Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Americký trh s novými auty očekává citelný růst, evropský ani omylem
3.1.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pravidelně slýcháme termíny jako „globální ekonomická krize”, je ale zřejmé, že minimálně v případě prodejů nových aut má dnes problémy hlavně Evropa.
Stačí si projít naše pravidelné zprávy o prodejích aut v rozličných zemích a poznáte, že ty negativní laděné se týkají takřka bezvýhradně evropských odbytišť. Ano, před pár lety padly dolů skoro všechny důležité trhy na celém světě, ale od té doby? V Severní i Jižní Americe, Asii, Africe i Tichomoří se trhy z prudkého pádu vesměs rychle otřásly a míří opačným směrem, ty na Starém kontinentu dále výrazně klesají. A ačkoli celkový účet za loňský rok zatím není hotov, je už asi jedno, jestli bude nejhorší za posledních 20 nebo 30 let - špatný prostě bude a s vidinou dalších a dalších regulací EU, které prodeje zaručeně dále přidusí, se nic lepšího nečeká ani pro nejbližší léta.
V USA je tomu jinak. Na dno si tam sáhli po roce 2009 a i když také americká ekonomika má v současné době ke zdravému jinochovi daleko, špatné roky jsou zdá se minulostí. Za loňský rok se v Americe prodalo přes 14,3 milionu aut, tedy o desítky procent více než v nejhorších předchozích letech, a pro následujících 12 měsíců analytici vesměs očekávají další strmý růst.
Nejnověji se se svou predikcí přihlásila společnost R. L. Polk, podle níž se má ve Spojených státech prodat v letošním roce 15,3 milionu aut, o 6,6 procenta více než v tom minulém. „Pokud se nestane nic zvláštního”, růst má pokračovat i v roce 2014 na 15,8 milionu aut a v letech 2015 a 2016 oscilovat okolo 16 milionů prodaných aut ročně, tedy na číslech, kterých se tamní statistiky dotýkaly v nejlepších letech předchozí dekády.
Jsou to pochopitelně jen očekávání, ale jistě ne uvařená z vody. Navíc je třeba říci, že v Americe mají alespoň pozitivní očekávání, u nás už nemáme ani ta. A čemu má americký trh vděčit za další růst především? Podle Polku jsou to nové a přepracované modely aut, které donutí kupující sáhnout znovu do peněženek. Pro aktuální rok je očekáván příchod 43 nových modelů a 60 faceliftů, o polovinu více než v předchozím roce. Tento trend má pokračovat i nadále (ostatně je patrný i ze stále rostoucího množství automobilových novinek na každém dalším autosalonu) a stát se jedním z hlavních hybatelů návratu celé americké ekonomiky do černých čísel.
V rámci jednotlivých segmentů mají v Americe největší růst zažít pick-upy a sedany střední třídy (to je v USA vůbec nejvýznamnější segment s podílem 18,5 procenta na celkových prodejích aut), dařit se má i menším autům a za oceánem dlouhodobě dosti populárním hybridům. To vše pak má pomoci i ke zvýšení domácí výroby aut až k metě 16,7 milionu vozů (letos 15,9).
Kéž bychom si něco podobného mohli říci i v Evropě. Neustále hlásit mizerné výsledky z Řecka, Holandska, Irska, Itálie, Portugalska a dalších, téměř všech významných evropských trhů už nás také nebaví...
Předpokládaný počet registrací nových aut v USA podle R. L. Polk
2013 - 15,3 milionu
2014 - 15,8 milionu
2015 - 16,2 milionu
2016 - 16,0 milionu
Doby, kdy analytici očekávali příklon Američanů k malým autům, jsou očividně pryč. I těm se sice má dařit, americký růst mají ale táhnout prodeje pick-upů a větších sedanů, které dorážejí a budou dorážet na trh v nových generací. Ta brzy čeká i Ford F-150, dlouholetou jedničku amerických prodejních statistik
Zdroj: R. L. Polk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22