Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025 | Petr Prokopec
Čínské automobilky se snaží být inovativní ve všech ohledech, nejen v případě designu, techniky nebo elektroniky. Cizí jim zjevně nejsou ani odvážné marketingové kejkle.
Na první setkání s čínskými automobily si pamatuji poměrně přesně. Došlo na něj v Ženevě před zhruba 15 lety v době, kdy se výrobci z Říše středu pokoušeli o první útok na Evropu. Ten ale velmi rychle vzdali, neboť kritika na ně pršela ze všech stran. Na výstavišti Palexpo vystavené exempláře měly totiž kabiny naplněné toxickými výpary od lepidel, jejichž pozůstatky jste mohli zahlédnout třeba na čalounění či koberečcích. Design pak byl okopírovaný nebo ošklivý a pohonné jednotky žíznivé a nevýkonné.
Asi nejvíc však Číňané dostávali naloženo za mizernou pasivní bezpečnost. Některé vozy se po nárazu do bariéry srolovaly harmonika už při obvyklých rychlostech, v jakých jsou prováděny crash testy. Nebylo tak divu, že je odmítalo i domácí publikum, natož pak na jiné standardy zvyklí Evropané. A nic na tom nezměnila ani nízká cena, ostatně v ten moment byla i auta ze starého kontinentu laciná.
Přesunout se můžeme do současnosti, kdy v podstatě už nic ze zmíněného neplatí. Číňané se totiž rozhodli, že druhou expanzi mimo domovinu již neponechají náhodě. V uplynulých letech tak vynaložili nemalé prostředky na to, aby na svou stranu zlákali nejlepší špičky v oboru, ať už jde o designéry, konstruktéry či vývojáře. Jejich současná produkce je tak vesměs pohledná či přinejmenším neošklivá a stává se spíše inspirací pro zavedené značky, než aby tomu bylo naopak.
Snad nejvíc ale Číňané ohromují v tom, v čem dřív selhávali, tedy v oné bezpečnosti. Před pár dny Xiaomi zabodovalo se svou prvotinou, ze které se stal nejlépe hodnocený vůz čínské provenience. Nyní se svou troškou do mlýna přichází Chery, které si při propagaci SUV Tiggo 8 vymyslelo opravdu neobvyklý test - postavilo hned sedm aut na sebe, načež to spodní bylo zatíženo tlakem odpovídajícím 11,5 tuny. A takto daná skupinka zůstala po celé tři dny.
„Po 72 hodinách extrémní zátěže ovšem struktura nevykazovala žádné závažné deformace,“ uvedlo Chery po ukončení testu. Šlo pochopitelně o marketingovou kejkli, neboť v reálném světě bude taková situace jen stěží naplněna. Při haváriích je totiž třeba počítat s jiným tlakem, který přichází na jiných místech a pod různými úhly. Nicméně Číňané chtěli hlavně prokázat, že u konstrukce skutečně z více než 65 procent použili vysokopevnostní ocel.
Je navíc třeba dodat, že Číňané jsou při vymýšlení crash testů velmi kreativní nejen po stránce marketingové, ale i v reflektování skutečných situací. Svá auta tedy kupříkladu posílají do zádě kamionů, aby následně odhalili kritické body struktury, které posléze zpevní. To je odlišuje od zavedených značek, které naopak své vozy vyvíjí s ohledem na normy nárazových zkoušek. Díky tomu ale třeba řidičova strana vozu nabízí vyšší ochranu, než je tomu ze strany u spolujezdce.
Suma sumárum se tak pomalu dostáváme do bodu, kdy Evropa bude moci hrát už jen na city spojené s tradicemi, ve všech ostatních ohledech může být Čína napřed. A v nemalé míře tomu pomáhá Brusel, který z celé Evropské unie dělá jeden velký přeregulovaný skanzen. Ale to už je jiný příběh.


Chery se pochlubilo neobvyklou prezentací, která se snaží podtrhnout pasivní bezpečnost jeho aut. Když už nic jiného, je to zajímavá marketingová kejkle. Foto: Chery
Zdroj: Chery
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Bugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, přitom si ho sám spravil s díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včeraNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
včeraVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, o jehož existenci dosud nikdo nevěděl
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 06:28 - Stepan
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- IT poradna 06.16. 17:36 - petr_riha
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch