Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Chris Harris protáhl svůj vlastní desetiválcový kombík BMW M5, s uječeným starouškem má ještě velké plány
7.3.2024 | Petr Prokopec
Věřte nebo ne, ale tohle auto má na krku dvacítku a už mladší nebude. Fakt, že se do něj i tak zamilovala hvězda zřejmě definitivně ukončeného Top Gearu, o jeho kvalitách něco vypovídá. A Harris má s autem velké plány.
Desetiválcový motor byl vždy poměrně velkou vzácností. Za poslední tři dekády totiž nenajdeme mnoho výrobců, kteří by jej nabídli. Z velké části přitom spadají pod koncern Volkswagen, neboť jednotkou V10 disponovalo Lamborghini Gallardo i Huracán, stejně jako spřízněné Audi R8. Německá automobilka jej pak implementovala i pod kapotu modelů S6, RS6 a S8. Mimo to desetiválec používalo také Porsche Carrera GT, stejně jako VW Touareg, v jehož případě šlo dokonce o dieselový motor.
Zapomenout nesmíme ani na Lexus LFA či Dodge Viper, jehož agregát americká automobilka využila také u pick-upu Ram SRT-10. Loni pak tyto řady rozšířil i McLaren, jehož Solus GT je čistě okruhovým vozem. Tím jsme nicméně prakticky na konci seznamu, zmínit již zbývá pouze jednu automobilku, a sice BMW. Mnichovští totiž pětilitrový agregát v roce 2005 napěchovali do motorového prostoru M5 E60/E61, stejně jako do spřízněného kupé a kabrioletu M6. Proč? Protože desetiválce tou dobou vyrábělo pro monoposty Formule 1 stáje Williams a i motor pro silniční M na nich byl volně založen.
Právě kombi z té éry si nyní pořídil Chris Harris, který naštěstí po konci Top Gearu není bez práce. Ve velké míře se věnuje svému pořadu Collecting Cars na Youtube i stejně nazvané společnosti zaměřené na prodej automobilových klasik. M5 Touring E61 mezi ty moderní už patří, na trh přišla už v roce 2004, přičemž vínový kousek, který Harris vzal na okruh, byl hojně používán. Najeto má totiž již 206 tisíc kilometrů, což Chrise poněkud znervóznilo - obával se totiž prasknutí řemene.
Technika nicméně nakonec vydržela, což jej ohromilo. „Motor v tomhle autě je patnáct šestnáct let starý. Ale je úžasný. Vím, že dle dnešních standardů, kdy vše má alespoň 650 koní, nejde o rychlý vůz. Nicméně 507 koní produkovaných atmosférickým desetiválcem lze považovat za zázrak, zvláště když jimi disponuje kombík. Můžeme být tedy šťastni, že takové věci máme,“ říká britský novinář.
Jen na motor ale Harris chválu nepěje. Jak dodává, u starších aut pro něj stále více začíná být důležitá jistá patina. Veškeré škrábance i větší problémy jsou prý výzvou, která jen upevní jisté romantické propojení mezi vozem a majitelem. S mnichovským kombíkem má proto velké plány. Automat ovšem manuálem nahrazen nebude, půjde o cosi „historického“. Jsme tedy zvědavi, čeho se ještě dočkáme.
M5 Touring nepovažuje Harris za zrovna pohledný vůz, s čímž řada lidí bude jistě souhlasit. Na motor V10 ovšem nedá dopustit. Foto: BMW
Zdroj: Collecting Cars@YouTube
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
před 6 hodinami - Němci vyzkoušeli Škodu Octavia IV jako ojetinu, smysl dává hlavně s démonizovaným motorem
před 7 hodinami - Dodge se znovu pokouší ukončit výrobu auta kvůli jeho obřímu motoru V8, i když si ho loňský rok koupil rekordní počet lidí
před 9 hodinami - Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
před 10 hodinami - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
dnes
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.03. 22:22 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.03. 22:19 - jerry
- Rychlodotazy 05.03. 22:01 - HondaMan
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda