Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
47 let starý Mercedes na Autobahnu ukázal, jak rychlá byla auta už v roce 1973
7.5.2020 | Petr Prokopec
V 70. letech u nás bylo zázrakem auto schopné jet přes 120 km/h, v Německu se ale už tehdy běžně vyráběly stroje schopné jet ještě o 100 km/h rychleji. Ani dnes svou dynamikou neurazí.
Koronavirus na několik týdnů doslova vylidnil většinu ulic. Nikoliv pouze v Česku, ale prakticky všude ve světě. Výjimkou nebyly ani německé Autobahny, čehož využili také majitelé supersportů. Pro ně totiž dálnice s neomezenou rychlostí v daný okamžik představovaly naprostý ráj, neboť mohli zcela bez obav zašlápnout plynový pedál až pod kobereček a naplno vyzkoušet potenciál svých vozů. Rázem jsme tak skrze videa publikovaná na YouTube byly svědky zajímavých honeb za třístovkou či ještě vyššími rychlostmi.
Dnes tu ovšem máme jednu výjimku, jakkoliv u maximálky dosažené na Autobahnu zůstaneme. Tentokrát však nebude v centru dění nějaký moderní supersport, nýbrž postarší sedan. Konkrétně pak Mercedes-Benz 280E z roku 1973. Pohled na zdvojený přední nárazník přitom naznačuje, že jde o provedení před faceliftem, což je potvrzeno také v interiéru. Modernizované provedení totiž již dostalo volant s hranatějším středem. Zároveň však přišlo o dělená přední boční okna.
Facelift ale pro tuto chvíli ponechme stranou, podstatou je pro nás pohonná jednotka. Vůz na videu totiž dostal do vínku vrcholné ústrojí v podobě 2,7litrového atmosférického šestiválce. Ten produkoval 185 koní a 239 Nm točivého momentu, což na dnešní dobu nejsou ohromující čísla. Před více než čtyřiceti lety šlo ovšem o vysoké hodnoty, zvláště když tu máme vcelku obyčejný sedan. Na onom Autobahnu se ale i tak dovede nadále rozjet na tempo přesahující 200 km/h.
Generace W114 přitom byla vůbec první, u které Mercedes použil plně elektronické vstřikování paliva Bosch, jenž nahradilo do té doby obvyklé karburátory. Systém přitom sledoval vnější teplotu i teplotu motoru, stejně jako podtlak v sání a polohu válce plynu. Za pomoci analogového počítače pak vypočítal, po kolik milisekund mají vstřikovače zůstat otevřené během jedné otáčky motoru. K mání přitom jednotka byla i s nižšími kompresemi, v takovém případě ale dávala jen 170 koní.
Lze pak už jen dodat, že tento model Mercedesu byl vůbec prvním poválečným, který užíval zcela nově vyvinutý podvozek a nikoliv jen evoluční komponenty svých předchůdců. Zadní náprava zaměstnávající semi-vlečná ramena pak byla dokonce natolik chválena, že sloužila ve všech vozech značky až do 80. let, kdy dorazil multi-link. Nelze se tedy divit, že třícípá hvězda vyprodukovala takřka dva miliony kusů a je na tento model dodnes pyšná.




Mercedes-Benz 280E dokázal na německém Autobahnu překvapit, i přes své stáří se bez problémů dostal přes 210 km/h
Zdroj: TopSpeedGermany@Youtube
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejnovější články
Dědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
včeraBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva