Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Audi Blue Crude: čtyři kruhy budou vyrábět diesel ze vzduchu a vody
19.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové palivo vychází z procesu extrahování oxidu uhličitého ze vzduchu a separace vodíku a kyslíku. Má přitom vysoké cetanové číslo, proto dobře hoří.
Německá automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku oznámila, že se jí podařilo vyvinout syntetickou motorovou naftu. Její zásadní předností je absence síry, pročež tu máme diesel ohleduplný k životnímu prostředí. Zároveň by přitom měl fungovat stejným způsobem jako běžné palivo, neboť podle Audi má vysoké cetanové číslo, a proto dochází velmi snadno ke vznícení ve spalovací komoře. Aby toho přitom nebylo málo, pak „e-diesel” může být míchán s klasickými pohonnými hmotami a na jeho výrobu je třeba „pouze” vzduch, voda a elektřina.
Vše začíná extrahováním oxidu uhličitého ze vzduchu, kdy je využíván speciální systém švýcarské společnosti Climeworks. Souběžně s tím dochází k dalšímu samostatnému procesu, v jehož rámci je z vody separován vodík a kyslík. Následně přichází ke slovu mísení vodíku a oxidu uhličitého při teplotě 220 stupňů Celsia a tlaku 25 MPa, v jehož důsledku můžeme na světě přivítat kapalinu slouženou z uhlovodíků a nazývanou Blue Crude.
Audi daný projekt odstartovalo v nedávno otevřené továrně v německých Drážďanech, přičemž podle tiskového prohlášení může být vyrobeno na 160 litrů kapaliny Blue Crude denně. Z tohoto množství lze pak téměř 80 procent kapaliny konvertovat na e-diesel, detaily o tomto procesu jsou však již neznámé. Víme ovšem, že slavnostnímu otevření továrny předcházel dvouletý výzkum a z množství vyráběného paliva denně přinejmenším tušíme, že brunejský sultán se o své automobilové skvosty bát nemusí - o nejefektivnější proces tu nepůjde.
Dodat již můžeme pouze tolik, že v rámci zmiňované elektrolýzy, tedy separace vodíku a kyslíku, používá Audi tzv. zelenou elektřinu. Tedy zjevně takovou, která nevznikla spalováním fosilních paliv, ale kupříkladu za pomoci solárních štítů či větrolamů. I z toho je zřejmé, že více než o co jiného tady jde o image zachránce planety, o co jiného by dnes také mohlo jít...


Audi začalo s výrobou syntetického dieselu v nově otevřené továrně v německých Drážďanech. Denně tam ale může vzniknout pouze 128 litrů umělé nafty
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 7 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 19 minutamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před hodinouAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 3 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 4 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva