Auto z 90. let v ostré akci na Autobahnu připomíná, na jakou rychlost stačilo jen 130 koní

V tomto směru se poměry neskutečně změnily. Dnes budou mnozí „frfňat” i nad autem s 200 koňmi, ti samí by přitom byli uneseni projevem mnohem slabšího auta starého 24 let.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Auto z 90. let v ostré akci na Autobahnu připomíná, na jakou rychlost stačilo jen 130 koní

29.8.2021 | Petr Miler

Auto z 90. let v ostré akci na Autobahnu připomíná, na jakou rychlost stačilo jen 130 koní

/

Foto: Honda

V tomto směru se poměry neskutečně změnily. Dnes budou mnozí „frfňat” i nad autem s 200 koňmi, ti samí by přitom byli uneseni projevem mnohem slabšího auta starého 24 let.

Pokud máte tu čest řídit auta aspoň 20, 25 let, ten šok jste museli zažít. Do konce minulého tisíciletí byly „výkonové karty” rozdány docela jinak než dnes, a to nejen kvůli tomu, že obvyklé výkony byly docela jiné a my ze středu a východu Evropy jsme dlouho považovali za extrém starou Ladu s patnáctistovkou o 75 koních. Změnily se zejména dva jiné vstupy - hmotnost a emisní normy.

Mám tedy ještě v živé paměti vnímání dynamiky z 90. let v nejobvyklejších autech řekněme nižší střední až střední třídy - 75 koní byl už slušný výkon, 100 koní dalo na svižné auto, 130 koní už byla vyšší liga, 150 koní značilo rychlý vůz a když se vám do rukou dostalo něco jako 170koňový Ford Mondeo V6, už jste měli výjimečný automobilový den.

Poměry se dlouho neměnily, pak ale přišlo nové milénium, něco jako kompakt s podtunovou hmotností se stalo nemožnou misí a jinak srovnatelná auta začala během pár let na vahách vykazovat snadno o 30 nebo 40 procent vyšší hmotnost. Změnily se dále emisní normy, které zabily projev atmosféricky plněných motorů v nižších a středních otáčkách a přibyla snaha minimalizovat papírovou spotřebu stůj co stůj. A s ní třeba i nemístně dlouhé převody - v 90. letech bylo obvyklé, že vůz dosahovat maximální rychlosti okolo omezovače otáček posledního kvaltu, dnes... Marno mluvit.

Když člověk na tyto časy vzpomíná, trochu si říká: A nebyli jsme jen prostě jiní, není to nostalgie, nebyli bychom z těchto aut dnes zklamaní? Něco pravdy na tom bude, přiložené video ale ukazuje, že poměry byly skutečně jiné. Nám už dobře známý exekutor podobných testů z TopSpeedGermany na Youtube vytáhl na německou dálnici Hondu Prelude V z roku 1997 s motorem 2,0i s výkonem jen 98 kW neboli 133 koní. To není a nebyla žádná střela, naopak, do Preludu se žádný slabší motor nikdy nemontoval. A dynamika? No podívejte se na to sami.

Vůz s ohledem na to, že jde o naprostý základ, s lehkostí akceleruje v celém rychlostním spektru až k cca 210 km/h. A nebýt výše zmíněného, tedy že mu „došly otáčky” na nejvyšší kvalt, jelo by snad i víc. Nejde ovšem jen maximálku, pozoruhodná je postupná akcelerace kdekoli si řidič zamane. Auto holt mělo jen okolo 1 200 kg, bylo placaté, převody byly optimální a motor myslel v prvé řadě na dynamiku, ne na to, co se děje za výfukem. Nevíme, jestli to byly časy lepší, byly to ale rozhodně časy dramaticky jiné...


Auto z 90. let v ostré akci na Autobahnu připomíná, na jakou rychlost stačilo jen 130 koní - 1 - Honda Prelude 1997 20 VTEC Autobahn ilu 01Auto z 90. let v ostré akci na Autobahnu připomíná, na jakou rychlost stačilo jen 130 koní - 2 - Honda Prelude 1997 20 VTEC Autobahn ilu 02Auto z 90. let v ostré akci na Autobahnu připomíná, na jakou rychlost stačilo jen 130 koní - 3 - Honda Prelude 1997 20 VTEC Autobahn ilu 03
Honda Prelude je dnes obecně neopakovatelné auto už svým pojetím, relativně velké kupé zaměřené na obyčejného zákazníka by si teď od Hondy nekoupil asi nikdo. Pozoruhodná je ale jeho dynamika v základním provedení se 133 koňmi. Takhle málo stačilo na slušný projev aut v 90. let, dnes byste se hůř cítili možná i v 200koňovém ekvivalentu. Ilustrační foto: Honda

Zdroj: TopSpeedGermany@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.