Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Čínský automobilový průmysl dále roste, letos vyrobí více nových aut než ten evropský
5.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ještě před 12 lety Čína vyráběla jen 3,5 % celosvětové produkce. Letos už jí bude patřit jedna čtvrtina, podle Financial Times nejvíce ze všech zemí světa.
Černá mračna nad Evropou se asi jen tak nerozplynou. Nejen, že prakticky každý významnější trh hlásí výrazné propady, navíc se ani neblýská na lepší časy. Podle většiny analytiků by příští rok mělo být spíše hůře, což je přesný opak vývoje na trhu americkém. Ten podle nejnovějšího verdiktu společnosti R. L. Polk čeká v nejbližších čtyřech letech další zotavování a návrat do černých čísel, v Evropě se analytici přou spíše o to, jak mizerných čísel se podaří dosáhnout.
Starý kontinent to ovšem na plné čáře neprojíždí pouze na západě, ale také na východě. Podle zpráv Financial Times by totiž Čína měla letos vůbec poprvé v historii předstihnout Evropu nejen v prodeji (to už se stalo před několika lety) ale také ve výrobě nových automobilů. A to citelně. Tamní společnosti by totiž měly vyprodukovat na 19,6 milionu osobních a lehkých užitkových vozů, zatímco ty evropské pouze 18,3 milionu.
Čísla pochopitelně vycházejí z předpokladů automobilek, které nemusejí vyjít. Ale pokud někde nevyjdou, bude to spíše v Evropě. Stačí jen vzpomenout, jak loni v závěru roku svou výrobu redukoval Volkswagen či Peugeot. I proto šéf BMW Norbert Reithofer vidí podmínky v Evropě jako „velmi náročné“, zatímco jeho kolega ze švédského Volva Håkan Samuelsson rovnou prohlašuje, že „za evropský trh se už můžeme jen modlit“.
Tomu odpovídá dosavadní vývoj. A na mysli nemáme pouze loňský rok, kdy bylo v Evropě (do čehož se počítá Rusko a Turecko) vyrobeno 18,9 milionu vozů, zatímco v Číně 17,8 milionu, ale především střednědobý trend. Podle něj totiž Evropa v roce 2001 produkovala 35 % všech nových vozů na světě, letos to však bude zhruba 20 %. Čína naproti tomu v roce 2000 dodávala na světové trhy jen něco okolo 3,5 procenta nových vozů, letos by však svou produkcí měla dosáhnout na 23,8 %. Karty pro následující roky se zdají být rozdány jasně.



V Číně se letos poprvé v historii vyrobí více nových aut než v Evropě. Podle Financial Times o 1,3 milionu kusů
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 11 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včeraMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
včeraNad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
včeraJaguar a Land Rover prodělávají přes 140 milionů denně, neúnosná situace trvá už příliš dlouho
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB