněného pravidla bychom si ale nevsadili - už fakt, že prodávající stav takto málo jetého auta označuje za „dobrý”, lecčemu nasvědčuje.

Je pochopitelně otázkou, do jaké míry může za obvykle značně nedokonalý stav ojetých Loganů sám vůz a do jaké míry jeho šetřiví majitelé, to vás jako kupujícího ale nakonec nemusí příliš zajímat. Vozy s pečlivou údržbou a malým kilometrovým proběhem budou nepochybně v lepší kondici než auto s 200 tisíci kilometry na hřbetě a sotva měněným olejem, ale ani to zárukou dobré koupě skutečně není.

Logan jako ojetina nás tedy po osobní zkušenosti s nakonec neúspěšnou snahou vybrat kus v rozumném stavu nakonec neoslovil. A nedoporučíme jej ani vám. Lepší cestou se zdá být starší, ale původně dražší auto, postavená z kvalitnějších dílů a s lepší výbavou - i když se to na první pohled nemusí zdát. A kdybyste přece jen po Loganu toužili, sleduje opotřebení výše zmíněných částí - pokud dosavadní provoz přežily bez větších potíží ty, pak je docela dobrá naděje, že půjde o výjimečný kus, který i po letech zůstává v dobré kondici...

Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 1 - dacia logan 2004 ilu 01Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 2 - dacia logan 2004 ilu 02Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 3 - dacia logan 2004 ilu 03Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 4 - dacia logan 2004 ilu 04Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 5 - dacia logan 2004 ilu 05Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 6 - dacia logan 2004 ilu 06Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 7 - dacia logan 2004 ilu 07Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 8 - dacia logan 2004 ilu 08Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 9 - dacia logan 2004 ilu 09Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 10 - dacia logan 2004 ilu 10Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 11 - dacia logan 2004 ilu 11
Dacia Logan první generace dnes může být lákavá ojetina, ale levnější cestou k novějšímu autu být nemusí

Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 12 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 01Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 13 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 02Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 14 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 03Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 15 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 04Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 16 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 05Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 17 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 06Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 18 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 07Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 19 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 08Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 20 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 09Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 21 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 10Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 22 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 11Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 23 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 12Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 24 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 13Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 25 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 14Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 26 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 15Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 27 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 16Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 28 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 17Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 29 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 18Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 30 - Dacia Logan 2005 ojeta prodej 19
Konkrétní ojeté Logany nemusí vypadat zle - tento stojí 39 tisíc Kč se 71,5 tisíci km na tachometru. Na pohled vypadá velmi slušně, koupě bez rizika to ale rozhodně nebude

Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 31 - Dacia Logan 2005 ojeta dalsi 01Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 32 - Dacia Logan 2005 ojeta dalsi 02Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 33 - Dacia Logan 2005 ojeta dalsi 03Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 34 - Dacia Logan 2005 ojeta dalsi 04Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 35 - Dacia Logan 2005 ojeta dalsi 05Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 36 - Dacia Logan 2005 ojeta dalsi 06Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 37 - Dacia Logan 2005 ojeta dalsi 07Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 38 - Dacia Logan 2005 ojeta dalsi 08Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 39 - Dacia Logan 2005 ojeta dalsi 09Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 40 - Dacia Logan 2005 ojeta dalsi 10Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 41 - Dacia Logan 2005 ojeta dalsi 11Levná, ale problematická: Dacii Logan jako ojetině se raději vyhněte - 42 - Dacia Logan 2005 ojeta dalsi 12
Na některých kusech jsou problémy patrné lépe, hlavně pak s korozí. Zejména lemy blatníků, rohy dveří, víko zavazadelníku či podběhy jsou snadno zranitelné už samy o sobě. A jakékoli odřeniny korozi otevírají velké pole působnosti

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 68 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama