Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024 | Petr Miler
Jde o fascinující dílo, revoluční vůz, kus automobilových dějin, bez jakýchkoli debat. Ovšem svou současnou existencí připomíná jak to, že vznikal už někdy na přelomu milénia, tak fakt, že se tak stalo pod taktovou obřího automobilového koncernu s armádou právníků.
Bylo by asi nošením dříví do lesa sáhodlouze připomínat, co je to Bugatti Veyron a čím se zapsalo do dějin. Jen v kostce tak připomeneme, že jde o historicky první sériově vyráběný vůz, který dosáhl rychlosti přesahující 400 km/h. A také jedno z ideových dětí Ferdinanda Piëcha, který si vymínil, že koncern Volkswagen pod jeho taktovou vytvoří vůz schopný přes den s nadhledem zlikvidovat veškerou sportovní konkurenci a večer se stejným nadhledem odveze svého majitele do opery.
I takový moloch si na tom málem vylámal zuby, nakonec ale uspěl. A celý bolestivý proces zrodu tohoto stroje ve výsledku pomohl Veyronu vydláždit cestu do automobilové síně slávy. Je to dnes nezapomenutelný, revoluční stroj používající spoustu převratných řešení, z nichž se některá stala v mezičase běžnými či běžnějšími, Veyronu jako celku se ale dodnes máloco vyrovná. Takže je všechno skvělé? Ne tak docela.
Na videu níže můžete vidět, jak se právě jednoho z Veyronů zmocnili lidé z AutoTopNL, kteří jej vytáhli kam jinam než na německý Autobahn. Smyslem byl nejen klasický pokus o dosažení maximální rychlosti, ale i menší recenze vozu. Ta proběhla bez potíží a sami můžete znovu vidět různá více i méně známá, obvykle ale pozoruhodná zákoutí vozu, samotná jízda po dálnici je ovšem rozpačitá. Auto je i tak od pohledu silné a rychlé, ale... prostě nejede tak, jak byste od Veyronu čekali. S rychlostí se tedy dostane sotva k 320 km/h, což je obecně vzato samozřejmě pořádný kalup, ale ne v případě auta, které má jet čtyřstovkou.
Řidič to chvílemi řeší s majitelem, ale ničeho se nedoberou, auto prostě „nejede”, a to ani po použití zvláštního klíče pro odemknutí módu pro dosažení maximální rychlosti, kdy auto nijak neprotestuje. Jízda tak končí s jistými rozpaky, až s odstupem se od znalejších dozvídáme, že auto zřejmě omezila aktivace kontroly trakce při jedné z akcelerací, přílišné natočení volantu před dojetím na dálnici (má stačit jen 60- nebo 90stupňový úhel), nepřepnutí mapy motoru na vysokooktanový benzin, absolvování víc než 4 předchozích pokusů o dosažení maximální rychlosti na stejných pneumatikách anebo některá z dalších asi 175 podmínek. Ať už šlo o cokoli z toho nebo víc věcí dohromady, tohle je vážně k ničemu.
Jel jsem za svoji „automobilovou kariéru” s kdečím, mimo Bugatti a pár podobných exotů prakticky se vším, co dovedete představit, včetně řady aut jako upravená Audi RS, BMW M, vrcholná Porsche a podobnými, optikou Veyronu v podstatě tuctovými auty. A se spoustou z nich jel 320, 330, 340 i 350 km/h prostě „jen tak”. Nebylo k tomu třeba nic zvláštního, dokonce i takové upravené Audi RS3, technicky v zásadě „lepší Octavie”, dokázalo jet s velkým nadhledem rychleji než tento konkrétní Veyron při této konkrétní jízdě.
Tím nechci Bugatti nijak snižovat, uvážím-li ale, že taková RS3 bude dnes ojetá stát jako možná pneumatiky na Veyron, zvedá to obočí. Tohle auto se zdá být příliš křehké a na to, aby bylo reálně použitelné, pokud musíte splnit tolik podmínek, aby ze sebe vydalo maximum. A svou roli jistě hraje i to, že za ním stojí velký automobilový koncern, který se také vzhledem k problémům při vývoji chtěl vyhnout potenciálním legálním potížím a drahým sporům s mocnými zákazníky, kdyby se při rychlé jízdě s autem něco pokazilo. A tak vše zkomplikoval tolika podmínkami, že je výsledkem to, co můžete vidět níže. Trochu škoda, ale i tak zajímavá zkušenost...



Bugatti Veyron pořád umí oslnit, i když není vyvedeno v provedeních, jako je dubajská Gold Edition, přesto vám jeho představení na Autobahnu z videa níže ponechá jistou hořkost v ústech. Ilustrační foto: Bugatti
Zdroj: AutoTopNL@Youtube
Bleskovky
Lada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
před 23 minutamiPodívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
včeraÚplně poslední VW Golf GTI s manuální převodovkou se smutně v tichosti prodal u dealera v zapadákově
3.4.2025
Nejnovější články
K mání je spása českých staromilců, úplně poslední Škoda Octavia s motorem bez turba se dá koupit nejetá
před 48 minutamiLada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
před 23 minutamiKie došla kuráž, po tristním přijetí nejošklivějšího auta posledních let zoufale říká: Tak si s tím aspoň sjeďte, než nás pošlete do háje
před hodinouPorsche je na tom tak zle, že může prodat zbytek Bugatti prťavému Rimacu, i když dřív chtělo udělat pravý opak
před 3 hodinamiNěmci vybrali ojetá auta hrůzy pro rok 2025. Těmto je lepší se vyhnout, vedle tradičně „excelujících” Dacií jsou tu i Škody
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva