Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
BMW Active Sound Design: zvuk nové M5 je „nastavený” reproduktory
25.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Jízdní výkony nové M5 budou jistě fenomenální, ale některé technologie v ní aplikované vám pozvednou obočí a puristům tlak. Jako třeba systém Active Sound Design starající se o umělý zvuk v kabině.
Namísto másla jíme rostlinné tuky, maso nahrazujeme separáty míchané s kůží, do grilovaných hamburgerů přidáváme grilovací aroma a nedávno se mi do rukou dostaly lahodné telecí párky, ve kterých byla celá dvě procenta telecího. Naše doba bohužel vypadá jako jeden kůň na jednoho slavíka v oné slavičí paštice.
Proč ta gurmánská vložka? Odpověď je nasnadě, tento přístup je velmi blízký také výrobcům automobilů. Nevěříte? A co interiéry vylepšené hodnotnými karbonovými nálepkami, plastovým hliníkem, téměř přírodní kůží či dřevem s rastrem. Imitace difuzorů, falešné koncovky výfuků, neprodyšné mřížky odvětrávání a nasávání. Jsme krmeni iluzemi tam i tady.
Někam do tohoto prostředí náležitě zapadají také generátory umělého zvuku motoru pro elektromobily, i když tady bych to ještě pochopil jako bezpečnostní pojistku upozorňující chodce a cyklisty na blížící se auto či jako prostou snahu odstranit strach kupujících z přesednutí do auta nevydávajícího téměř žádný zvuk. Ale co když někdo použije reproduktory audio-systému v „běžném“ autě na přenos zvuku motoru do interiéru, místo aby decibely proudily do kabiny přirozenou cestou? Někdo jako BMW? V něčem jako M5?
Je to k nevíře, ale přesně to se stalo. Zvuk přeplňovaného vidlicového osmiválce není nebo nesmí být natolik výrazný, aby to iritovalo okolí, ale pokud jej chce pořádně slyšet posádka, může si posloužit tlačítkem. Nežertuji. Podle BMW budou mít cestující v nové M5 „ještě přímější připomínku výkonů v celé své kráse pomocí technologie přinášející výrazný zvuk vysokovýkonné V8 do kabiny“.
Prostě jde o to, že elektronika s názvem Active Sound Design bude přes audio reprodukovat zvuk osmiválce. Digitální signál je přitom zpracovávaný řídicí jednotkou motoru, která bere do úvahy otáčky, zatížení, rychlost vozu, moment zapalování v každém válci a frekvenční rozsah výfuku. Zní to hi-tech a sofistikovaně, ale nebylo by prostě snazší pustit jej do interiéru normálně?
Samozřejmě že bylo, ale proč bychom si drbali levé ucho levou rukou, když můžeme pravou. Drbátkem. Na baterky. A protože německá důslednost je proslulá, zvuk je rovnoměrně reprodukován zvlášť pro každé z pěti sedadel a přepnutím z režimu Sport do Sport + se přiostří nejen odezva motoru na plyn nebo řazení (v případě automatu), ale též „akustický zážitek uvnitř vozu“. Co to bude příště? Generátor ekologicky nezávadného kouře od gum?




Mít dobrý přirozený zvuk motoru dnes už podle BMW nestačí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejnovější články
Nejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
včeraŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil v momentě, kdy Jaguar nevyrábí vůbec nic. Že by to byl důvod?
včeraMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
včeraNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
včera„Americkej kýbl” si na nejnáročnějším okruhu světa namazal na chleba téměř všechny a všechno hned v několika verzích
včera
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub