Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Čínský automobilový průmysl dále roste, letos vyrobí více nových aut než ten evropský
5.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ještě před 12 lety Čína vyráběla jen 3,5 % celosvětové produkce. Letos už jí bude patřit jedna čtvrtina, podle Financial Times nejvíce ze všech zemí světa.
Černá mračna nad Evropou se asi jen tak nerozplynou. Nejen, že prakticky každý významnější trh hlásí výrazné propady, navíc se ani neblýská na lepší časy. Podle většiny analytiků by příští rok mělo být spíše hůře, což je přesný opak vývoje na trhu americkém. Ten podle nejnovějšího verdiktu společnosti R. L. Polk čeká v nejbližších čtyřech letech další zotavování a návrat do černých čísel, v Evropě se analytici přou spíše o to, jak mizerných čísel se podaří dosáhnout.
Starý kontinent to ovšem na plné čáře neprojíždí pouze na západě, ale také na východě. Podle zpráv Financial Times by totiž Čína měla letos vůbec poprvé v historii předstihnout Evropu nejen v prodeji (to už se stalo před několika lety) ale také ve výrobě nových automobilů. A to citelně. Tamní společnosti by totiž měly vyprodukovat na 19,6 milionu osobních a lehkých užitkových vozů, zatímco ty evropské pouze 18,3 milionu.
Čísla pochopitelně vycházejí z předpokladů automobilek, které nemusejí vyjít. Ale pokud někde nevyjdou, bude to spíše v Evropě. Stačí jen vzpomenout, jak loni v závěru roku svou výrobu redukoval Volkswagen či Peugeot. I proto šéf BMW Norbert Reithofer vidí podmínky v Evropě jako „velmi náročné“, zatímco jeho kolega ze švédského Volva Håkan Samuelsson rovnou prohlašuje, že „za evropský trh se už můžeme jen modlit“.
Tomu odpovídá dosavadní vývoj. A na mysli nemáme pouze loňský rok, kdy bylo v Evropě (do čehož se počítá Rusko a Turecko) vyrobeno 18,9 milionu vozů, zatímco v Číně 17,8 milionu, ale především střednědobý trend. Podle něj totiž Evropa v roce 2001 produkovala 35 % všech nových vozů na světě, letos to však bude zhruba 20 %. Čína naproti tomu v roce 2000 dodávala na světové trhy jen něco okolo 3,5 procenta nových vozů, letos by však svou produkcí měla dosáhnout na 23,8 %. Karty pro následující roky se zdají být rozdány jasně.
V Číně se letos poprvé v historii vyrobí více nových aut než v Evropě. Podle Financial Times o 1,3 milionu kusů
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nepochopitelně těžký Mercedes-AMG GT ve sprintech spráskali jako psa, nestačil ani 9 let starému Audi bez turba s pohonem 4x2
před hodinou - Stavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
včera - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024
Nejčtenější články
- Nechcete sedan s motorem Ferrari? Jediný prodejce jich nabízí hned pět, všech pět v zemi
17.5.2024 - Ani šéf Fordu už si nemyslí, že elektrický Mustang je vůbec Mustang, raději zapomněl, že ho firma vyrábí
18.5.2024 - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024 - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
18.5.2024 - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
18.5.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 06.17. 07:15 - Truck Daškam
- Vozidlo do 200k 06.16. 21:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 20:05 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 19:16 - jerry
- Politický koutek 06.16. 13:10 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 06.14. 11:15 - pavproch
- Škoda Auto obecně 06.13. 20:46 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 06.13. 14:01 - řidičBOB